אוצר החכמה כתב:אני חשבתי שכל אחד מסוגל להבין שיש כללים ויש חריגים.
פעם אחר פעם שואלים הרי מצאנו מקרה שונה פעם זה שמואל הנביא ופעם זה רחב"ד וריב"ז
אגב הסיפור מוכיח את מה שאני טוען כי אשתו של ריב"ז התפלאה על המצב הזה כלומר שזה חריג.
דרומי כתב:אכן, יש ווארט חסידי (איני יודע מי אמרו בדיוק) בקשר לאבן עזרא, שהוא היה בנקודת זמן הכי 'חשוכה' - כי האור שהיה בזמן בית המקדש השני כבר נתעמעם לגמרי, והאור שהתחיל להאיר מגילויי העתיד עדיין לא התחיל להתנוצץ.
על רשב"י בוודאי אמרו שהוא היה יותר גדול מאלו שלפניו בכמה מובנים. וכן על האריז"ל, הבעש"ט ועוד. ויש את הזוהר המפורסם על 'שנת שש מאות שנה' לאלף השישי.
אך כמובן שבכל דבר יש כמה בחינות, ויתכן שהאריז"ל היה גדול מהאמוראים באיזה פרט, ולאידך ברור שהאמוראים היו יותר גדולים ממנו בפרט אחר וכו'.
דרומי כתב:הרב איש גלילי, בכללות אתה צודק, אולם מה שכתבת על ההשוואה בין בית שני לגלות בבל - אינו בדוקא, ובספרי קבלה מבואר שבזמן גלות בבל היתה מדרגה יותר גבוהה מאשר בזמן בית שני.
ברקים רב כתב:אוצר החכמה כתב:קראקובער כתב:אוצר החכמה כתב:אני לא מבין מה משעשע כאן מה שמוזר הוא שאתה לוקח מליצות מקובלות המתארות את חשיבות הדברים ועושה מהם קושיה כזו אם מי שלא שמע לא ראה טובה מימיו יוצא שהרשב"א שלא שמע את ר' חיים לא ראה טובה מימיו...
מליצות כאלו לא שכיחות בכ"א הם אחזו שהוא הרבה יותר גם מדורות הקודמים.
הגר"ח מוואלוז'ין כותב על הגר"א שהיה גדול מכמה וכמה דורות שלפניו, ודברי הרח"ו על האריז"ל הם הרבה יותר מכך.
אבל באופן עקרוני גם אני חושב שאתה צודק.
דרומי כתב:קח לדוגמא את ריב"ז לעומת ר' חנינא בן דוסא. בידיעת התורה עלה ריב"ז על רחב"ד, ובכל זאת דוקא לאחרון יש מדרגה רוחנית מסוג מיוחד שבה עלה על ריב"ז.
אוצר החכמה כתב:מרוב אריכות הדברים שכחת במה פתחנו.
השאלה היתה מדוע אין בדורנו מחיי מתים כמו בזמן הגמרא כי הרי כך ראוי להיות (כלומר יותר מהרשב"א). וכשהשבנו שההסבר לזה הוא שיש ירידת הדורות טענת שלא כן הוא.
איש גלילי כתב:תמהתי על דברי הרב אוצה"ח שירידת הדורות הוא דבר מוכרח ככל שמתרחקים ממעמד הר סיני. כי לכאורה פשוט שבימי שמואל הנביא הגיעו למדרגות רוחניות נעלות יותר ממה שהיו בדורות השופטים שלפניו. וכן בזמן הבית הגיעו למדרגות נעלות יותר ממה שהיו לפני בנין הבית. ובימי בית שני למדרגות נעלות יותר מבימי גלות בבל.
ולענ"ד, אין קשר להרחקה ממעמד הר סיני, כי כשישראל עושין רצונו של מקום הנבואה שוכנת בהם, והם רק עולים ומתעלים. אבל כשאין עושין רצונו של מקום שכינה מסתלקת מתוכם, וככל שרחוקים אנו יותר מימי הבית ומימי הנביאים - בהכרח אנו גם נמוכים יותר, ואף אם האיש הספציפי תקן את עצמו במקסימום.
אוצר החכמה כתב:א. ועכשיו נשאלת השאלה היא גופא למה באמת אין נבואה ולמה בית שני היתה בו פחות השראת שכינה מבית ראשון. ולמה מנשה אומר מה שאמר לרב אשי ולמה אחאב דרש את התורה בנ"ב פנים מה שלא מצאנו כן באחרונים.
אוצר החכמה כתב:ב. איפה מצאת שבזמן בית ראשון הגיעו למדרגות גדולות יותר מאשר קודם לכן (שוב אני מדבר בכללות העניין) איפה כתוב שהיה מלך שהיה גדול מדוד ומי מצאת שהיה גדול יותר בתורה ממפיבושת ודניאל כלאב בנו של דוד המלך. (היה דורו של חזקיה אבל זה מצויין כמשהו יוצא דופן וגם בזה בעיקר בתפוצת התורה בכולם ולאו דווקא בגדלות).
אוצר החכמה כתב:ושוב למה התנאים האחרונים קטנים מאנשי כנסת הגדולה בגלל שהם עשו פחות רצונו של מקום מהם? למה?
ברור שאפשר לתרץ על כל דבר תירוצים אבל התמונה הכוללת היא שיש ירידה לאורך הדורות כשמידי פעם יש עליה.
אוצר החכמה כתב:בכל מקרה האם לשיטתך אתה מודה שלפחות מאחר חורבן בית ראשון יש תהליך של ירידת הדורות ולא מועיל שיעשו רצונו של מקום (אא"כ יבא משיח צדקנו בב"א) ? אם כן חבל על הויכוח אם השורש הוא משה רבנו (כדברי וכמו שכתב הר"ן) או הנביאים (כדעתך)
אוצר החכמה כתב:למה צריך להגיד את זה כי לענ"ד חשוב להדגיש שהמשיח הוא לא הרב אלישיב או הגרח"ק אבל קצת יותר. המשיח הוא משהו אחר לגמרי.
רמב"ם הלכות מלכים פרק יא
ואל יעלה על דעתך שהמלך המשיח צריך לעשות אותות ומופתים ומחדש דברים בעולם או מחיה מתים וכיוצא בדברים אלו, אין הדבר כך, שהרי רבי עקיבא חכם גדול מחכמי משנה היה, והוא היה נושא כליו של בן כוזיבא המלך, והוא היה אומר עליו שהוא המלך המשיח, ודימה הוא וכל חכמי דורו שהוא המלך המשיח,
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 258 אורחים