מאיפה היה לו ליעקב אבינו "בוטנים ושקדים" לשלוח מנחה "לאיש" ?! והלא היה רעב בארץ ?!
הרי להדיא נא' "ונחיה ולא נמות" ועי' ברש"י דמביא מב"ר שאכן נגמר להם האוכל
יאיר כתב:ר' שבטי,
וכי אפשר לחיות משקדים ובוטנים לאורך זמן?! (הרי בסוף במהרה יגמרו).
ונראה דכוונת רש"י בעיקר על תבואה.
לייטנר כתב:"בא"י לא הי' רעבון של כליה, דאי הי' הרעב כמו במצרים היו כולם מתים ברעב, אלא גדל ירקות ועשב השדה שהיו ב"א אוכלים, משא"כ במצרים לא גדל כלל" (העמק דבר, בראשית מא נ, וראה שם גם פסוקים ד, נד ובפרק מב פסוק ה).
ארי שבחבורה כתב:והשוה עוד לדברי רש"ר הירש על אתר:
"בטנים" - אין ידוע מה טיבם. מדוע לא שלח יעקב אחד המינים שהם הם עיקר שבח הארץ או כאן "זמרת הארץ"? כנראה מפני שלא עלה כל יבול. כל מה שהוא שולח משתמר לזמן רב, והוא נותר משנים קודמות. משום כך מבואר במדרש-רבה (צא,יא) כי בטנים ושקדים נאמר לשמנם - הם עצמם נאכלו זה מזמן.
לייטנר כתב:אוצר החכמה כתב:צריך להביא ראיה אם אפרסקין משתמרין או לא כי אין האפרסקין של חז"ל אפרסקים שלנו.
בטנים הוא מה שנקרא בלשון חז"ל פיסתקין או אפסתקין, מה שנקרא בימינו פיסטוקים. א"כ, סביר להניח שהגרסה הנכונה ברש"י היא 'אפסתקין' ולא 'אפרסקין' וא"ש.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 208 אורחים