לארץ ולדרים כתב:דורשי יחודך כתב:לארץ ולדרים כתב:כבר הרבה זמן כואב לי איך שייך להתפלל מתוך סידור דהלא לכאו' חוסר ד"א גדול לעמוד בפני מישהו לדיבור כ"ש לבקשה ולהקריא דבריך מתוך הכתב.
האם אפשר להרחיב בזה, איזה חסרון "דרך ארץ" יש בזה?
אני מבין את הטענה שזה מראה שהדברים אינם דבריי היוצאים מלבי, אלא פשוט אני מקריא דברים שכתב מישהו אחר. או, במקרה שאני כתבתי את הדברים לבד, זה מראה שאני לא מספיק יודע מה אני רוצה. אבל איך זה קשור לדרך ארץ?
ההבדל העיקרי בין "נואם" לבין "מקריא" הוא שה"נואם" כאילו מדבר מן הלב. רק שכאשר מדובר בנואם שמקריא טקסט, במקרה שהוא יודע את הטקטס בעל פה, הוא כאילו עושה רושם שאיננו מקריא טקסט אלא מדבר מהלב. אבל אליבא דאמת כל שקורא מתוך הטקסט, איזה הבדל יש בין קורא מתוך הכתב לקורא מתוך הזכרון?
ושוב פעם, האיך זה מתקשר לדרך ארץ?
כמובן שאפשר לשאול מדוע מתפללים בכלל מתוך טקסט אבל זו כבר שאילה אחרת.
זה שאתה מראה שאתה לא אומר דברים שאתה רוצה לומר אלא משהו שנתנו לך בעיני זה חוסר דרך ארץ
ישראליק כתב:מה שנכון נכון כתב:מקור המליצה קדום לגר"א, ונכב"ב.
אכן, מצאתיו שמובא לכה"פ שני פעמים ב"חמדת ימים", בחלק א' פרק ה, ובחלק ג, פרק ג
כ"כ מובא בפלא יועץ ובאורחות יושר
עזריאל ברגר כתב:קרית מלך כתב:ידועים דברי הגר"א ז"ל הרמז בפסוק "אמר עם הספר ישוב מחשבתו הרעה" שסגולה להנצל ממחשבות רעות להתפלל מתוך הכתב.
חשבתי שזה "ווארט חסידי'...
ידוע הסגולה לעשירות לברך ברכת המזון מתוך הסידור, אבל ראיתי בספר אחד שבחורף דשנת תשנ"ב אירעו כמה אסונות בהלקת צעירים רבים ללא עת, באו קבוצת אברכים לביתו של מרן הגרא"מ שך זצ"ל לשמוע דברי חיזוק ועידוד, הוא זירזם להתחזק בתורה ובמצוות, ובין השאר אמר להם: "לקבל על עצמם ועל זרעם לברך ברהמ"ז מתוך הסידור, כדי לעורר הכוונה", והעיד על עצמו כי הוא משתדל כל פעם לברך ברהמ"ז מתוך הסידור דוקא
כמדומה לי שלזה הכוונה.עזריאל ברגר כתב:זכור לי שנכב"ב, וטרם הצלחתי למצאו.
לבי במערב כתב:כמדומה לי שלזה הכוונה.עזריאל ברגר כתב:זכור לי שנכב"ב, וטרם הצלחתי למצאו.
דרומי כתב:אשאל לגבי ברכות העולה לתורה - ברכת 'אשר בחר' לפניה ו'אשר נתן' לאחריה - האם גם בהם מצינו שיש המקפידים לאומרם מתוך הסידור דוקא (בפועל לא ראיתי כמעט מי שינהג כן, אולי מחמת הטירחא היתירה להביא סידור ליד הס"ת וכו', ואולי גם סומכים על זה שאם יטעו הרי יש את הציבור שמקשיב לברכה ויתקן).
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 12 אורחים