מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'שומע כעונה' לא בתורה ותפילה וברכות

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12843
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

'שומע כעונה' לא בתורה ותפילה וברכות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוגוסט 04, 2020 10:41 pm

האם מצינו 'שומע כעונה' בענינים נוספים התלויים באמירה.
נניח אם יש דין 'אמירה בקידושין', האם מועיל לזה שומע כעונה?
נדר ושבועה, האם חלים ע"י שומע כעונה?
לכאו' ספירת העומר אי מהני בה שומע כעונה יש בזה מן החידוש הנ"ל,
ועדיין אני מחפש אם יש עוד כעין זה.

אראל
הודעות: 3491
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: 'שומע כעונה' לא בתורה ותפילה וברכות

הודעהעל ידי אראל » ג' אוגוסט 04, 2020 10:46 pm

לגבי ספיה"ע
ערוה"ש סי' תפט סעי' ד'
ומצוה על כל אחד לספור לעצמו ולא לשמוע מהש"ץ כשם שמצות נטילת לולב חל על כל אחד כמו כן מצוה זו ורק הברכה יכול לשמוע מהש"ץ ולענות אמן אבל הספירה חובה בעצמו

במסתרים
הודעות: 2002
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: 'שומע כעונה' לא בתורה ותפילה וברכות

הודעהעל ידי במסתרים » ד' אוגוסט 05, 2020 12:12 am

אראל כתב:לגבי ספיה"ע

יש בזה מחלוקת כמובא בביאור הלכה ר"ס תפט ד"ה ומצוה, וכוונת הרב עושה חדשות למאן דאמר שומע כעונה.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: 'שומע כעונה' לא בתורה ותפילה וברכות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' אוגוסט 05, 2020 2:52 am

עושה חדשות כתב:נדר ושבועה, האם חלים ע"י שומע כעונה?
בשלהי פרק שבועות שתים בתרא מפורש דבשבועה בעינן עניה.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: 'שומע כעונה' לא בתורה ותפילה וברכות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' אוגוסט 05, 2020 12:20 pm

בספירת העומר טעמא רבה איכא דלא מהני שומע, שהרי אין האמירה בפה עצמותה של הספירה, אלא אמצעי מתוך כלל האמצעים המשמשים לספירה, שלא כשאר המצוות הנעשות בפה שכל מהותן היא האמירה.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: 'שומע כעונה' לא בתורה ותפילה וברכות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' אוגוסט 05, 2020 12:28 pm

עושה חדשות כתב:'שומע כעונה' בתורה ותפילה וברכות.
לא מצאנו דין 'שומע כעונה' בתורה.

דרומי
הודעות: 9323
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: 'שומע כעונה' לא בתורה ותפילה וברכות

הודעהעל ידי דרומי » ד' אוגוסט 05, 2020 1:10 pm

מצאנו בשועה"ר הלכות תלמוד תורה פ"ב הי"ב. וראה בהערות הרב אשכנזי ז"ל שם.

דרומי
הודעות: 9323
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: 'שומע כעונה' לא בתורה ותפילה וברכות

הודעהעל ידי דרומי » ד' אוגוסט 05, 2020 1:10 pm

מצאנו בשועה"ר הלכות תלמוד תורה פ"ב הי"ב. וראה בהערות הרב אשכנזי ז"ל שם.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: 'שומע כעונה' לא בתורה ותפילה וברכות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' אוגוסט 05, 2020 2:29 pm

דרומי כתב:ראה בהערות הרב אשכנזי ז"ל שם.
עזרה, בבקשה!

לבי במערב
הודעות: 9497
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: 'שומע כעונה' לא בתורה ותפילה וברכות

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' אוגוסט 05, 2020 3:15 pm

ביקורת תהיה כתב:עזרה, בבקשה!
הוא בס"ע 534 ואילך, ומוסג"פ:

עושה חדשות
הודעות: 12843
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: 'שומע כעונה' לא בתורה ותפילה וברכות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' אוגוסט 05, 2020 7:13 pm

הנפק"מ של שומע כעונה בדברי תורה זה לגבי מקומות ואופנים שמותרים בהרהור בד"ת אבל אסורים בדיבור. כגון קודם ברכה"ת (למאן דס"ל הכי) או ערום או נצרך לנקביו.

הגרד"ל שליט"א מציין ליד אברהם יו"ד סי' א על הש"ך סקכ"ט שהעיר שאילם יכול לחלוץ וישמע הקריאה מאחר, והעיר ע"ז כנ"ל דלא מצינו שומע כעונה בשאר קריאות ואמירות.

חיים שאול
הודעות: 1148
הצטרף: ג' אוגוסט 13, 2019 8:39 pm

Re: 'שומע כעונה' לא בתורה ותפילה וברכות

הודעהעל ידי חיים שאול » ד' אוגוסט 05, 2020 10:41 pm

בצל"ח בברכות כ"א ב׳ כ׳ שבשבועת הדיינים יש שומע כעונה וכמדו׳ כ׳ כן גם בקה"י ברכות יג ה, ויש בזה גם בנוב"י קמא יו"ד סז ותנינא קמז, ובאפיקי מגינים אוח סו"ס נט ובס׳ משנת אברהם על ס׳ חסידים סי׳ תי, וזכורני שהגרד"ל בספרו מדבר על הנושא
נערך לאחרונה על ידי חיים שאול ב ד' אוגוסט 05, 2020 10:49 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: 'שומע כעונה' לא בתורה ותפילה וברכות

