איש קריות כתב:רבי זאב ערבות היקר!!
דבר ראשון: כבוד לי הוא להתכתב איתך כאן על גבי הפורום, את שימעך שמעתי ואת האשכול הנושא את שמך קראתי, כך שלכבוד הוא לי להתכתב עם "אושייה" שכמוך.
לגופן של דברים: ישנה תחושה שאתה מנסה כל העת לפשפש ולמצוא מומים בבית מדרש הגר"א, על דרך "יש להקשות בדוחק"...
"מנין שהם יודעים לתת את התשובות הנכונות?"
"למה שהבחור לא יעבור ישיבה"? וכן על זה הדרך.
בוא נודה על האמת.
רובם המכריע של ראשי הישיבות וגם המשגיחים לא ערוך וגם לא מסוגל להתמודד עם סוגיות כאלו. גם הבחורים מצידם לא חושבים לרגע לגשת אליהם עם שאלות כאלו.
קמו אנשים יראים ושלמים ומתוך הכרת המצוקה ייסדו מקום הנותן מענה לנבוכים בסוגיות אלו.
מה פשעם ומה חטאתם?
שהגר"ש פלאי לא מבין את נחיצות עבודתם?
הלא כל מי שעינים בקודקדו, המכיר את מצב הדור וקורא את קונטרסו של הגר"ש פלאי, רואה את הנתק המוחלט ביניהם. הם פשוט לא דוברים את אותה שפה. כך שהצורך בבית מדרש כזה רק מתחדד לנוכח שמיעת וקריאת דברי המתנגדים
התחושה שלך נכונה רק במידה מסויימת, אך לא הייתי קורא לזה בדווקא חיפוש מומים ולא רק על בי"מ הגר"א יש לי קושיות. אך מדוע אתה מכוון את דבריך רק אלי ולא לשאר הכותבים כאן באשכול שניכר מדבריהם מורת הרוח שלהם מבית המדרש הזה? באשכול זה ניכר 3 מחנות, נייטרלים, מצדדי בית המדרש ושולליו. כמעט בלי יוצא מן הכלל כל המצדדים בעדו הם אלו שיש להם קשר עם בית המדרש ועם רב אוריה ורב פייבלזון בצורה זו או אחרת. זה כ"כ ניכר שלא צריך אפילו לדעת במי מדובר, אך רבים מהם ידועים ליושבי הפורום בשמם האמיתי ואף יש שמכירים אותם אישית. אז כמובן שאלו יגנו על בית המדרש והרבנים שלו ברוב עוז וישיבו מלחמה שערה, ופה הבעיה, הם פשוט לא מוכנים לקבל ביקורת! הם סבורים שבית המדרש שלהם בא לפתור את בעיות הדור ובפרט לתת תשובות לנוער הנבוך המחפש תשובות לדילמות החיים ולא מבינים מדוע יש התנגדות. בקשר לטענה מדוע אני מצטרף למחנה המתנגדים, זו לא התנגדות לעצם הקיום של בית המדרש אלא לדרך בה הם מנהלים אותו. שכן נראה שהכוונות שלהם רצויות בפני עצמן, והשאלה האם הדרך בה הם מבצעים את כוונתם נכונה? איני בר סמכה לענות על שאלוה כזו אך מהפולמוס המתמשך בענין פה ובבמות אחרות משמע שהרבה מגדולי ישראל וראשי ישיבות ועוד לא מסכימים עם דרכם! אם תשים לב בכל דברי באשכול לא נכנסתי ולו פעם אחת לויכוחים על מהות שיטתם דרכם והשקפתם שאיני יודע ומבין בכלל מה היא, ואף אינה מעניינת אותי ביותר, בגילי ובמצבי, הקיום היום יומי שלי מעסיק אותי יותר משאלות אלו או אחרות שמטרידות את בני הנעורים של היום. אך אם הייתי היום בגיל הנעורים, יש סיכוי סביר שהייתי נמשך אף אני לבית מדרש הגר"א שכן בצעירותי אף אותי התרידו שאלות מעין אלו ולא תמיד היה את מי לשאול.
