מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

רבא ממעך אצבעותיו בשעת תלמודו

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2574
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

רבא ממעך אצבעותיו בשעת תלמודו

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ג' יוני 02, 2020 9:41 am

תלמוד בבלי מסכת שבת דף פח עמוד א
ההוא מינא דחזייה לרבא דקא מעיין בשמעתא, ויתבה אצבעתא דידיה תותי כרעא, וקא מייץ בהו, וקא מבען אצבעתיה דמא, אמר ליה: עמא פזיזא דקדמיתו פומייכו לאודנייכו, אכתי בפחזותייכו קיימיתו! ברישא איבעיא לכו למשמע, אי מציתו - קבליתו, ואי לא - לא קבליתו.
וברש"י
אצבעתא דידיה - אצבעות ידיו.
וקא מייץ בהו - היה ממעכן ברגליו ואינו מבין, מתוך טירדא.
עמא פזיזא - נמהר.
דקדמיתו פומייכו לאודנייכו - קודם ששמעתם אותה היאך היא קשה, ואם תוכלו לעמוד בה - קבלתם עליכם לקיימה.



והתעוררתי ללשון רבא עצמו בגמרא עירובין נג.
אמר רבי יוחנן: לבן של ראשונים כפתחו של אולם, ושל אחרונים כפתחו של היכל - ואנו כמלא נקב מחט סידקית. ראשונים - רבי עקיבא, אחרונים - רבי אלעזר בן שמוע. איכא דאמרי: ראשונים - רבי אלעזר בן שמוע, אחרונים - רבי אושעיא בריבי. ואנו כמלא נקב מחט סידקית. אמר אביי: ואנן כי סיכתא בגודא לגמרא. אמר רבא: ואנן - כי אצבעתא בקירא לסברא, אמר רב אשי: אנן כי אצבעתא בבירא לשכחה.

וברש"י:
כאצבע בקירא - בשעוה קשה, שאין האצבע יכול ליכנס בתוכה, אלא מדבק מעט.

ומבואר כאן כי רבא היה מיוחד אצלו שעל ידי לימודו ועיונו היה ממעך אצבעות ידיו. וככל שיותר שקוע בתורה, פחות מרגיש מה שעושה לאצבעות ידיו. וא"ש ההיא דעירובין הנ"ל.

וצ"ע מפני מה דוקא באצבע ביד, ומה מיוחד בזה דייקא.

מה שנכון נכון
הודעות: 11924
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: רבא ממעך אצבעותיו בשעת תלמודו

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' יוני 02, 2020 9:51 am

עומק הענין הוא שבשבת קלג, ב אמר רבא איספלניתא דכולהון כיבי קירא וקלבא רישינא, וע"כ אמר רבא כאצבעתא בקירא, לרפאות את המכה.
וענין האצבע דוקא ושייכותה לסברא הוא כדרך הלומדים בהנעת האצבע, וכעין הפי' שהביא החו"י על יגעתי בעשר אצבעותי, ויגיע כפיך כי תאכל.
ויש לפלפל עוד בהא דגם כרעיה דרבא היו נוטפות דם, כדאיתא ביומא נג, א.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: רבא ממעך אצבעותיו בשעת תלמודו

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' יוני 02, 2020 11:14 am

.
נערך לאחרונה על ידי מקדש מלך ב ג' יוני 02, 2020 12:18 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: רבא ממעך אצבעותיו בשעת תלמודו

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ג' יוני 02, 2020 12:09 pm

עיינו בדברי הגרי"ח סופר שליט"א בספר דרופתקי דאורייתא ח"א בפתיחה, ושם ח"ג סי' א'.

גל של אגוזים
הודעות: 1281
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: רבא ממעך אצבעותיו בשעת תלמודו

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ג' יוני 02, 2020 2:56 pm

אולי יש לפרש ע"ד חסידות ע"פ דברי המגיד הגדול מהרד"ב ז"ל בספרו מגד"ל (פכ"ד) וזל"ק
עסקתי בתורה בעשר אצבעותי ולא נהניתי אפילו באצבע קטנה (כתובות קד, א) פי' די' אצבעות נק' י' מדות שהם כמו אצבעות שמטלטלים עמהם כל מה שצריך כן ע"י המדות נעשה כל דבר כידוע, וזהו עסקתי בתורה בי' אצבעותי שהם י"ס בחכמה ובינה וכן כולם עם הכל עבדתי את השיב"ה ולא נהנתי ע"ד שאחז"ל אבר קטן יש באדם מרעיבו שבע משביעו רעב, פירש התקשרות בו ית' שנקרא אות ברית מרעיבו שבע, ר"ל כשאומר בלבו שהוא אינו מקושר כלל הוא שבע אזי הוא מקושר כי הוא משתוקק תמיד להתקשר בו יותר. משביעו, ר"ל שאומר בלבו שהוא מקושר, רעב. והברית נקרא אצבע קטן מלשון לא כל האצבעות שוות וזהו אפילו באצבע קטנה ר"ל אפילו בשעת זיווג.


וזהו, רבא ממעך אצבעותיו היינו ששבר מידותיו לעשותם מרכבה לשכינה ע"י התורה תבלין, וה' הטוב יכפר בעדי אם שגיתי.

לכשיבקע
הודעות: 568
הצטרף: ד' מאי 13, 2020 12:52 am

Re: רבא ממעך אצבעותיו בשעת תלמודו

הודעהעל ידי לכשיבקע » ג' יוני 02, 2020 3:33 pm

אינו נוגע ישירות לדיון אך יש לציין מה הוציא הגר''א מעובדא דרבא

שו''ע יו''ד סי' יח סי''ז.PNG
שו''ע יו''ד סי' יח סי''ז.PNG (66.46 KiB) נצפה 1802 פעמים

ביאור הגר''א יו''ד סי' יח אות לב.PNG
ביאור הגר''א יו''ד סי' יח אות לב.PNG (20.44 KiB) נצפה 1802 פעמים

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: רבא ממעך אצבעותיו בשעת תלמודו

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ג' יוני 02, 2020 4:41 pm

כבר הובא בספר דרופתקי דאורייתא הנ"ל


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 139 אורחים