הודעהעל ידי ישא ברכה » ד' אוגוסט 05, 2020 10:42 pm

אני לא יודע האם הכלל אכן מוגבל רק לקיום מצוות ולא לעשיית פעולות במשפט התורה כמו קנינים וכדומה, (שההבדל בינהם הוא לא מספיק ברור וחד, ויש כמה הנהגות על פי התורה שיש לדון אם הם בכלל המצוות או בכלל כללי התורה). בכל אופן מסתבר שיש שתי קריטריונים שהם הכרחיים. 1. הכלל של שומע כעונה יכול להיות תקף בין האדם לבין בוראו ולא בין האדם לבין חבירו, ולכן הדיבור הרבה פעמים ענינו לבטות את הדברים כלפי הזולת ולהוציאם מכלל דברים שבלב, ועל אלו מסתבר שלא יועיל שומע כעונה.
2. עוד מסתבר שהכלל של שומע כעונה יכול להיות על תוכן אונברסלי ולא על תוכן אישי, כלומר על ברכה כללית ששמיעתה יכולה להיות אופן לקיים את התוכן הנרצה באמירה, אבל תוכן אישי שאמר האדם כלפי עצמו כמו למשל 'הריני נזיר' לא יהיה אפשר להעתיקו כלפי השומע כאילו אמר הדברים. שוב אני חושב שהכלל השני לא מוכרח, ויש לדון בו.

עושה חדשות
הודעות: 12843
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: 'שומע כעונה' לא בתורה ותפילה וברכות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' אוגוסט 05, 2020 11:10 pm

אני ממליץ לעיין בהקשר לזה, ב'זכר דבר' סימן כ (סוף הסימן).

הפנו אותי לעיין גם ב'בן מלך' שומע כעונה סי' א, ואינו תח"י.

סעדיה
הודעות: 1607
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: 'שומע כעונה' לא בתורה ותפילה וברכות

הודעהעל ידי סעדיה » ה' אוגוסט 06, 2020 3:12 pm

עושה חדשות כתב:הפנו אותי לעיין גם ב'בן מלך' שומע כעונה סי' א, ואינו תח"י.
קבצים מצורפים
בן מלך.PDF
(1.55 MiB) הורד 124 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12843
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: 'שומע כעונה' לא בתורה ותפילה וברכות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' אוגוסט 07, 2020 1:42 pm

תודה! אם אפשר בבקשה גם את סימן ה'.

יוצר אור
הודעות: 212
הצטרף: ב' אפריל 20, 2020 8:28 pm

Re: 'שומע כעונה' לא בתורה ותפילה וברכות

הודעהעל ידי יוצר אור » א' אוגוסט 09, 2020 5:07 pm

ביקורת תהיה כתב:
עושה חדשות כתב:'שומע כעונה' בתורה ותפילה וברכות.
לא מצאנו דין 'שומע כעונה' בתורה.
שמעתי מת"ח גדול שליט"א לבאר מעלת שיעור בפני תלמידים, משיעור בטלפון, דשיעור בפני תלמידים הוה דיבור בד"ת מדין עונה, משא"כ בטלפון דהווה הרהור, אולי בל"נ אשאלהו מקורו איה. ויעוי"ש אות ו בהערות.
ביקורת תהיה כתב:בשלהי פרק שבועות שתים בתרא מפורש דבשבועה בעינן עניה.
וכמובן ה"ה לנדר, דתרוויהו בעו ביטוי שפתיים.

עושה חדשות
הודעות: 12843
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: 'שומע כעונה' לא בתורה ותפילה וברכות

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' ינואר 30, 2022 11:39 pm

גם הנידון של 'שומע כעונה' לגבי סיפור יציא"מ שייך לזה לכאו'.

עזריאל ברגר
הודעות: 13678
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: 'שומע כעונה' לא בתורה ותפילה וברכות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' ינואר 31, 2022 8:07 pm

עושה חדשות כתב:נניח אם יש דין 'אמירה בקידושין', האם מועיל לזה שומע כעונה?

יש דין אמירה, וקיי"ל שאם נתן הוא ואמרה היא - אין דינם כנתן הוא ואמר הוא.
וראה לדוגמא מה שמצאתי שהאריך בזה בקישור https://www.yeshiva.org.il/midrash/39529 ולא ראיתי שדן בזה מצד "שומע כעונה", ודלמא כשאמרה היא - גרע טפי.

ומצאתי בקישור https://www.medethics.org.il/article/re011053a/ שכתב:
אילם ואילמת קידושיהם קידושין גמורים מן התורה [63]. האילם יכול לקדש בקידושי כסף על ידי רמיזה [64], וכן יכול לקדש על ידי קידושי שטר [65].
לעניין אמירת "הרי את מקודשת לי", שאינו יכול לומר, יכול לכתוב את המילים הללו, ויכתוב בפירוש שמבקש מהעדים שידעו שכוונתו במסירת הטבעת לאשתו היא ברורה ומוחלטת לשם קידושין [66].

ובהערה 66:
הגרש"ז אויערבאך, הובאו דבריו בנשמת אברהם חאהע"ז סי' כז סק"א. ועיי"ש שדחה פקפוקיו של השו"ת פני יהושע ח"ב סי' פד;


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 281 אורחים