לישר את ההדורים כתב:מפני הנאספים רש"י כתובות, כך פירש השר שלום מבעלז כידוע. ובאמת דברי רש"י שם אינו מובן מהו שברכה זו תיקנוה מפני הנאספים עיין שם אצל שבע ברכות.
עושה חדשות כתב:עצם דברי רש"י "שהכל ברא לכבודו אינה מן הסדר אלא לאסיפת העם הנאספים שם לגמול חסד" ודאי אין בהם שום מקור, וא"כ כל הנידון הוא רק בין המהרי"ד לשר שלום זי"ע, ושניהם כבר ידעו את הזוהר.
ותודה לכל העונים.
...ועל רזא דא כתיב בעושיו, ואף על גב דאבא ואמא אתפרשו מהאי עלמא חדוה בכל שותפותא הוה דתנינן בשעתא דבר נש שתיף לקודשא בריך הוא לחדווה דיליה קודשא בריך הוא אתי לגנתא דעדן ואעקר מתמן (ס"א דאודע תמן) לאבוהי ואמיה דאינון שותפין בהדיה ואייתי לון עמיה לההוא חדווה וכלהו זמינין תמן ובני נשא לא ידעין...
אוהב אוצר כתב:בשם הגאון הרב בן ציון מוצפי שליט"א: 'לא נכון כלל להזמינם , הם לא ברשותינו ולא ברשות עצמם . הזוהר הקדוש כתב שהקדוש ברוך הוא בעצמו מודיע להם ושולח אותם , ואנחנו אסור לנו להתערב בכך'.
אין צריך להזמין הנפטרים לבוא לשמחה, וכל שכן שאין צריך לייחד להם מקום מושב באותו מעמד, כי הקב"ה בעצמו מודיעם ומביאם עמו ממקומם
יש שנהגו שהולכים להזמין את הנפטרים לשמחתם, וכמו שהביא מנהג זה בשו"ת מהר"ש ענגיל [חלק ז סימן קיט] ועוד מור אבי ז"ל אמר לי שאין צריך להזמין הנפטרים לבוא לשמחה, כי בזוהר הקדוש [פנחס דף רי"ט ע"ב] מבואר, שהקב"ה עצמו מודיע להם ועוקרם ומביאם ממקומם, וכל שכן שאין צריך לייחד להם מקום מושב באותו מעמד
בזוהר הקדוש מבואר שהקב"ה עוקר מגן עדן את אביו ואמו של בעל השמחה, ומביאם יחד עמו ושכינתו לקחת חלק בשמחה... ומטעם זה מור אבי ז"ל היה נוהג לעשות עבורם השכבה בשבת חתן בסיום עליית מפטיר
ידוע ומפורסם שבעת שמחת נישואין באות נשמות האבות מן העולם האמת. עד ג' דורות למפרע הוא בכל ישראל, וישנם כאלה שבאות יותר ויותר וישנן בזה מדרגות שונות, ובתור הזמנה לנשמות הצדיקים הוד כ"ק אבותינו רבותינו הקדושים אשר יבואו אל החופה ולברך את הזוג, נֹאמַר [מאמר] חסידות שחלק ממנו הוא מרבינו הזקן, חלק מהרבי האמצעי, חלק מאבי הסבא [אדמו"ר הצמח צדק], חלק מהסבא [אדמו"ר מהר"ש] - אבי הסבא של הכלה, חלק מסב סבו של החתן [כנראה: רבי ברוך שלום בן אדמו"ר הצמח צדק], וחלק מהאבא [אדמו"ר הרש"ב] - הסבא של הכלה. האומר שמועה בשם אומרו יהא רואה כאילו בעל השמועה עומד לנגדו.
עזריאל ברגר כתב:להלן תרגום מדברי אדמו"ר הריי"צ בסעודת "קבלת הפנים" לפני חתונת בתו (הרבנית חיה מושקא) עם מי שלימים מילא את מקומו ונודע כ"הרבי מליובאוויטש" (הדברים שבסוגריים המרובעים נוספו על ידי - ע.ב.):ידוע ומפורסם שבעת שמחת נישואין באות נשמות האבות מן העולם האמת. עד ג' דורות למפרע הוא בכל ישראל, וישנם כאלה שבאות יותר ויותר וישנן בזה מדרגות שונות, ובתור הזמנה לנשמות הצדיקים הוד כ"ק אבותינו רבותינו הקדושים אשר יבואו אל החופה ולברך את הזוג, נֹאמַר [מאמר] חסידות שחלק ממנו הוא מרבינו הזקן, חלק מהרבי האמצעי, חלק מאבי הסבא [אדמו"ר הצמח צדק], חלק מהסבא [אדמו"ר מהר"ש] - אבי הסבא של הכלה, חלק מסב סבו של החתן [כנראה: רבי ברוך שלום בן אדמו"ר הצמח צדק], וחלק מהאבא [אדמו"ר הרש"ב] - הסבא של הכלה. האומר שמועה בשם אומרו יהא רואה כאילו בעל השמועה עומד לנגדו.
רואים מדבריו שיש ענין של הזמנה לנשמות הסבים וכו', אך לא (רק) באמצעות הגעה לקבריהם, אלא (גם) באמצעות אמירת דברי תורה משמם.
(אין מכאן שלילה מוחלטת להזמנה באמצעות הגעה לקברים, כי זה פשוט לא היה ניתן טכנית, מכיוון שהם היו מעבר למסך הברזל. אך ראוי לציין כי לפני שהרבי הריי"צ עזב את רוסיה - הוא אכן נסע עם בתו הכלה לקברי אבותיו).
