דרופתקי דאורייתא כתב:ספר חרדים (פ"ח): "כן היה פה צפת, הרב רבי יוסף סארגוסי רבו של הרדב"ז, שהיה משים שלום תמיד בין אדם לחבירו, ובין איש לאשתו, אפילו בין הגויים".
וצ"ע, וי"ל.
סגי נהור כתב:ישעיה ב, ד.
עזריאל ברגר כתב:ב. בגאולה - כאשר יאיר אור ה' על עם ישראל בגלוי, זה יתקן ממילא את הגוים, ולא שמישהו יצטרך לפעול ולהשכין שלום ביניהם (אלא רק לשפוט לפי הצורך).
אותן של דור המבול לא נשתיירה מהן פליטה ואלו של דור הפלגה נשתיירה מהם פליטה, אלא דור המבול על ידי שהיו שטופים בגזל שנא' (שם /איוב/ כד) גבולות ישיגו עדר גזלו וירעו, לפיכך לא נשתייר מהן פליטה אבל אלו על ידי שהיו אוהבים זה את זה שנאמר ויהי כל הארץ שפה אחת לפיכך נשתיירה מהן פליטה,
דרופתקי דאורייתא כתב:בראשית רבה (פר' לח סי' ו) הובא ברש"יאותן של דור המבול לא נשתיירה מהן פליטה ואלו של דור הפלגה נשתיירה מהם פליטה, אלא דור המבול על ידי שהיו שטופים בגזל שנא' (שם /איוב/ כד) גבולות ישיגו עדר גזלו וירעו, לפיכך לא נשתייר מהן פליטה אבל אלו על ידי שהיו אוהבים זה את זה שנאמר ויהי כל הארץ שפה אחת לפיכך נשתיירה מהן פליטה,
דרומי כתב:אחד משבע מצוות בני נח היא להעמיד להם דיינים.
שלמה112 כתב:ראה באבות (פ"ג מ"ב) הוה מתפלל בשלומה של מלכות, כי בלעדיו אחד את חבירו בלעו.
תוכן כתב:במסילת ישרים כותב על חשיבות 'תיקון אחוות המדינות'.
ִויאמר ה' הן עם אחד ושפה אחת לכולם וגו' ועתה לא יבצר וגו' הבה נרדה ונבלה שם שפתם וגו'. הנה על פסוקים האלו נתעוררו כל הקדמונים להבין חטא דור הפלגה מה היה דעתם אשר עונשם יהיה בלבול לשונם ולהפיצם על פני כל הארץ, כי כל עונש צריך להיות על אחת משני פנים, או שיהיה מדה כנגד מדה, או שיהיה העונש לביטול מחשבת העושה הרשע:
והנראה על פי הפשוט לרמז כי ישרים דרכי ה' כי הנה ידוע וכבר דברנו מזה כי עיקר הבריאה היה בשביל ישראל שיעבדו אותו וייטיב להם בכל מיני הטובות, והאלהים עשה שייראו מלפניו הכתיב בתורתו הקדושה עונשים לאיש אשר יעבור על רצון הבורא ברוך הוא בכדי שיתחזקו בני ישראל בתורתו הקדושה ובמצוותיו הטובים ויזכו לחזות בנועם ה', ואת זה לעומת זה עשה אלהים ברא שבעים אומות המבלבלים את בני ישראל מעבודתם ועל ידי שאומה הישראלית מתחזקים בכל עוז להחזיק את עצמם בתורתו הקדושה ושלא לעבור על אחת ממצוות ה' על ידי זה מקבלים שכר הצפון וזוכים לכל טוב. ולמען יהיה קיום לכבשה הלזו בין הזאבים הטורפים הללו עשה הקב"ה ברוב רחמיו וגודל אהבתו לזרע ישראל פירוד בין האומות שכל אחד מן האומות יש לו עבודה זרה אחרת ולכל אחד לשון אחר למען לא יהיה אחדות ביניהם, לא כן עם בני ישראל אשר יש להם תורה אחת ולשון אחד לשון הקודש ועובדים לה' אחד, ועל ידי זה שאין להאומות אחדות ביניהם על ידי זה יוכלו בני ישראל להתקיים ביניהם ולהתחזק באמונתם ובדתם הקדושה ובלשונם הקדוש מחמת שאין כל האומות מסכימים יחד לדת אחד וללשון אחד:
ולזה מרמז הכתוב כמה פעמים בפרשה ומאלה נפרדו איי הגוים בארצותם ללשונותם וגו' רצה לומר שנעשה פירוד ביניהם על ידי לשונותם. אמנם נמרוד הרשע כשראה שבא אברהם אבינו לעולם והעיר ממזרח הבין שיתנוצץ ממנו אור גדול ויבנה ממנו אומה הישראלית שיעבדו לה' אחד רצה לעשות פעולות ברשעו לבטלם ושיהיה יכולת להאומות להתגבר כנגדן מה עשה קיבץ כל האומות הנפרדות והשתדל שיהיה ביניהם אחדות ושיהיה להם לשון אחד שידברו כולם בלשון הקודש דוקא ועל ידי זה יהיה להם כח להתגבר על אומה הישראלית חס ושלום לבטלם מעבודת ה', אמנם אלהינו יתברך שמו לא כן ידמה כי פיזור לרשעים נאה להם וכו' (סנהדרין עא ע"ב) ורק להצדיקים נאה הכינוס:
וזהו מאמר הכתוב ויאמר ה' הן עם אחד וגו' ושפה אחת לכולם רצה לומר רצון האומות הרשעים שיהיה ביניהם אחדות ושידברו כולם בלשון אחד בלשון הקודש כי היא לשון אחת המובחרת, ועתה לא יבצר וגו' פירוש בתמיה חס ושלום שיהיה זאת שתתקיים מחשבתם חלילה, הבה נרדה ונבלה שפתם וגו' אשר לא ישמע איש היינו שיהיה לכל אחד לשון אחר. ויפץ ה' וגו' רצה לומר שמאז והלאה יהיה תמיד פירוד ומחלוקת בין הרשעים ועל ידי זה יוכלו בני ישראל עם קרובו להתחזק בעבודתם, וגם על ידי זה יהיה לכבשה הלזו קיום בין הזאבים:
וזה נוכל לכוון בדברי חז"ל במסכת פסחים בפרק האשה (פז ע"ב) צדקות פרזונו וגו' צדקה עשה הקב"ה שפזרן לבין האומות וכו' עד בהא נחתי ובהא סלקי, כאשר אמרנו שמחמת שפיזר הקב"ה את ישראל בין כל האומות והאומות הם בפירוד לכל אחד אמונה אחרת ולשון אחר אין כולם מסכימים לדעה אחת ולמה שמסכים זה אין מסכים זה וישראל הם מפוזרין בין כולם על כן יש להם קיום ביניהם כי כל אחד ירא לכלות את הנמצאים ביניהם, פן יאמרו עליו שהוא מלכות קטיעא ועל ידי זה יש לאומה הישראלית קיום בעולם עד עולם, וקל להבין:
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 483 אורחים