מענה איש כתב:וידוע המדרש שהכוונה לכל הגרים שגיירו אברהם ושרה
האם ידוע מה עלה בסופם של אותם גרים? והאם הם נהפכו לחלק מהעם היהודי כיון שהתגיירו?
ר' יוחנן אומר כל הגרים הבאים בישראל נמולין בטובתם וברצונם וביראת שמים הן נמולין, ואין מאמינין בגר עד ז' דורות שלא ישובו המים למוצאיהם, אבל עבדים נמולין בטובתן ושלא בטובתן ברצונם ושלא ברצונם ואין אמונה בעבדים, כך כל עבדים שנמולו עם אברהם אבינו לא נתקיימו לא הם ולא זרעם עם ישראל, ולא מלן אלא בשביל טהרה שלא יטמאו את אדניהם במאכלם ובמשתיהם.
ה'משך חכמה':שו"ר במשך חכמה (בראשית כא,לג) שהביא מפרקי דר' אליעזר שכל אותם נפשות שעשה אאע"ה חזרו לסורן
וכמו שאמרו במדרש שהנפש אשר עשו בחרן חזרו לסורן
מענה איש כתב:וידוע המדרש שהכוונה לכל הגרים שגיירו אברהם ושרה
האם ידוע מה עלה בסופם של אותם גרים? והאם הם נהפכו לחלק מהעם היהודי כיון שהתגיירו?
קראקובער כתב:לשון מושאל, הכוונה שקירבם לאמונה בה' ולחיות חיים מוסריים מה שגם בן נח מצווה.
בימי אנוש טעו... וכיון שארכו הימים נשתכח השם... אלא יחידים... ועל דרך זה היה העולם הולך ומתגלגל* עד שנולד עמודו של עולם והוא אברהם אבינו.
כיון שנגמל איתן זה התחיל לשוטט בדעתו... עד שהשיג דרך האמת... וידע שיש שם אלוה אחד והוא מנהיג הגלגל והוא ברא הכל ואין בכל הנמצא אלוה חוץ ממנו... כיון שהכיר... התחיל להודיע לעם שאין ראוי לעבוד אלא לאלוה העולם...
והיה מהלך וקורא ומקבץ העם מעיר לעיר ומממלכה לממלכה עד שהגיע לארץ כנען... ו...היה מודיע לכל אחד ואחד כפי דעתו עד שיחזירהו לדרך האמת עד שנתקבצו אליו אלפים ורבבות והם אנשי בית אברהם
ושתל בלבם העיקר הגדול הזה וחבר בו ספרים והודיעו ליצחק בנו וישב יצחק מלמד ומזהיר ויצחק הודיע ליעקב ומינהו ללמד וישב מלמד ומחזיק כל הנלוים אליו ויעקב אבינו למד בניו כולם והבדיל לוי ומינהו ראש והושיבו בישבה ללמד דרך השם ולשמור מצות אברהם וצוה את בניו שלא יפסיקו מבני לוי ממונה אחר ממונה כדי שלא תשכח הלמוד
והיה הדבר הולך ומתגבר בבני יעקב ובנלוים עליהם ונעשית בעולם אומה שהיא יודעת את ה' עד שארכו הימים לישראל במצרים וחזרו ללמוד מעשיהן... חוץ משבט לוי...
וכמעט קט היה העיקר ששתל אברהם נעקר... ומאהבת ה' אותנו... עשה משה רבינו רבן של כל הנביאים ושלחו... ובחר ה' ישראל לנחלה... והודיעם דרך עבודתו.. (רמב"ם ע"ז א', א-ג).
אותה אבקש כתב:כמדומני שהגראי"ל שטיינמן שליט"א היה מרבה לומר בשיחותיו שהראיה שללא חינוך טוב אין המשכיות
מהא דלא שמענו מה נשאר מאותם גרים שעשה אאע"ה.
