אין אני עכשיו בתוך הענינים אבל אכתוב ממה שבזכרוני הנה בעצם ההלכה ודאי יש שני המהלכים
ובדרך החשבון יש משוואות על ב' המהלכים והיא ע"פ חשבון משולש כדורי
ומ"מ יש מן האחרונים אף שנקטו דרך החשבון של נצח ישראל ואמונת חכמים מ"מ מחמת שנמשכו למפות ישנות של בטלמיוס [אלמגסטי ועוד שאר מפות] שלא ידעו דיוק אורך יישוב העולם אף בעת שכבר ידעו והסכימו כולם על כדורית העולם, וגם אחרי קיפורנקס עוד לא הי' אורך העולם וריחוק הארצות ידוע בדיוק גמור [שכמובן קשה פי כמה לעמוד על אמיתתה בלי הכלים המשוכללים והטעלעגראם והטעלעפאן] ולכן סברו שמאר"י עד לאירופא יש יותר מעלות ממה שידוע היום, ויש איזכור לדעות קדומות אלו באבן עזרא בנוגע למרחק מירושלים למצרים ולבבל ועוד, וגם בגדולי אחרונים כחת"ס ועוד.
ולכך יוצא שמדרך החשבון של הנצח ישראל כפי טעותם יוצא שגם באירופא יש לפנות צפונה
וכהיום שיודעים מאורך העולם בדיוק יוצא שאין לפנות צפונה כמעט בכל אירופא לבד מפני' קטנה צפונה בתחתית ספרד ופורטגאל ועוד יותר במאראקא
עיין בקישור זה ותתוודע
https://kosherjava.com/maps/zmanim.htmlועיין באוצרות ירושלים חלק קל מאמר להרב זילבער, מה שהעיר בזה בדברי הנצח ישראל והאילים בענין צרפת.
ועיין בשו"ע הרב סי' צ"ד ובסידור מש"כ בזה, ועיין אריכות בזה בקונטרס שימת עין לח"י בארשטיין נדפס בסוף ספר הרב מלאדי ע' 5 ואילך, ועיין ביגדיל תורה חו' ו ע' נב
----
בדרך אגב בדברי עם אחד מן החברים צידד סברא נועזת דיתכן דשני המהלכים יש להם מקום בזמנים שונים
דבעידן הרכב וסוסים הי' מקום לנהוג כלבוש, וכהיום בעידן המטוסים יש לנהוג כנצח ישראל
והטעם דהרי כתיב דרך ארצם ובכל דור יש לראות מה זה דרך
ובעידן הרכב והאניות 'דרך אניה בלב ים' דרך ישר הי' רק בעזר הכוכבים ועל כרחך היא כדרך הלבוש שאל"כ לא הי' יכול לידע באיזה דרך ישכון אור חוץ אם הלך ב'דרך המלך'
אבל בעידן המטוסים 'דרך נשר בשמים' הרי דרך הישר היא דרך הקצר וזה מקרי דרך ארצם ודו"ק ודפח"ח וצ"ע אם אפשר לצדד כן בהלכה מ"מ היא דבר צחות