ולימים התפשט המנהג בין חסידי חב"ד לומר בעת "קבלת הפנים" את המאמר (דיבור המתחיל "לכה דודי" תרפ"ט) שנאמר לאחר ההקדמה הנ"ל או את המאמר שהרבי אמר לבארו (דיבור המתחיל "לכה דודי" תשי"ד).
נ.ב. ראוי לכתוב "שוכני עפר" כלשון הפסוק, ולא "שוכבי עפר", וכפי שנתבאר בגמרא ההבדל בין שתי האפשרויות.
חכם באשי כתב:בזוהר נזכר, שנשמות האבות משתתפים בשמחות צאצאיהם.
גם בדרשות ר"י אבן שועיב נזכר הדבר, בערך.
ואף בכתבי חסידי אשכנז, אלא שהם הוסיפו שהם אף מצטערים בצערם.
ארזי הלבנון כתב:אוהב אוצר כתב:בשם הגאון הרב בן ציון מוצפי שליט"א: 'לא נכון כלל להזמינם , הם לא ברשותינו ולא ברשות עצמם . הזוהר הקדוש כתב שהקדוש ברוך הוא בעצמו מודיע להם ושולח אותם , ואנחנו אסור לנו להתערב בכך'.
כעת יצא ספרו החדש 'חופת ציון' [שמדברי ההקדמה, ובין היתר צבע הכריכה, אינני יודע כמה ידיים נגעו בעריכה, ומה נכתב על ידו ומה נכתב על ידי עוזריו],
ושם כתב (עמוד קצד):אין צריך להזמין הנפטרים לבוא לשמחה, וכל שכן שאין צריך לייחד להם מקום מושב באותו מעמד, כי הקב"ה בעצמו מודיעם ומביאם עמו ממקומם
ובהערה:יש שנהגו שהולכים להזמין את הנפטרים לשמחתם, וכמו שהביא מנהג זה בשו"ת מהר"ש ענגיל [חלק ז סימן קיט] ועוד מור אבי ז"ל אמר לי שאין צריך להזמין הנפטרים לבוא לשמחה, כי בזוהר הקדוש [פנחס דף רי"ט ע"ב] מבואר, שהקב"ה עצמו מודיע להם ועוקרם ומביאם ממקומם, וכל שכן שאין צריך לייחד להם מקום מושב באותו מעמד
ועוד כתב בספרו (עמוד רמז) בעניין הגעת נשמות הנפטרים לחופה:בזוהר הקדוש מבואר שהקב"ה עוקר מגן עדן את אביו ואמו של בעל השמחה, ומביאם יחד עמו ושכינתו לקחת חלק בשמחה... ומטעם זה מור אבי ז"ל היה נוהג לעשות עבורם השכבה בשבת חתן בסיום עליית מפטיר
יוסף חיים אוהב ציון כתב:ארזי הלבנון כתב:אוהב אוצר כתב:בשם הגאון הרב בן ציון מוצפי שליט"א: 'לא נכון כלל להזמינם , הם לא ברשותינו ולא ברשות עצמם . הזוהר הקדוש כתב שהקדוש ברוך הוא בעצמו מודיע להם ושולח אותם , ואנחנו אסור לנו להתערב בכך'.
כעת יצא ספרו החדש 'חופת ציון' [שמדברי ההקדמה, ובין היתר צבע הכריכה, אינני יודע כמה ידיים נגעו בעריכה, ומה נכתב על ידו ומה נכתב על ידי עוזריו],
ושם כתב (עמוד קצד):אין צריך להזמין הנפטרים לבוא לשמחה, וכל שכן שאין צריך לייחד להם מקום מושב באותו מעמד, כי הקב"ה בעצמו מודיעם ומביאם עמו ממקומם
ובהערה:יש שנהגו שהולכים להזמין את הנפטרים לשמחתם, וכמו שהביא מנהג זה בשו"ת מהר"ש ענגיל [חלק ז סימן קיט] ועוד מור אבי ז"ל אמר לי שאין צריך להזמין הנפטרים לבוא לשמחה, כי בזוהר הקדוש [פנחס דף רי"ט ע"ב] מבואר, שהקב"ה עצמו מודיע להם ועוקרם ומביאם ממקומם, וכל שכן שאין צריך לייחד להם מקום מושב באותו מעמד
ועוד כתב בספרו (עמוד רמז) בעניין הגעת נשמות הנפטרים לחופה:בזוהר הקדוש מבואר שהקב"ה עוקר מגן עדן את אביו ואמו של בעל השמחה, ומביאם יחד עמו ושכינתו לקחת חלק בשמחה... ומטעם זה מור אבי ז"ל היה נוהג לעשות עבורם השכבה בשבת חתן בסיום עליית מפטיר
הכל נכתב על ידו ולא ע"י אף אחד.
כדכד כתב:לעצם הענין
אבי ביקשני ללכת לציון סבי ז"ל להזמינו להשתתף בשמחה ודודי שליט"א שהוא ת"ח חשב מחה ואמר שיש בזה משום "דורש אל המתים" ולכן שלא אלך ובי קיבל דבריו למעשה
פייביש אופטובסקי כתב:אודה למי אשר יוכל לציין מקור להאמור בפיסקא ראשונה המצורפת כאן עד ד"ה 'ובדרך זו' (משם ואילך נמצא ב'לקט אמרי קודש' חלק ח עמוד לב) גם הציון שו"ת 'חלקת יעקב', נראה שאין הדברים לקוחים ממנו.
פייביש אופטובסקי כתב:ובמהדורת תשס"ז אכן נמצא בחלק ה' עמוד ס?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 49 אורחים