כְּתִיב: 'וַיֹּסֶף אַף יְיָ לַחֲרוֹת בְּיִשְׂרָאֵל וַיָּסֶת אֶת דָּוִד בָּהֶם'. וְכָתַב רַשִׁ"י: לֹא יָדַעְתִּי עַל מָה. וַאֲנִי אוֹמֵר בְּדֶרֶךְ סְבָרָא, שֶׁהָיָה עֹנֶשׁ עַל יִשְׂרָאֵל בְּאִחוּר בִּנְיַן בֵּית הַבְּחִירָה, שֶׁהָיָה הָאָרוֹן הוֹלֵךְ מֵאֹהֶל אֶל אֹהֶל כְּגֵר בָּאָרֶץ, וְאֵין הַשְּׁבָטִים מִתְעוֹרְרִים לֵאמֹר 'נִדְרשׁ אֶת הַשֵּׁם וְנִבְנֶה הַבַּיִת לִשְׁמוֹ', עַד שֶׁנִּתְעוֹרֵר דָּוִד לַדָּבָר מִיָּמִים רַבִּים וְלִזְמַן אָרֹךְ. וְעַל כֵּן הָיָה הַקֶּצֶף עֲלֵיהֶם.
וְהַכָּתוּב יִרְמֹז כָּל זֶה, שֶׁנֶּאֱמַר: 'כִּי לֹא יָשַׁבְתִּי בְּבַיִת לְמִיּוֹם הַעֲלֹתִי אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרַיִם וְעַד הַיּוֹם הַזֶּה וָאֶהְיֶה מִתְהַלֵּךְ' וְגוֹמֵר. הֲרֵי יַאְשִׁים הַכָּתוּב, כִּי הַשְּׁכִינָה מִתְהַלֶּכֶת בְּכָל יִשְׂרָאֵל מֵאֹהֶל לְאֹהֶל וּמִמִּשְׁכָּן לְמִשְׁכָּן, וְלֹא הָיָה אֶחָד בְּכָל שׁוֹפְטֵי יִשְׂרָאֵל הָרוֹעִים אוֹתָם מִתְעוֹרֵר בַּדָּבָר.
בערקע חייט כתב: הפסוק "בימים ההם אין מלך בישראל" הוא אדרבה ראיה להיפוך, כי מתייחס אל תקופת השופטים בכללה.
לייטנר כתב:היה הצעה בימי גדעון, וביצוע (לא מתוכנן) של אבימלך בנו.
כך שהעם די הכיר מהי מלכות, ולא רצה בה.
כלשונו שם:בריה נמוכה כתב:ס"ל כדעת האומר 'לא נאמרה פרשה זו אלא כנגד תרעומתן'.
רבי נחמיה, ברוך שכיוונת!ולזה מה שאמר שם: 'רבי נחמיה אומר, לא נאמרה פרשה זו אלא כנגד תרעומתן של ישראל', הנה כוון החכם הזה לדעתי.
בריה נמוכה כתב:צ"ע לשיטות שזהו מצוה מה יעשו עם הפסוקים הנ"ל
הלכות מלכים - פרק ראשון
א שלש מצות נצטוו ישראל בשעת כניסתן לארץ. למנות להם מלך שנאמר שום תשים עליך מלך. ולהכרית זרעו של עמלק שנאמר תמחה את זכר עמלק. ולבנות בית הבחירה שנאמר לשכנו תדרשו ובאת שמה:
ב מינוי מלך קודם למלחמת עמלק. שנאמר אותי שלח ה' למשחך למלך עתה לך והכיתה את עמלק. והכרתת זרע עמלק קודמת לבנין הבית. שנאמר ויהי כי ישב המלך בביתו וה' הניח לו מסביב מכל אויביו ויאמר המלך אל נתן הנביא אנכי יושב בבית ארזים וגו'. מאחר שהקמת מלך מצוה למה לא רצה הקב''ה כששאלו מלך משמואל?! לפי ששאלו בתרעומת. ולא שאלו לקיים המצוה אלא מפני שקצו בשמואל הנביא. שנאמר כי לא אותך מאסו כי אותי מאסו וגו':
עזריאל ברגר כתב:כבר עמד על זה הנשר הגדול בתחילת הלכות מלכים.
תניא ר"א אומר זקנים שבדור כהוגן שאלו, שנאמר (שמואל א ח, ו) תנה לנו מלך לשפטנו, אבל עמי הארץ שבהן קלקלו, שנאמר (שמואל א ח, כ) והיינו גם אנחנו ככל הגוים ושפטנו מלכנו ויצא לפנינו.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 44 אורחים