יוסף חיים אוהב ציון כתב:מורינו הגריח"ס סיפר לי ששאל את הגרב"צ זצ"ל כאשר פתח את ישיבת כף החיים, איזה הלכות ללמוד עם התלמידים? וענה לו ס' בא"ח. [כמעיין המתגבר אולי אינך מכיר את הגאון הרב סופר?]
שומע ומשמיע כתב:פעם הייתי ליד תלמיד של הגרב"צ [מעיין גדול ונמרץ], ושאלוהו שאלה וענה בפשיטות על פי איך שיצא לו מהסוגיא. ושאלוהו שזה דלא כהוראת הגברב"צ, והוא ענה שהוא חינך אותם לא להתחשב בדעתו אלא בעיקר איך ללמוד. זוהי גישה בקרב כלל תלמידיו?
אבני גזית כתב:כדכד כתב:אבני גזית כתב:תוכן כתב: למה גאון זה לא התפרסם יותר בימי חייו?
אניח את הערותיי על יתר הנקודות, ואעיר רק על זו - אחר מיטתו צעדו שלוש מאות אלף יהודים.
הערה לדיוק בהיסטוריה וודאי שאיני בא לגרוע מכבוד תורתו של הגרב"צ זצ"ל:
אני הייתי בהלויה שלו.
לא זכור לי שהיו שם כשלש מאות אלף איש ונראה לי שהיו הרבה פחות מזה.
המשטרה דיווחה על 350,000 איש. הפחתתי בשביל האיזון.
בלי כלים מתאימים, לא מצופה מאדם רגיל לכמת את האנשים סביבו, כשמדובר במספרים כאלה.
אבני גזית כתב:מצורף בזה קונטרס זכרון יחודי היוצא לאור בימים אלו באלפי העתקים, הכולל בתוכו חידושים עמ"ס מגילה שלא התפרסמו ממנו עד עכשיו.
כמעיין המתגבר כתב:אבני גזית כתב:ונחזור לעניין לשמו התכנסנו:
בילדותי הלכתי עם אבי מורי שליט"א לרופאת שיניים ברחוב ברנד בהר נוף.
בדיוק יצא משם מרן הגרב"צ עם מלווה. אולי בנו.
אבא ניצל את ההזדמנות לשאול אותו משהו בהלכות כתיבת תפילין, בדברי כף החיים (בקול יעקב). מרן אמר שגם לו היה ספק דומה, והכריע כך וכך (לא זוכר כלל מה היה הנושא. הייתי ילד).
שאל אותו אבא, ומה יעשה עם ראיותיו של מרן הגר"ע?
השיב לו חכם בן ציון, ואני זוכר את דבריו אלה, כמעט מילה במילה. הטענות שלו לא נותנות לי מנוח, קשות כברזל. אבל לבי אומר לי לא ככה. מה אני יכול לעשות?
ומי שהכיר את חכם בן ציון, יודע שזה היה אחד מביטויי רוח הקודש שפיעמה בו. "לבי אומר לי"...
ועל זה כתוב בתורה לא בשמים היא
כמעיין המתגבר כתב:יוסף חיים אוהב ציון כתב:הגריח"ס רגיל לומר לא -פסיק ,בשמים היא.
זה מובן אבל לא מוסכם.
הוא חולק על מה שכתוב בתורה?
אבני גזית כתב:תלמידיו מספרים על מקרים בהם שאלוהו היכן דברים אלו כתובים. טפח על לוח לבו ואמר, כאן הם כתובים!
ופעם שאלתי את תלמידו, הגאון הנורא (כפשוטו), רבי יעקב טופיק אביעזרי (אוי לדור שלא מכיר את המרגלית הזו) שליט"א על הנהגה מסוימת של חכם בן ציון, מהיכן למדה.
רבי יעקב נזעק כנגדי, חכם בן ציון היה התורה עצמה, הוא המקור שממנו התורה יוצאת. הוא צריך מקור?!
כמעיין המתגבר כתב:דעת_האברך כתב:כמעיין המתגבר כתב:אבני גזית כתב:ונחזור לעניין לשמו התכנסנו:
בילדותי הלכתי עם אבי מורי שליט"א לרופאת שיניים ברחוב ברנד בהר נוף.
בדיוק יצא משם מרן הגרב"צ עם מלווה. אולי בנו.
אבא ניצל את ההזדמנות לשאול אותו משהו בהלכות כתיבת תפילין, בדברי כף החיים (בקול יעקב). מרן אמר שגם לו היה ספק דומה, והכריע כך וכך (לא זוכר כלל מה היה הנושא. הייתי ילד).
שאל אותו אבא, ומה יעשה עם ראיותיו של מרן הגר"ע?
השיב לו חכם בן ציון, ואני זוכר את דבריו אלה, כמעט מילה במילה. הטענות שלו לא נותנות לי מנוח, קשות כברזל. אבל לבי אומר לי לא ככה. מה אני יכול לעשות?
ומי שהכיר את חכם בן ציון, יודע שזה היה אחד מביטויי רוח הקודש שפיעמה בו. "לבי אומר לי"...
