הודעהעל ידי דרומי » ד' יוני 03, 2020 11:20 am
בספרים רגילים להביא שיש התאמה בין מספר המלים שבפסוקים הראשונים של ספרי התורה עם פרטי המנורה, והסמיכו לזה את הפסוק 'פתח דבריך יאיר'.
בבראשית ז' מלים כנגד ז' נרות. בשמות, ויקרא ודברים יש מלים כנגד מספר הגביעים, הכפתורים והפרחים.
אמנם כשהגיעו לבמדבר הסתבכו הדברים, כי בפסוק הראשון של במדבר יש י"ז מלים, ואילו מספר הטפחים שבמנורה (לפי פסק הרמב"ם להלכה) הוא י"ח!
ונדחקו בזה.
ונפשי בשאלתי לעשות סדר בענין זה:
א. ראשית כל, מי בכלל המקור הראשון של ההתאמה בין המנורה לתחילות הספרים?
בהרבה ספרים ראיתי מציינים להגר"א, בספרים אחרים ראיתי מציינים להרי"ש משיפטוקא, ויש ספרים שראיתי מציינים שכבר הרמ"א הביא רמז זה ואולי עוד לפניו.
ב. ושנית, איך באמת מיישבים את חוסר ההתאמה בין מספר הטפחים שבמנורה לבין המלים שבפסוק הראשון של במדבר באופן מרווח.