ומרן בעל איילת השחר שליט"א (בראשית יב,ד) גם כ' שגרים אלו היו גר תושב, והוסיף שמסתמא בנו של גר תושב אינו נעשה גר תושב וצריך קבלה מחדש, אך דייק מהרמב"ם פי"ב מאיסורי ביאה ה"ה שכ' הבא על בת גר תושב וכו' דכן יש לבנותיהם דינים מיוחדים .
יאיר כתב:עיין רבינו בחיי בראשית כ"ו ט"ו ד.ה ויש שפי'
ויש שפי' כי הבארות הללו רמז לגרים שנתגיירו בימי אברהם כי הם קלים לקבלת האמונה כמו הבארות שהם קלים לקבלת המים ופתיחת הלב הסתום באמונה יכנה הכתוב חפירה, ולכך יאמר מצד הקנאה סתמום פלשתים כלומר סתמו את לבם והחזירום לסורם, וזהו וימלאום עפר, כי תחת שמלאם אברהם חכמה ודעת את ה' באמונת היחוד מלאום פלשתים אמונתם הרעה, כי יכנה הכתוב האמונה הרעה או העצה הרעה לעפר, וזהו שאמרו עפרא לפומיה, ואח"כ נתגבר עליהם יצחק והחזירן למוטב, הוא שכתוב וישב יצחק ויחפור את בארות המים אשר חפרו בימי אברהם אביו ויסתמום פלשתים אחרי מות אברהם ויקרא להן שמות כשמות וגו', כי כן דרך המתגיירים, וכענין שכתוב (ישעיה סה) ולעבדיו יקרא שם אחר.
איצטגנינו וכו' תלאה בגלגל חמה פי' הראשוני' דאאע"ה המשיך רבי' לעבודת ה' בחכמות לבו שפרסם אלהותו ברבי' וריפא מדוה הנפשות ומיד נתרפאו כל הנפשות אשר עשו בחרן וכשמת תלאן בגלגל חמה רוצה לא נשאר אלא להתבונן בגלגלי שמים כדכתיב השמי' מספרי' כבוד אל אבל יותר טוב תורת ה' תמימה משיבת נפש על זה סובב כל המזמור ההוא וכאשר תקנו מסדרי התפלה יוצר אור העולם הזה ואח"כ ברכת אהבה רבה על תורת ה' תמימה ומי שלא זכה לתורה רפואתו עדיין תלוי בגלגל חמה ולהביט ולבחון טוב ה':
גם זו לטובה כתב:חת"ס כתב:איצטגנינו וכו' תלאה בגלגל חמה פי' הראשוני' דאאע"ה המשיך רבי' לעבודת ה' בחכמות לבו שפרסם אלהותו ברבי' וריפא מדוה הנפשות ומיד נתרפאו כל הנפשות אשר עשו בחרן וכשמת תלאן בגלגל חמה רוצה לא נשאר אלא להתבונן בגלגלי שמים כדכתיב השמי' מספרי' כבוד אל אבל יותר טוב תורת ה' תמימה משיבת נפש על זה סובב כל המזמור ההוא וכאשר תקנו מסדרי התפלה יוצר אור העולם הזה ואח"כ ברכת אהבה רבה על תורת ה' תמימה ומי שלא זכה לתורה רפואתו עדיין תלוי בגלגל חמה ולהביט ולבחון טוב ה':
אבודרהם כתב:וכתב בעל המנהגות מה שסמכו אהבת עולם ליוצר המאורות לפי שבה מזכיר יחוד שמו של הקדוש ברוך הוא ונתינת התורה המאירה מכל המאורות שהשמש אינו מאיר אלא ביום והתורה ביום ובלילה. ואחזו דרך המשורר במזמור השמים מספרים כבוד אל שהזכיר יצירת המאורות וסמך לזה (יט, ח) תורת ה' תמימה משיבת נפש ואח"כ עדות ה' נאמנה שאנו חייבים להעיד על יחודו האמתי ולפי' קורא מיד ק"ש שהוא יחוד הקדוש ברוך הוא ע"כ וטעם נכון אמר. אבל קשיא לי לדבריו מה יאמר באהבת עולם של ערבית שהיא סמוכה למעריב ערבים.
