אוצר החכמה כתב:ושמעתי מאאמו"ר הרב שמואל דביר זללה"ה שכוונת הגמרא במה שאמרה שאם עושים לשמה אינה מועלת אין פירוש הדברים אם לומד לשם שמים, אלא אם התכנית היא לשם שמים היינו שיש איזה עניין בתכנית בדווקא, ואיני יודע אם היה לו מקור לזה או שאמר כך מסברא.
והטובה שבהערות שיהא מתנה בעצמו ללמוד חשבון הלכות או חשבון פרקים או חשבון מסכיות אם ליום אם לשבוע או חדש אם לשנה וכל שצריך לפעמים לפי ההכרח לבטל ולחסר ממה שהתנה ישלם ביום הבא או בשבוע הבאה והוא שאמרו דרך הערה רב אחא בר יעקב יזיף ופרע:
כ"ש שאם יארע לאדם מקרה שלא השלים חוקו בלימוד היום שישלימנו מיד בו בלילה ולא ידחהו כלל כדאיתא בפ' הדר (שם סה) רב אחא בר יעקב יזיף ביממא ופרע בליליא פירוש היה לו חק קבוע ללמוד כך וכך ליום ופעמים שהיה טרוד ביום ולא היה יכול להשלימו והיה משלימו מיד בלילה:
איתן נוי כתב:האם יש מקור שלא יאמר אדם שרוצה להגיע עד דף כזה או אחר או הספק כזה או אחר שלא תשלוט הסט"א בדבריו ותעכב אותו?
אשרי יושבי ביתך כתב:איתן נוי כתב:האם יש מקור שלא יאמר אדם שרוצה להגיע עד דף כזה או אחר או הספק כזה או אחר שלא תשלוט הסט"א בדבריו ותעכב אותו?
יעויין בסנהדרין כו, ב מחשבה מועלת בדברי תורה, ובתוס' שם.
איתן נוי כתב:אשרי יושבי ביתך כתב:איתן נוי כתב:האם יש מקור שלא יאמר אדם שרוצה להגיע עד דף כזה או אחר או הספק כזה או אחר שלא תשלוט הסט"א בדבריו ותעכב אותו?
יעויין בסנהדרין כו, ב מחשבה מועלת בדברי תורה, ובתוס' שם.
מה ראית כאן שעונה על שאלתי?
אשרי יושבי ביתך כתב:איתן נוי כתב:אשרי יושבי ביתך כתב:איתן נוי כתב:האם יש מקור שלא יאמר אדם שרוצה להגיע עד דף כזה או אחר או הספק כזה או אחר שלא תשלוט הסט"א בדבריו ותעכב אותו?
יעויין בסנהדרין כו, ב מחשבה מועלת בדברי תורה, ובתוס' שם.
מה ראית כאן שעונה על שאלתי?
טעיתי. המכוון היה לפירוש השני שרש"י מביא שם: "ל''א, מחשבה שאדם מחשב - כך וכך אעשה כך וכך תעלה בידי, מועלת להשבית הדבר שאין מחשבתו מתקיימת אפילו לדבר תורה, כגון האומר עד יום פלוני אסיים כך וכך מסכתות בגירסא".
יעויין בקובץ המצו"ב, בהרחבה:
אשרי יושבי ביתך כתב:שו"מ בס"ד אשכול שלם בנושא זה, אשר בשם "לימוד תורה לפי הספק ותכנון" יכונה.
יעויין שם ותמצא נחת
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=7&t=21065
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 442 אורחים