העצמות אלה של נק־
נר [או: "אנשי נקנר"] איש אלכסנדריה
שעשה את הדלתות
נקנר אלךסא
אליהוא כתב:"למה נקרא שמו שער ניקנור? שפעם אחת עלה ניקנור סרדיוט ממלכי יונים וחנה כנגד שער ניקנור והיה מניף ידו על בית המקדש ואמר: 'אימתי תיפול העיר הזאת והבית הזה בידי ואהרסנה?' וכשגברה יד בית חשמונאי ונצחום, תפשוהו וקצצו ידיו ורגליו ותלוהו לפני השער וקראו שמו שער ניקנור"
ומייתי לה נמי הרש"ס בשקלים.
וע"ע בשיטה בסוטה ז' א' דמשמע שהם שני שערים וצ"ע.
חכם הרזים כתב:אליהוא כתב:"למה נקרא שמו שער ניקנור? שפעם אחת עלה ניקנור סרדיוט ממלכי יונים וחנה כנגד שער ניקנור והיה מניף ידו על בית המקדש ואמר: 'אימתי תיפול העיר הזאת והבית הזה בידי ואהרסנה?' וכשגברה יד בית חשמונאי ונצחום, תפשוהו וקצצו ידיו ורגליו ותלוהו לפני השער וקראו שמו שער ניקנור"
ומייתי לה נמי הרש"ס בשקלים.
וע"ע בשיטה בסוטה ז' א' דמשמע שהם שני שערים וצ"ע.
מהיכן ציטוט זה
לייטנר כתב:אדג כתב:בפשטות הוי בבחינת "זה וזה גורם", דמעיקרא נקראו השערים שער ניקנור ע"ש מי שתרמם (בייחוד שנעשה נס על ידו, ומסר נפשו עליהם, ומעשה זה ארע כנראה בזמן קדום מאוד - באחד השיפוצים הראשונים של ביהמ"ק השני לאחר זמן עזרא). ושוב, היה מעשה בניקנור המפקד היווני, וכשתפסהו והרגהו תלו ידיו ורגליו אצל שער ניקנור, בבחינת "זה לעומת זה", ונמצא שזה מסיע לזה ומשלים לרעהו. כך נראה לי.
(אם איני טועה איבשיץ בספרו "בית המקדש השני בתפארתו" עוסק בזה, ואינו תח"י לעיין בו).
נו, באמת
חכם הרזים כתב:לייטנר כתב:אדג כתב:בפשטות הוי בבחינת "זה וזה גורם", דמעיקרא נקראו השערים שער ניקנור ע"ש מי שתרמם (בייחוד שנעשה נס על ידו, ומסר נפשו עליהם, ומעשה זה ארע כנראה בזמן קדום מאוד - באחד השיפוצים הראשונים של ביהמ"ק השני לאחר זמן עזרא). ושוב, היה מעשה בניקנור המפקד היווני, וכשתפסהו והרגהו תלו ידיו ורגליו אצל שער ניקנור, בבחינת "זה לעומת זה", ונמצא שזה מסיע לזה ומשלים לרעהו. כך נראה לי.
(אם איני טועה איבשיץ בספרו "בית המקדש השני בתפארתו" עוסק בזה, ואינו תח"י לעיין בו).
נו, באמת
יותר נראה שיש כאן מחלוקת ירושלמי ובבלי כמו שמשמעות לשון הרא"ש בשקלים
אמנם בספר עזרת כהנים על מסכת מדות דן בזה ולפי דעתו לא מבואר כלל בגמרא יומא שם שהשערים נקראו על שם ניקנור ולא נאמר שם אלא שלא ציפו אותם זהב לזכר הנס שנעשה לניקנור ועדיין ניתן לומר ששמם על שם ניקנור הוא על שם ניקנור אחר, היוני שתלו אותו שם.
אדג כתב:בפשטות הוי בבחינת "זה וזה גורם", דמעיקרא נקראו השערים שער ניקנור ע"ש מי שתרמם (בייחוד שנעשה נס על ידו, ומסר נפשו עליהם, ומעשה זה ארע כנראה בזמן קדום מאוד - באחד השיפוצים הראשונים של ביהמ"ק השני לאחר זמן עזרא). ושוב, היה מעשה בניקנור המפקד היווני, וכשתפסהו והרגהו תלו ידיו ורגליו אצל שער ניקנור, בבחינת "זה לעומת זה", ונמצא שזה מסיע לזה ומשלים לרעהו. כך נראה לי.
(אם איני טועה איבשיץ בספרו "בית המקדש השני בתפארתו" עוסק בזה, ואינו תח"י לעיין בו).
אדג כתב:אה, הוכרעה המחלוקת על סמך דיוק לשונו של Tio... וד"ל.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 539 אורחים