כתב הרמב"ן ספירה רביעית של טומאה נקראת גע"ש כל"ה כו', ונגד מדה זאת אמר דוד המלך ע"ה (תהלים צא ו) מדבר באופל יהלוך כו', כי משם הדבר בא לעולם. ולפיכך דבר ומגפה אינם שוים, כי ענין המגפה יותר מהדבר, שהדבר הוא כל ששלשה מתים יוצאים בג' ימים בעיר המוציא מאתים או ג' מאות רגלי, והמגפה הוא שמתו בשעה כ"ד אלף דכתיב (במדבר כה ט) ויהיו המתים במגפה וכו'. אבל אילו כיתות כשמתחילין לעשות רע, כשישראל חוזרים בתשובה ומתחילין להתענות ולעשות תרועה, מיד שבים אילו כיתות למקומן, שמתייראים מן התרועה, כמו שעושים בראש השנה כדי לערבב השטן, כמו כן בדבר כששולט, מיד חוזר בתרועה. והמגפה שבאה ממדת הגבורה עליונה, אינה חוזרת למקומה בזה, כי אם בקטורת, דכתיב (במדבר יז יב) ויתן הקטורת ויכפר על העם, ומיד ותעצר המגפה:
(א) מצות עשה מן התורה לזעוק ולהריע בחצוצרות על כל צרה שתבא על הצבור שנאמר (במדבר י') על הצר הצורר אתכם והרעותם בחצוצרות כלומר כל דבר שייצר לכם כגון בצורת ודבר וארבה וכיוצא בהן זעקו עליהן והריעו: (ב) ודבר זה מדרכי התשובה הוא שבזמן שתבוא צרה ויזעקו עליה ויריעו ידעו הכל שבגלל מעשיהם הרעים הורע להן ככתוב (ירמיהו ה') עונותיכם הטו וגו' וזה הוא שיגרום להם להסיר הצרה מעליהם:
געש כלה, הקליפה הנקרא כלה געש, והיא מגעשת ומרעשת הארץ ורוצה לעשותה כלה, וממנה בא דבר ומגיפה בעולם, ועליו אמר דוד (תהלים צ"א ג') מדבר הוות, והוא נקרא בתורה (בראשית לו לה) הדד בן בדד, ונראה מסידור הספירות שם בילקוט ראובני פרשת וישלח שבחינה זו הוא חסד דקליפה, וכן מבואר בפרדס בשער היכלי התמורות:
ולולי קרא דנאמר מדבר באופל יהלך אמינא דמלת דבר אינו מיוחד על מכת המגפה הידוע רק על כל חולה הממית ומדבק מאיש לאיש ומבית לבית ובמשנה דתענית ארז"ל איזה דבר עיר המוציאה ת"ק רגלי וכו' ש"מ שכל מיתת בני אדם רבים בזמן קצר חוץ לטבע נקרא דבר וגם על זה אמרו דבר בעיר פזר רגליך דזיל בתר טעמא מש"כ מלת מגפה אינו רק ענין מכה שענינה המגפה האמיתית שנולדה מכה עיפושית במקום אחד והיא ארסית ונמשכת לכל האברים והדמים כענין הנני נוגף גבולך [ע' פי' רש"י שם וצ"ע לשון מגפה דגבי עגל ומרגלים לדרז"ל] וכמו כי יגוף שור שכל אלו אין פירושם רק הכאה ודחיפה במקום אחד מן הגוף ולכן גבי מיתת הבהמות שאינם מדרכן להיות מכה מתראות במקום מיוחד נאמר דבר כבד מאד. עכ"פ נראה דיש איזה חילוק ביניהם מדשני קראי בדיבורייהו גם מצלינן אתרווייהו כלה דבר ומנע מגפה וחכם אחד רצה לומר דדבר אחד הם רק מגפה קשה וכבד מאד כמ"ש ויהיו המתים במגפה כ"ד אלף והשבתי לו א"כ איפכא מיסתברא שבימי דוד נפלו מהבקר עד עת מועד ע' אלף איש ואמר ויתן ה' דבר וגו' אלא ע"כ אין לחלק ביניהם בזה.
ראינו שנאות לנו לפרש תחילה חלופי המלות והשמות שנהגו לקרא בשם מכת פורענות זאת מהדבר, ומצאנו היות שלשה, והם: מגפה, ומשחית, ודבר...
ביקורת תהיה כתב:'דֶּבֶר' מתרגם אונקלוס 'מוֹתָא', ו'מַגֵּפָה' – 'מוֹתָנָא'. מה ההבדל בין 'מוֹתָא' ל'מוֹתָנָא'?
שמר כתב:בת"י (תהלים מז, ד) תרגם דבר - מותנא.
הוגה כתב:ילקוט ראובני ערך מגפה אות ב:כתב הרמב"ן
והוא באורך בספר ילקוט ראובני על התורה פרשת וישלח מדף סד ע"א עד דף סה ע"ג
חזור אל “מנע מגיפה מנחלתך - הקורונה והשלכותיה”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 7 אורחים