זאב בן מיכאל כתב:סיפר לבקשתי על לימודיו בפוניבז' וחברון.
על תכנית הלימודים וההספקים שנהג אז.
חבל על דאבדין.
הי חסיד הי עניו.
תוכל להרחיב?
זאב בן מיכאל כתב:סיפר לבקשתי על לימודיו בפוניבז' וחברון.
על תכנית הלימודים וההספקים שנהג אז.
חבל על דאבדין.
הי חסיד הי עניו.
דרופתקי דאורייתא כתב:לכשיבקע כתב:אגב מה המקור לזה שכאשר רק שרק אחד השמות הוא כשם החותן (שלמה זלמן - זלמן נחמיה) אין קפידא מצד תקנת רבי יהודה החסיד?
כי זה שם בפני עצמו, וכמדומני שנידון כבר בפורום. וראה דברי הגרי"ח סופר שליט"א בקונטרס אור שלום על מהרש"ם (הועלה באשכול על מהרש"ם) - בסופו, בקונ' עטרת שלום סי' א, עמוד מז, מה שכתב על מהרש"ם וחתנו הג"ר שלום רובנשטיין.
לייטנר כתב:עבור דורשי רשומות, אציין שהמילה 'גרזן' מופיעה רק פעמיים בתורה (ועוד פעמיים בתנ"ך כולו), ושתיהן בפרשתנו.
בברכה המשולשת כתב:שמעתי מהרב יצחק בזק שליט"א שהרב מאוד לא אהב את הכינוי הגרז"ן
שומר כתב:לפני 30 שנה מסר שיעור בכולל של הרב גורן מול הכותל מאד הופתעתי
משפט ערוך ונתיב מצוותיך נערכו ממחברות שהרב כתב בעצמו, ולא משיעורים שמסר (דברי העורכים שם נכתבו בגופן קטן יותר).עושה חדשות כתב:יש באוצר הרבה ספרים אשר שם מחברם הוא הגרז"נ זצ"ל
על מסכתות על שו"ע על טעמי המצוות ועל מועדים וכו'
אבל לפי מה שראיתי הוא לא כתבם אלא נערכו ע"פ שיעוריו.
האם מישהו מתלמידיו או משפחתו יכול להצביע לי איזה ספר/ים מתוכם אפשר לומר ש"זה הספר שלו" כפשוטו.
יצחק אייזיק כתב:דעת_האברך כתב:שמעתי מחתנו שליט"א (שהינו שא"ב) שכל פעם שחמיו היה לומד דבר שהיה חדש לו היה משננו על המקום כמאה פעמים, וכך זכר בסופו של דבר את כל התורה כולה [כמדומני שבהקדמת ספרו דברי משפט הוא כותב עצה זו לזכירת הלימוד].
כאן מובא שיעור בעניין דרכי הלימוד בו מוסבר בהרחבה העניין שיש בזה:
https://www.yeshiva.org.il/midrash/9 - חלק ראשון
https://www.yeshiva.org.il/midrash/10 - חלק שני
חשבה לטובה כתב:שומר כתב:לפני 30 שנה מסר שיעור בכולל של הרב גורן מול הכותל מאד הופתעתי
מה יש להיות מופתע לא ראה בחוגי הדלי''ם משהוא שונה והעמיד תלמידים הרבה בקרבם.
ואף עם גיסו הגר''ש אויערבאך זללה''ה היה חלוק על דרכו, וכבר אמרו דורשי רשומות בדרך רמז ונשל הגרז''ן מן העץ.
חשבה לטובה כתב:שומר כתב:לפני 30 שנה מסר שיעור בכולל של הרב גורן מול הכותל מאד הופתעתי
מה יש להיות מופתע לא ראה בחוגי הדלי''ם משהוא שונה והעמיד תלמידים הרבה בקרבם.
ואף עם גיסו הגר''ש אויערבאך זללה''ה היה חלוק על דרכו, וכבר אמרו דורשי רשומות בדרך רמז ונשל הגרז''ן מן העץ.
