לבי במערב כתב:בנוגע לענין 'שעת השמד' - בפשטות, שייך הוא למחלוקת הנודעת בנדון 'גזרת הלבוש'* (יעוין שו"ת צ"צ חיו"ד סי' רצא). ועצ"ע בכ"ז.
לבי במערב כתב:עדיין לא ברור, למשל, מה יהא בדבר מנהג ה'כפרות'. וזו דוגמא בודדת וקטנה.
לבי במערב כתב:נתתי דוגמא קלה ופשוטה להבנה.
ראוי להדגיש, כי לא נקטתי לשון 'גזרה', ומר הוא שהכניס דבר זה הֵנָּה.
דרומי כתב:כבר העירו כאן בצדק, כי השבת חשובה יותר מתק"ש (וגם חג - שהרי לא התירו שבות לצורך שופר), ולמעשה השנה כנראה תהיה שמירת שבת וחג יותר חזקה מאשר בכל שנה (ברוב הציבור הכללי בארץ), גם אם לאידך גיסא יפסידו תק"ש ותפלות וכו'.
דמשק כתב:לבי במערב כתב:בנוגע לענין 'שעת השמד' - בפשטות, שייך הוא למחלוקת הנודעת בנדון 'גזרת הלבוש'* (יעוין שו"ת צ"צ חיו"ד סי' רצא). ועצ"ע בכ"ז.
אפשר לבאר לבור כמוני איזה גזירה יש כאן? האם לא נותנים למישהו להתפלל ולתקוע או לקיים איזה מנהג?
יתכן שהסגר עלול לגרום לאנשים להתרשל ולא להגיע ולקיים חובתם, ויש להצטער ולהתריע ולפעול בענין, אך מה זה קשור לגזירת שמד?
אראל כתב:וכי גזרה על תפלה בציבור, אינו גזרה כ'ערקתא דמסאנא'?
[אם הכונה להעברת דת, כמובן]
אראל כתב:דמשק כתב:לבי במערב כתב:בנוגע לענין 'שעת השמד' - בפשטות, שייך הוא למחלוקת הנודעת בנדון 'גזרת הלבוש'* (יעוין שו"ת צ"צ חיו"ד סי' רצא). ועצ"ע בכ"ז.
אפשר לבאר לבור כמוני איזה גזירה יש כאן? האם לא נותנים למישהו להתפלל ולתקוע או לקיים איזה מנהג?
יתכן שהסגר עלול לגרום לאנשים להתרשל ולא להגיע ולקיים חובתם, ויש להצטער ולהתריע ולפעול בענין, אך מה זה קשור לגזירת שמד?
וכי גזרה על תפלה בציבור, אינו גזרה כ'ערקתא דמסאנא'?
[אם הכונה להעברת דת, כמובן]
לענין כתב:דרומי כתב:כבר העירו כאן בצדק, כי השבת חשובה יותר מתק"ש (וגם חג - שהרי לא התירו שבות לצורך שופר), ולמעשה השנה כנראה תהיה שמירת שבת וחג יותר חזקה מאשר בכל שנה (ברוב הציבור הכללי בארץ), גם אם לאידך גיסא יפסידו תק"ש ותפלות וכו'.
הלואי והלואי אמן ואמן.
אבל לא הבנתי למה, הרי בכל עת ובכל שעה פנויה הלא הם משתשעשעים בצעצוע הקטן שבכיס - כפי שאנו רואים אפילו בעת העליה לאוטובוס וכדומה.
כך שבחשבון יוצא הרבה יותר חילול שבת לחילון שיושב בטל הרבה יותר מאשר אם היה עובד במלאכתו.
דמשק כתב:אראל כתב:וכי גזרה על תפלה בציבור, אינו גזרה כ'ערקתא דמסאנא'?
[אם הכונה להעברת דת, כמובן]
אין שום גזירה על תפילה בציבור.
אראל כתב:האם גזירה שלא להתקבץ בבתי מדרשות, אינה גזירה כערקתא דמסאנא??
אראל כתב:דמשק כתב:אראל כתב:דמשק כתב:וסג"ר בגימטריא ערקתא דמסאנא?
לא גזרו שלא להתקבץ בבתי מדרשות.
אמנם מטרת הגזירה, דייקא בחודש זה, ובתאריכים המדויקים, "מן ערב ראש השנה עד מוצאי שמח"ת", מה זאת אומרת? אם לא "שלא להתקבץ בבתי מדרשות, ושלא לקנות ארבעה מינים וצרכי החגים"...... [הם בעצמם אומרים זאת]
אני פשוט לא מבין מה אתה אומר, אתה כן מבין?
לא גזרו שלא להתקבץ בבתי מדרשות, דאס מיינט צוזאגן אז מען מעג אויסדריקליך יא דאווענען אין שול.
וכי לא אמור לאסור על כל אחד לצאת 500 מטר מסביב לבית מגוריו??
מה היה הכונה והמטרה אם לא למנוע ולהקשות מלהגיע לבית מדרשות להתקבץ ברוב עם
והרב 'ליטוואק פון בודאפעסט' נקיט כהצ"צ, לעומת הרב 'אראל' דכהחידושי הרי"מ סבירא לי'.לבי במערב כתב:בפשטות, שייך הוא למחלוקת הנודעת בנדון 'גזרת הלבוש' (יעוין שו"ת צ"צ חיו"ד סי' רצא). ועצ"ע בכ"ז.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:חיפשתי איזה רמז לגזירת המלבושים ולא מצאתי. עכשיו שעיינתי עוד פעם אני רואה שהוא אכן הקשה קושיות אלו שהקשיתי, ותיתי לי. אמנם למעשה אין נראה כלל שיש כאן גזירת שמד להלכה למעשה, אלא אדישות מצד הממשלה לצרכים דתיים לעומת צרכים כלכליים.
אראל כתב:עטרת ישועה להה"ק מדזיקוב
דרומי כתב:מרגע לרגע מתחזקת אצלי ההכרה כי אין כאן שום 'שמד' והדומה לו, אלא ענין של שכל עקום וכעין 'שגעון' ה"י.
כך לדוגמא ההחלטה התמוהה שהתקבלה - כמובן בשניה האחרונה, כמנהג אדון עם עבדו - להשבית את הלימודים כבר מחר יום חמישי, באמתלא של הדבקה מתגברת.
והדברים כל כך תמוהים, הרי כל ילד מבין שכיון והכל עוד פתוח, הילדים לא ישארו בבית אלא ילכו ממקום למקום ו'יפיצו' את מה שקיבלו בימים הקודמים בבית הספר... והרבה יותר חכם ומתבקש להשאירם ביחד עם אותם ילדים שעמם שהו בלאו הכי בימים האחרונים, ומה כבר ישנה עוד יום באותה מסגרת בדיוק.
וכנראה שיש כאן איזה גזירה על בלבול המוחין. ה' ישלח לנו כתיבה וחתימה טובה ותחל שנה וברכותיה, מתחיל מברכת 'חונן הדעת'.
לבי במערב כתב:עדיין לא ברור, למשל, מה יהא בדבר מנהג ה'כפרות'. וזו דוגמא בודדת וקטנה.
נחומצ'ה כתב:לבי במערב כתב:עדיין לא ברור, למשל, מה יהא בדבר מנהג ה'כפרות'. וזו דוגמא בודדת וקטנה.
גזירת שמד זה על מנהגים? או על איסורי לא תעשה?
חזור אל “מנע מגיפה מנחלתך - הקורונה והשלכותיה”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 179 אורחים