ועל זה כתוב בתורה לא בשמים היא
אין זה קשור כלל למושג לא בשמים היא, אלא הכוונה לתובנא דליבא שתלמידי חכמים אמתיים השקועים בעומקה של הלכה כל ימיהם קונים, שגם סברותיהם נובעים מכל לימודם כל ימיהם, וסברת עצמם היא היא תורה. וידוע שאחד הפוסקים אמר שהוא "חושש" מ"יראה לי" של הרא"ש יותר מכל הראיות שהוא מביא לדבריו, כי ראיות אפשר לדחות, אך ה"יראה לי" מגיע מצירוף של כל תורתו.
לא הבנתי אפילו תג אחד.
אבני גזית כתב:קטע מתוך דברים שפורסמו שנה שעברה במוסף 'תור הזהב' של עיתון 'הדרך'
"בשביל זה יש את גדולי הדור שיכריעו, למה אני צריך להידחף ולהורות הלכה"?!
'
אבני גזית כתב:חשודים על שפיכות דמים
מרן והרמב"ם
הוא היה אומר שבמקום שאין גילוי דעת של השולחן ערוך, חזרנו לקבל על עצמנו את הכרעת הרמב"ם. פעם הסביר שיש הבדל בין הרמב"ם שנקרא 'פוסק' לבין מרן השולחן ערוך שנקרא 'מכריע'.
ישראל אליהו כתב:ישנם כמה וכמה הלכות, שהשו"ע לא גילה דעתו, ובזה פסק כהרמב"ם. מכיון שבני ספרד קיבלו עליהם את הוראות הרמב"ם [למי שיודע קצת הסטוריה], ואף כאשר קבלו את הוראות מרן השו"ע, מ"מ כאשר לא גילה דעתו, ממשיכים לנהוג כהרמב"ם.
ולכן פסק שאין לבני ספרד לעשות אוצר בית דין. ועוד ועוד. כמובא במבוא לח"ב.
וענין זה, לא הוא המציא אותו, אלא זה כבר כתוב באבקת רוכל ועוד רבים מהפוסקים, ובארץ חיים וכו'. ורק בדור הזה ישנם שכותבים שהוא "המציא" את הכלל הזה..
ישראל אליהו כתב:כמעיין המתגבר כתב:דעת_האברך כתב:כמעיין המתגבר כתב:אבני גזית כתב:ונחזור לעניין לשמו התכנסנו:
בילדותי הלכתי עם אבי מורי שליט"א לרופאת שיניים ברחוב ברנד בהר נוף.
בדיוק יצא משם מרן הגרב"צ עם מלווה. אולי בנו.
אבא ניצל את ההזדמנות לשאול אותו משהו בהלכות כתיבת תפילין, בדברי כף החיים (בקול יעקב). מרן אמר שגם לו היה ספק דומה, והכריע כך וכך (לא זוכר כלל מה היה הנושא. הייתי ילד).
שאל אותו אבא, ומה יעשה עם ראיותיו של מרן הגר"ע?
השיב לו חכם בן ציון, ואני זוכר את דבריו אלה, כמעט מילה במילה. הטענות שלו לא נותנות לי מנוח, קשות כברזל. אבל לבי אומר לי לא ככה. מה אני יכול לעשות?
ומי שהכיר את חכם בן ציון, יודע שזה היה אחד מביטויי רוח הקודש שפיעמה בו. "לבי אומר לי"...
ועל זה כתוב בתורה לא בשמים היא
אין זה קשור כלל למושג לא בשמים היא, אלא הכוונה לתובנא דליבא שתלמידי חכמים אמתיים השקועים בעומקה של הלכה כל ימיהם קונים, שגם סברותיהם נובעים מכל לימודם כל ימיהם, וסברת עצמם היא היא תורה. וידוע שאחד הפוסקים אמר שהוא "חושש" מ"יראה לי" של הרא"ש יותר מכל הראיות שהוא מביא לדבריו, כי ראיות אפשר לדחות, אך ה"יראה לי" מגיע מצירוף של כל תורתו.
לא הבנתי אפילו תג אחד.
דברי האברך פשוטים.
כשאדם עמל על רש"י אחד 18 שעות, וטובל את פתו בשאריות השמן שנשאר מהנר, עם יר"ש מופלגת, הרי ש"נטיית לבו" היא נטיית סברת התורה עצמה. אין קשר ללא בשמים היא.
אבני גזית כתב:מסה נוראת הוד על מרן הגרב"צ, מזכרונותיו של הגאון רבי יעקב טופיק אביעזרי שליט"א. פורסמה השבוע במוסף 'תור הזהב' של עיתון הדרך.
כמעיין המתגבר כתב:אבני גזית כתב:מסה נוראת הוד על מרן הגרב"צ, מזכרונותיו של הגאון רבי יעקב טופיק אביעזרי שליט"א. פורסמה השבוע במוסף 'תור הזהב' של עיתון הדרך.
זה לא פורסם שם בעבר?
יוסף חיים אוהב ציון כתב:היום קראתי בספר דרש בחכמה דברים נוראים על מרן הגרב"צ.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 446 אורחים