יהודה בן יעקב כתב:יצחק אייזיק כתב:דעת_האברך כתב:שמעתי מחתנו שליט"א (שהינו שא"ב) שכל פעם שחמיו היה לומד דבר שהיה חדש לו היה משננו על המקום כמאה פעמים, וכך זכר בסופו של דבר את כל התורה כולה [כמדומני שבהקדמת ספרו דברי משפט הוא כותב עצה זו לזכירת הלימוד].
כאן מובא שיעור בעניין דרכי הלימוד בו מוסבר בהרחבה העניין שיש בזה:
https://www.yeshiva.org.il/midrash/9 - חלק ראשון
https://www.yeshiva.org.il/midrash/10 - חלק שני
האם ישנם שיעורים כתובים של דרכי הלימוד והחזרה?
הקישורים הנ"ל חסומים לי, ואני מעדיף שיעורים כתובים
בן ירושלים כתב:לפני שנים פרסם (דומני בהמעיין) מאמר בדבר העדיפות הברורה של החינוך הישיבתי המקובל על 'הסדר' וכו'. בזכרוני שהיה זה מאמר יסודי ומנומק היטיב כדרכה של תורה. (ואף היו בו ידיעות רבות בהיסטוריה ומסורת הדורות). יבואו המומחים ויזכונו בהעלאת מאמר זה.
פלוריש כתב: א. פעם הרב חידש בשיעור ששיטת הרמ"א בהדלקת נר חנוכה מבוססת על שיטת רש"י. לאחד השומעים היה מאוד קשה לקבל את החידוש והוא חזר שוב ושוב: "זה כתוב? הרב ראה את זה באישזהו מקום?". הרב אמר שלא ראה את זה בשום מקום אלא כך יצא לו מלימוד הסוגיה, השואל חזר שוב "אז אף אחד לא כתב את זה?" וסירב לקבל את החידוש, הרב היה נבוך, הרי השואל לא מתווכח לגופו של ענין אלא שואל האם מישהו קדמו בחידוש, ומה עליו לענות. קמתי ממקומי והכרזתי: "אני ראיתי פעם ספר שכותב את זה", ראיתי את פניו של השואל נרגעות ופניו של הרב מביעות סקרנות, והמשכתי: "והוא כותב בספר ששמע את החידוש הזה מהרב זלמן נחמיה גולדברג...". ושניהם צחקו.
בברכה המשולשת כתב:פלוריש כתב: א. פעם הרב חידש בשיעור ששיטת הרמ"א בהדלקת נר חנוכה מבוססת על שיטת רש"י. לאחד השומעים היה מאוד קשה לקבל את החידוש והוא חזר שוב ושוב: "זה כתוב? הרב ראה את זה באישזהו מקום?". הרב אמר שלא ראה את זה בשום מקום אלא כך יצא לו מלימוד הסוגיה, השואל חזר שוב "אז אף אחד לא כתב את זה?" וסירב לקבל את החידוש, הרב היה נבוך, הרי השואל לא מתווכח לגופו של ענין אלא שואל האם מישהו קדמו בחידוש, ומה עליו לענות. קמתי ממקומי והכרזתי: "אני ראיתי פעם ספר שכותב את זה", ראיתי את פניו של השואל נרגעות ופניו של הרב מביעות סקרנות, והמשכתי: "והוא כותב בספר ששמע את החידוש הזה מהרב זלמן נחמיה גולדברג...". ושניהם צחקו.
העירני בני בכורי נ"י שהגאון הרב זלמן נחמיה זצ"ל היה חוזר על זה תדיר בשיעורים לפני חנוכה.
