הודעהעל ידי אהרון 37 » ה' ספטמבר 10, 2020 10:53 pm
בהקשר לעניין של מקומות לנשים.
לא ראיתי אם כבר הוזכר נקודה זו.
יש בתי כנסיות שאין להם קומה מיוחדת לעזרת נשים, אלא קומה אחת, שחלקה הוא עזרת נשים.
יש מקומות שבימים נוראים אז מגדילים את שטח עזרת הנשים, מכיון שיש להם יותר ביקוש מצד ציבור הנשים.
באחד מהמקומות הנ"ל, ראיתי כי השנה הם מודיעים שימכרו מקומות רק לחברי בית הכנסת המשלמים דמי חבר, כמו כן הם מבקשים מאנשים אחרים שלא להגיע לתפילה, כדי לא להרבות באנשים, מאידך את שטח הנשים הם מקיימים גם השנה, וכנראה גם השנה הוא יוגדל כבכל שנה.
ולדעתי בעניין זה יש מקום רב לדון הן מהפן ההלכתי, האם אין בכך הורדה מקדושת בית הכנסת, שהרי ברור שקדושת מקום שמיועד לתפילה בציבור של גברים הוא קדוש בהרבה ממקום שמיועד לנשים המתפללות, וא"כ מי ימר שמותר לקחת שטח שמיועד לתפילת גברים ולהקצותו לנשים, ובכל שנה יל"ד שכיון שיש מספיק מקום לגברים אין בעיה בכך, אבל בשנה שהם מצידם מודיעים שלא ימכרו לכל הגברים מקום, יוצא שהם לוקחים ומיעדים חלק מהבית כנסת של גברים לנשים, אפשר שיש בזה איסור בדבר.
וגם אם מהצד ההלכתי אין כאן איסור גמור, אולי מפני שזה שינוי לזמן, ועוד שיקולים, עדיין יל"ד שאי"ז ראוי.
זאת מעבר לנושא ערכי, שלדעתי הוזנח בחשיבתו,בעניין חשבון הנפש על הקורונה, זה מה שמתקשר להנהגת הגבאים, וההנהגה של יחוד לחברי בית כנסת, שבחלקו מזכיר את הידוע על החסידה שעושה חסד עם חברותיה, אף שברור שיש היגיון וגם מעלות בגישה של העדפת חברי בית הכנסת, ובכלל, לדעתי חלק מחשבון הנפש שהיה ראוי בעניין הקורונה, הוא כל המושג של עד כמה היהדות היא מורכבת מדבר ה', צרוף, ועד כמה חלקים רבים בו קשורים להווי תרבותי, שמקבל קדושה, לפעמים אף יותר מגופי תורה.