הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' יוני 24, 2020 7:13 pm
קח.
אבל אין כותבין לא על גבי עור בהמה טמאה ולא על גבי עור חיה טמאה ואינו צריך לומר על גבי עור נבלה וטרפה שלהן
ק״ק, מה שייך ענין נבלה אצל בהמה טמאה. ועוד קשה שמהמשך הגמרא מבואר שנבילה וטריפה משובח וא״כ לא שייך לומר ׳ואין צריך לומר׳ וצ״ע.
והנה בתחילת הברייתא ׳כותבין ע״ג עור בהמה טהורה כו׳ וע״ג עור נבילה וטריפה׳ ובפשטות לא זו אף זו קתני. וכ״מ מלשון הרמב״ם בפרק א הלכות תפילין ״ואפילו על עור נבילה וטריפה״ וצ״ע כנ״ל שהרי מהמשך הגמרא מבואר שנבילה משובח. [נפ״מ להלכה אם יש לו עור של שחוטה ונבילה מה עדיף]