וסיפרו לו שפעם אחת העיר לו אחד מהלומדים שבדרכ"מ הארוך מבואר שמקורו ברמב"ם (ולא ברש"י)
והשיב הגאון זצ"ל שכך יצא לו מלימוד הסוגיא, וכשהוא למד את הסוגיא לא היה את הדרכ"מ הארוך
שומע ומשמיע כתב:בברכה המשולשת כתב:פלוריש כתב: א. פעם הרב חידש בשיעור ששיטת הרמ"א בהדלקת נר חנוכה מבוססת על שיטת רש"י. לאחד השומעים היה מאוד קשה לקבל את החידוש והוא חזר שוב ושוב: "זה כתוב? הרב ראה את זה באישזהו מקום?". הרב אמר שלא ראה את זה בשום מקום אלא כך יצא לו מלימוד הסוגיה, השואל חזר שוב "אז אף אחד לא כתב את זה?" וסירב לקבל את החידוש, הרב היה נבוך, הרי השואל לא מתווכח לגופו של ענין אלא שואל האם מישהו קדמו בחידוש, ומה עליו לענות. קמתי ממקומי והכרזתי: "אני ראיתי פעם ספר שכותב את זה", ראיתי את פניו של השואל נרגעות ופניו של הרב מביעות סקרנות, והמשכתי: "והוא כותב בספר ששמע את החידוש הזה מהרב זלמן נחמיה גולדברג...". ושניהם צחקו.
העירני בני בכורי נ"י שהגאון הרב זלמן נחמיה זצ"ל היה חוזר על זה תדיר בשיעורים לפני חנוכה.
וסיפרו לו שפעם אחת העיר לו אחד מהלומדים שבדרכ"מ הארוך מבואר שמקורו ברמב"ם (ולא ברש"י)
והשיב הגאון זצ"ל שכך יצא לו מלימוד הסוגיא, וכשהוא למד את הסוגיא לא היה את הדרכ"מ הארוך
על איזה רש"י מדובר?
דרומי כתב:לא הכרתי כלל את המנוח זצ"ל, וייש"כ לכל המקרבים את דמותו המיוחדת.
[אגב, בענין הפוליטיקה שהוזכר לעיל בכמה תגובות - יש לי זכרון עמום ממה ששמעתי, שבימי הפילוג הגדול באו מנציגי 'דגל' כדי לבקשו להצטרף וכו', וכתגובה הוציא מכיסו 'גארטל' ונופף בו כאומר: אני מזוהה עם הצד השני... זכרון עמום ויתכן שאינו מדוייק או בכלל לא נכון].
מה נשתנה כתב:שומע ומשמיע כתב:בברכה המשולשת כתב:העירני בני בכורי נ"י שהגאון הרב זלמן נחמיה זצ"ל היה חוזר על זה תדיר בשיעורים לפני חנוכה.
וסיפרו לו שפעם אחת העיר לו אחד מהלומדים שבדרכ"מ הארוך מבואר שמקורו ברמב"ם (ולא ברש"י)
והשיב הגאון זצ"ל שכך יצא לו מלימוד הסוגיא, וכשהוא למד את הסוגיא לא היה את הדרכ"מ הארוך
על איזה רש"י מדובר?
http://beinenu.com/lessons/%D7%A0%D7%A1-%D7%97%D7%A0%D7%95%D7%9B%D7%94-%D7%95%D7%9E%D7%94%D7%93%D7%A8%D7%99%D7%9F-%D7%9E%D7%9F-%D7%94%D7%9E%D7%94%D7%93%D7%A8%D7%99%D7%9F
בן ירושלים כתב:לפני שנים פרסם (דומני בהמעיין) מאמר בדבר העדיפות הברורה של החינוך הישיבתי המקובל על 'הסדר' וכו'. בזכרוני שהיה זה מאמר יסודי ומנומק היטיב כדרכה של תורה. (ואף היו בו ידיעות רבות בהיסטוריה ומסורת הדורות). יבואו המומחים ויזכונו בהעלאת מאמר זה.
תוכן כתב:דרומי כתב:לא הכרתי כלל את המנוח זצ"ל, וייש"כ לכל המקרבים את דמותו המיוחדת.
