עזריאל ברגר כתב:נשאלתי:
מדוע בברכה האחרונה אנו מודים גם על העץ, ודלא כבברכה הראשונה שמודים רק על פרי העץ?
הגאון ר' יצחק אליהו לנדא בסידורו "סדר דובר שלום" פירש (הקטע הזה לא נדפס בהסידור, אולם העתקתי מכתי"ק. ההשמטות מהסידור אמורים לראות אור בירחון האוצר הבא...) וז"ל:
על הגפן ועל פרי הגפן. על העץ ועל פרי העץ. מה שמברכים על הגפן ועל העץ אף שאניו נהנה רק מהפירות ולא מהגפן והעץ יתכן עפ"י מאמר חז"ל [ירושלמי כלאים פ"א ה"ז, ב"ר ה', ט'] ותוצא הארץ דשא עברה על הציווי שאמר לה הב"ה עץ פרי עשה פרי מה הפרי נאכל אף העץ נאכל והיא לא עשתה כן וכ'. הרי ששלימות הבריאה הי' שגם העץ יהי' נאכל כמו הפרי. לכן מברכים על שלימות הבריאה על הגפן ועל פרי הגפן על העץ ועל פרי העץ. שגם הגפן והעץ עצמם עשוים למאכל כמו הפרי.