נאשער כתב:'מכת חרב-דבר-ואבדון' לא כתוב על הריגת המצריים?
חכם באשי כתב:בשבעתא לר' אלעזר בירבי קליר נתפייט, כי בליל פסח שיצאו ישראל ממצרים הוכו המצריים 'מכה מְשֻׁלָשָׁה', מי יודע פשר הדבר?
חכם באשי כתב:בשבעתא לר' אלעזר בירבי קליר נתפייט, כי בליל פסח שיצאו ישראל ממצרים הוכו המצריים 'מכה מְשֻׁלָשָׁה', מי יודע פשר הדבר?
זקן ששכח כתב:אם נזקקת להשערות אוסיף אף אני:
רש"י (שמות פרק יא פסוק ט) כותב על הפסוק "למען רבות מופתי - מופתי שנים רבות ג' מכת בכורות וקריעת ים סוף ולנער את מצרים".
הוי אומר בליל יציאת מצרים היה את מכת בכורות, ועליה נוספו עוד שנים המפורטים. ואף כי לא היו שלשתן באותו הלילה - יש להשיב על כך שכיון שהתחילו אז, קראם כאילו קרו שלשתם אז. הלא גם הכתוב קוראם 'בארץ מצרים' בעוד שהיו חוץ לגבולותיה, אלא בתר רישא [=מכת בכורות] גריר.
כך שיש לנו מכה משולשה, כפולת שלשה, באותו הליל.
חכם באשי כתב:פירוש זה כבר הוצע לעיל, וכבר הסברתי בהודעה הקודמת שאין הפירוש מקובל על דעתי, כי כל ה'שלושה' שהפיוט גדוש בהם מאוד - הם דווקא. קשה איפוא להניח שדווקא ה'מכה משולשה' הוא יוצא דופן.
נאשער כתב:אגב, מפני מה כתב הפייטן וייחס המכות ע"ש ענמים, הלא ענמים היו מבני מצרים כדאי' בפ' נח [בראשית י-יג], ולמצרים היה עוד בנים.
חכם באשי כתב:נאשער כתב:אגב, מפני מה כתב הפייטן וייחס המכות ע"ש ענמים, הלא ענמים היו מבני מצרים כדאי' בפ' נח [בראשית י-יג], ולמצרים היה עוד בנים.
'ענמים' זה כינוי נפוץ למצריים בפיטנות הקדומה (וגם בפייטנות האיטלקית והאשכנזית).
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 6 אורחים