עזריאל ברגר כתב:מדוע זה אסמכתא?
הוה אמינא כתב:תליוהו וזבין, למה ויהיב?
מי אנס אותו לחתום? הוא את עצמו, כי זה השתלם לו
נחומצ'ה כתב:עזריאל ברגר כתב:מדוע זה אסמכתא?
כי שנינו לא יודעים מה יהיה. ואם יהיה סגור חלילה ב' חדשים, הרי גם מבינה שלא יכולה לקחת תשלום מלא
נחומצ'ה כתב:אתה משווה זאת ל'אם אוביר ולא איעבד'. היינו שאם אני הפועל, לא אעבוד ואהרוס את יבול השדה,
אני מתחייב לשלם לך וכיכול קונס את עצמי.
אך כאן זה לא בשליטתי ולא ברצוני, אם יהא האונס.
2. זכורני שבאסמכתא יש ב' פירושים. והיינו גם מה שאין לי סמיכות דעת בו, הוא בכלל אסמכתא
[אמנם בנישואין מובא שאין זה נחשב לאונס, כי יכול לכוף עצמו אך שאר אונס לא ברור מה"ת אני מתחייב בסכום לא הגיוני].
[אגב, שמעתי שבמספר שכונות בירושלים, תיקנו שאין לחייב הורים יותר מ50 %]
נחומצ'ה כתב:אבל אתה רואה שגם בשכירות בתים, אם השוכר מת בתוך הזמן, יש בזה מחלוקת ואין להוציא מיד המוחזק.
[אולי נפתח אשכול על הסתירות מנשרף הבית, מת השוכר, יש דבר בעיר וכולם ברחו, פסק המהר"ם טיקטין].
ועכ"פ בכל הנ"ל מקובל שאם הקדים שכרו אי"צ להחזיר לו. ואם עדיין לא שילם, אין להוציא ממנו.
אגב, בכל הסכם שכירות בתים מופיע הפיסקה בהבאה: השוכר מתחייב לפנות את הדירה בתאריך פלוני וכל כל יום איחור במסירת הדירה ישלם קנס של........... ודר"כ רושמים קנס הגובה פי כמה משכירות יומית [כביכול חלק את החודש ל30]. נו, וזה לא אסמכתא?!
נחומצ'ה כתב:כל תנאי שהוא לטובת המשכיר הוא לא תמיד נחמד לשוכר. וכן בכל מקח וממכר.
אך בתנאי שהוא נגד ההלכה, הוא מזכיר את הדיון 'על תנאי שאין דין אונאה'.
הרי לו יצויר שב' חודשים לא יהא גן או ישיבה, וכי יש הצדקה ליקח סכום שכלל לא חייבו הרי חוסך חשמל ומים ופעולות וכדו'
[אולי בישיבה יש גם נזקים, והאריכו בזה בכל הקובצים האחרונים].
וזה ממש כמו בריבית, שאפי' שהלווה מוכן לשלם את הריבית, עדיין אן שום היתר לבקש מהלווה ריבית.
אקיצער. 'גלאט' זה לא.
נחומצ'ה כתב:אבל אתה רואה שגם בשכירות בתים, אם השוכר מת בתוך הזמן, יש בזה מחלוקת ואין להוציא מיד המוחזק.
[אולי נפתח אשכול על הסתירות מנשרף הבית, מת השוכר, יש דבר בעיר וכולם ברחו, פסק המהר"ם טיקטין].
ועכ"פ בכל הנ"ל מקובל שאם הקדים שכרו אי"צ להחזיר לו. ואם עדיין לא שילם, אין להוציא ממנו.
אגב, בכל הסכם שכירות בתים מופיע הפיסקה בהבאה: השוכר מתחייב לפנות את הדירה בתאריך פלוני וכל כל יום איחור במסירת הדירה ישלם קנס של........... ודר"כ רושמים קנס הגובה פי כמה משכירות יומית [כביכול חלק את החודש ל30]. נו, וזה לא אסמכתא?!
נחומצ'ה כתב:הוה אמינא כתב:
"גם שוכר בית שמת אם התחייב מראש שכ"ד עד סוף הזמן גם אם ימות באמצע, זה מחייב".
לא הבנתי. אז במה כל המחלוקת בסי' של"ד, הרי פשוט, אדם שוכר דירה 'לזמן' ונחלקו אם שכירות ליומא ממכר הוא,
ולכן אם מת באמצע, האם יורשיו צריכים לשלם. והרי כל שכירות, בעצם אדם 'מתחייב' לשלם את הנאתו מהחפץ השכור.
ולכך שאדם מת הרי הנאתו לא הושלמה. [עיין שם בנתיבות בחילוק בין אונס בפועל לאונס בבית]
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 303 אורחים