זחלץ_קליח כתב:הוא מדבר על תחה"מ
את הגמ' כתובות שהוא מצטט אתה מכיר?
מה קשה לך?
יאיר כתב:והרי ידוע מאין ספור מקומות בחז"ל מפורש שיש עוה"ב (שבו יש רק נשמות) לגויים (בדרגה נמוכה).
חכם באשי כתב:יאיר כתב:והרי ידוע מאין ספור מקומות בחז"ל מפורש שיש עוה"ב (שבו יש רק נשמות) לגויים (בדרגה נמוכה).
אולי תציין לי שנים-שלושה מקומות.
אתנחתא כתב:לפחות כך כותב הרדב"ז על הרמב"ם הל' מלכים פ"ח:
"מבואר בכמה דוכתי חסידי אומות עולם יש להם חלק לעולם הבא" ובסנהדרין הדבר שנוי במחלוקת ור' יהשוע סובר כך והרמב"ם פוסק כדכוותו.
*אם תוכל להביא דף בסנהדרין אודה לך.
לגבי דברי המ"ב, לכאורה ברור שמדבר על עולם הבא או גן עדן אחרי שהנשמה עוזבת הגוף ולא תחיית המתים (והגמ' כתובות שם הובאה רק לתוס' שגם הגוף מקבל חיותו על ידי תורה).
*אכן גם אני הבנתי כמוך בדיוק.
ולע"ד פשוט שהכוונה לגוי שאינו מחסידי אומות העולם (שזה סתם גוי) ולכן צריך להיות נענש על חטאיו, ומכיון שאין לו תורה ולא מצות (ותורה לאו דוקא אלא גם מצות הכוונה) - כלה (ולא רצה לינקוט דוגמה מיהודי רשע שכן בזה הדבר לא ברור) אך אה"נ גוי שמקיים מצות דידהו גם יש לו עולם הבא.
*תירוץ מעניין אך כמו שכתבת בהמשך אינו מסתדר כ"כ..ולפי דבריך רשע יהודי שישאר בגיהנם לנצח יותר טוב לו מרשע גוי שאחר שיקבל עונשו יכלה ולא יקבל עונשו לנצח והדבר קשה לי..למרות שאפשר לנסות לתרץ בדוחק שעדיף להיות קיים וליענש מאשר להיות כלה..כמו שלכא' משמע מהגמ' שרשעי ישראל נעשים עפר תחת רגלי הצדיקים..ויש עוד גמ' גיהנם כלה והם אינם כלים וצריך ביאור לכל הגמ' הנ"ל ומה עדיף ממה ולמה..ועוד שהזהר כותב שרשע יהודי שלא הרהר בתשובה אפילו פעם אחת בימיו אינו יוצא מגיהנם לעולם וצריך ביאור איך מתיישב עם הגמ'..חוץ מהגמ' של "משפט רשעים בגיהנם 12 חודש" וכדאי לפתוח אשכול חדש בנושא ומי שיכול לבאר את הדברים יבורך.
רק מה שלא הבנתי בעצם ההסבר שם, שרק על ידי תורה, הנשמה נשארת נצחית לעולם הבא שהרי:
הנשמה בעצמה היא נצחית מצד עצמה וגם נשמת רשעים היא נצחית , וכמבואר בספרי בזהר קבלה שקיום תורה ומצות הן לבושי הנשמה בלבד שכן זיו השכינה של גן עדן הוא גדול מאד ולכן הנשמה זקוקה ללבושי של תורה ומצות. אך לומר שבלי תורה הנשמה כלה, תמוה מה הכוונה.
*אני שמח שהבנת והסכמת עם קושייתי..אולי אפשר לתרץ לדידך תירוץ פשוט..שהרי גוי שמקיים 7 מצוות בני נח ודאי חייב ללמוד פרטי הדינים וההלכות כדי לדעת לקיימן וכמו שהגמ' אומרת "יקרה היא מפנינים מכה"ג שנכנס לפני ולפנים" ואפי' גוי שלומד נאמר על לימודו כך..
מנחם כתב:וכן מהא דאסקו בנגידא לפושעיהם בגיטין
אוצר החכמה כתב:גם עיין ר"ה יז א פושעי ישראל ופושעי אומות העולם בגופם וכו, ונעשים אפר
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: ברוךהשם ו־ 585 אורחים