[אגב, בענין הפוליטיקה שהוזכר לעיל בכמה תגובות - יש לי זכרון עמום ממה ששמעתי, שבימי הפילוג הגדול באו מנציגי 'דגל' כדי לבקשו להצטרף וכו', וכתגובה הוציא מכיסו 'גארטל' ונופף בו כאומר: אני מזוהה עם הצד השני... זכרון עמום ויתכן שאינו מדוייק או בכלל לא נכון].
רז"נ היה מתפלל בבית כנסת חב"ד שברחוב חנה, ונחשב על ידי המתפללים כחבדני"ק או לפחות כתומך בחב"ד. (אני חושב שכמה מהבנים שלו חבדניקים.) אני זוכר את ר' נחום רבינוביץ אחיו של ר' הלל, אומר לי, שלנו יש פוסקים משלנו, והוא התכוין לרז"נ.
פלוריש כתב:אכתוב כאן כמה דברים שנזכרתי:
פעם, לאחר שהאריך הגר"א שפירא בסיפורים על גדולי ירושלים, סיים: "כל אלו כבר בעולם האמת, אולם אם ברצונכם לראות מעין דיוקנם בעולם הזה, לכו אל ר' זלמן נחמיה".
תוכן כתב:דרומי כתב:לא הכרתי כלל את המנוח זצ"ל, וייש"כ לכל המקרבים את דמותו המיוחדת.
[אגב, בענין הפוליטיקה שהוזכר לעיל בכמה תגובות - יש לי זכרון עמום ממה ששמעתי, שבימי הפילוג הגדול באו מנציגי 'דגל' כדי לבקשו להצטרף וכו', וכתגובה הוציא מכיסו 'גארטל' ונופף בו כאומר: אני מזוהה עם הצד השני... זכרון עמום ויתכן שאינו מדוייק או בכלל לא נכון].
רז"נ היה מתפלל בבית כנסת חב"ד שברחוב חנה, ונחשב על ידי המתפללים כחבדני"ק או לפחות כתומך בחב"ד. (אני חושב שכמה מהבנים שלו חבדניקים.) אני זוכר את ר' נחום רבינוביץ אחיו של ר' הלל, אומר לי, שלנו יש פוסקים משלנו, והוא התכוין לרז"נ.
נחומצ'ה כתב:יש אומרים, שהרב אלישיב זצ"ל אמר להרב אפרתי, "אחרי, תשאל את ר' זלמן נחמיה..".
הערוך עצמו מפרש את הדוגמא של פסיק רישא לא על ראש תרנגול כדי לשחק בו כי אם על ראש אדם. ז"ל - "מודה ר"ש בפסיק רישיה ולא ימות. פירוש מי שחתך ראשו של חי, הכל יודעין כי בחתיכת ראשו ימות, ואם אמר איני מתכוין למיתתו אלא להוציא ממנו דם לדבר צורך, אין ממש בדבריו, אלא הרי כמתכוין להמיתו ורוצח הוא".אמיר כרמי כתב:פעם העביר שיעור(אם אני לא טועה שמעתיו ממנו פעמיים) על פסיק רישא ושיטת העיטור(?) הידועה לגבי פס"ר דלא ניחא ליה. במהלך השיעור התעוררה לי קושיא (כמה שזכור לי זה לא היה בקשר ישיר לשיעור אלא באופן כללי על שיטת העיטור) וניגשתי אחרי השיעור לשאול שלשיטת העיטור הדוגמא של פסיק רישיה עצמה שכורת ראש התרנגול לכאורה אמורה להיות מותרת דלא ניחא ליה שימות התרנגול וענה לי שבאמת הגדר לא ברור וצריך לבאר את זה היה נשמע כאילו יש לו מהלך שעונה גם על זה האם מישהו יודע אם ישנו בכתובים?
תוכן כתב:נחומצ'ה כתב:יש אומרים, שהרב אלישיב זצ"ל אמר להרב אפרתי, "אחרי, תשאל את ר' זלמן נחמיה..".
אני שמעתי שר' אלישיב לא היה לו נוח עם הנוחות של רז"נ.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 112 אורחים