אתה מצדד בעד בית המדרש הגר"א מכיוון שכבריך רוב המכריע של הר"י וכו' לא מסוגלים להתמודד... וגם הבחורים לא חושבים לגשת אליהם... זו אכן בעיה חמורה וצ"ע איך הגענו למצב זה, האין זאת אומר דרשני? אז מה שהרב ענבל היה צריך לעשות זה לפתוח ישיבה רגילה מן המנין שבה ילמדו 3 סדרים מבוקר עד ערב ושחלק מהסדרים יהיה מיועד לאותם עניני השקפה ואמונה שבה ינתנו תשובות לכל שאלות הבחורים הנבוכים... אך לא מקובל שבחורים הלומדים בישיבות כמו חברון סלובודקה וכדומה "מתפלחים" כמו שאומרים עם ידיעת או בלי ידיעת הר"י והמשגיח לשמוע את שיעורי ההשקפה של בית מדרש הגר"א, דבר שלא נכון מעיקרו ומן הסתם צכך נובע חלק ניכר להתנגדות למרות שלא אומרים זאת בגלוי!!! בא ואשאלך, לו אתה היית ר"י איך היית מרגיש אם הבחורים בישיבה שלך היו הולכים לקבל שיעורי השקפה בקביעות במקום אחר? אם הבחורים מחפשים להם בית מדרש אחר לעניני השקפה כנראה הדבר כואב לראש הישיבה שלהם שלא מוצאים את סיפוקם בישיבתו.
אפרקסתא דעניא כתב:ר' זאב
אתה כל הזמן שואל מי אומר שהתשובות שנותנים בבימ"ד הגר"א הן אמיתיות.
ואני אומר, מי אמר לך שהבחור צריך תשובה אמיתית? הבחור צריך תשובה שיכולה להיות אמיתית, והיא מתקבלת על הדעת ומניחה את הנפש.
וזה הוא מקבל שם!
אגב, כשבחור שואל את רד"כ שאלה במיגו, מי אומר שהתשובה שהיא מקבל היא אמיתית?
אלא מאי, מספיק שהתשובה היא אמיתית וקוהרנטית עם המושגים של הסוגיה ושל הבחור.
כך גם כאן.
וזה, הם בהחלט יודעים לתת שם, ומצילים מאות בחורים מלחפש את התשובות בדעת אמת או באתרי כפירה.
אז מה עדיף לך?
סיימתי את דברי לעיל שישיבה זה עסקת חבילה ושאיני סבור שזה נכון מצד מאן דהו לפתוח בית מדרש להשקפה בלבד, שתהיה אמיתית ונכונה ככל שתהיה ולמשוך אליה את בחורי הישיבות. אין איסור בדבר אך האם זה מוסרי? מנסים להסביר שהבחורים לא מתקשרים עם הר"י והמשגיחים, בין מפני שמתביישים, או מרגישים אי נוחות, או החשוב מכל, כשיבואו לדבר עמם נכבדות, חושבים לעצמם אם יפגע בהמלצות לשידוך! מן הסתם אף אני לא הייתי שואל את הר"י שלי ולא משנה כמה התשובות שלו ידועות כטובות. גם מובן שזה הטרנד כעת ואף בחור לא רוצה להחמיץ.
בקשר לנושא תשובה אמיתית, אתה צודק כיוון שאין אף אחד היודע עם בשמים מסכימים עם התשובה שלו אם היא אמיתית או לא ולכן יש ריבוי "השקפות", וכל אחד צריך לבחור את הדרך המדברת אל הנשמה שלו, וכל עוד זה לא סותר את עיקרי ויסודות האמונה - כל דרך היא לכאורה לגיטימית, אך תמיד היו גדולי ישראל שיצאו נגד דרכו של זה או אחר מסיבות שונות, וכפי שידועה התנגדותו החריפה של רב שך ללובביץ, ואיני יודע כמה מיושבי הפורום זוכרים את הימים ההם שהרוחות ממש להטו והמחלוקת כאן בענין בית מדרש הגר"א היא כאין וכאפס לעומת מה שהיה אז.
בקיצור, אף ר"י לא אוהב שחוטפים לו את הבחורים... ועצתי שבית מדרש הגר"א יהפך לישיבה מן המנין ושכל הבחורים "המחפשים את האמת" ילכו לשם וירוו את נפשם.