זוהר חדש פר' תולדות
אברהם כרי לה להאי בירא, בגין דאיהו אוליף לכל בני עלמא, דיפלחון לקב"ה. וכיון דכרי לה, אפיק מיין נבעין דלא פסקין לעלמין
וכיון דמת אברהם, מה כתיב. וכל הבארות אשר חפרו עבדי אביו בימי אברהם. בארת כתיב, וחד הוה, דכתיב באר שבע, וקרו ליה בארות, דמשמע דסגיאין הוו. בגין דהאי בירא, מתחזי לון לאבהן בכל דוכתא דהוו אזלין, והוה מתחזי לון כבירין סגיאין. כיון דמילאו פלשתים עפרא, רזא דאהדרו בני עלמא לע"ז, הוה עלמא שמם, דלית דידע לקב"ה.
בקרו טלה כתב:זוהר חדש פר' תולדות
אברהם כרי לה להאי בירא, בגין דאיהו אוליף לכל בני עלמא, דיפלחון לקב"ה. וכיון דכרי לה, אפיק מיין נבעין דלא פסקין לעלמין
וכיון דמת אברהם, מה כתיב. וכל הבארות אשר חפרו עבדי אביו בימי אברהם. בארת כתיב, וחד הוה, דכתיב באר שבע, וקרו ליה בארות, דמשמע דסגיאין הוו. בגין דהאי בירא, מתחזי לון לאבהן בכל דוכתא דהוו אזלין, והוה מתחזי לון כבירין סגיאין. כיון דמילאו פלשתים עפרא, רזא דאהדרו בני עלמא לע"ז, הוה עלמא שמם, דלית דידע לקב"ה.
גיזונטע קאפ כתב:רמב"ם הלכות עבודה זרה פרק א
וכיון שהיו העם מתקבצין אליו ושואלין לו על דבריו היה מודיע לכל אחד ואחד כפי דעתו עד שיחזירהו לדרך האמת עד שנתקבצו אליו אלפים ורבבות והם אנשי בית אברהם ושתל בלבם העיקר הגדול הזה וחבר בו ספרים והודיעו ליצחק בנו, וישב יצחק מלמד ומזהיר, ויצחק הודיע ליעקב ומינהו ללמד וישב מלמד ומחזיק כל הנלוים אליו, ויעקב אבינו למד בניו כולם והבדיל לוי ומינהו ראש והושיבו בישיבה ללמד דרך השם ולשמור מצות אברהם, וצוה את בניו שלא יפסיקו מבני לוי ממונה אחר ממונה כדי שלא תשכח הלמוד, והיה הדבר הולך ומתגבר בבני יעקב ובנלוים עליהם ונעשית בעולם אומה שהיא יודעת את ה', עד שארכו הימים לישראל במצרים וחזרו ללמוד מעשיהן ולעבוד כוכבים כמותן חוץ משבט לוי שעמד במצות אבות, ומעולם לא עבד שבט לוי עבודת כוכבים, וכמעט קט היה העיקר ששתל אברהם נעקר וחוזרין בני יעקב לטעות העולם ותעיותן,
עליך עיננו כתב:גיזונטע קאפ כתב:רמב"ם הלכות עבודה זרה פרק א
וכיון שהיו העם מתקבצין אליו ושואלין לו על דבריו היה מודיע לכל אחד ואחד כפי דעתו עד שיחזירהו לדרך האמת עד שנתקבצו אליו אלפים ורבבות והם אנשי בית אברהם ושתל בלבם העיקר הגדול הזה וחבר בו ספרים והודיעו ליצחק בנו, וישב יצחק מלמד ומזהיר, ויצחק הודיע ליעקב ומינהו ללמד וישב מלמד ומחזיק כל הנלוים אליו, ויעקב אבינו למד בניו כולם והבדיל לוי ומינהו ראש והושיבו בישיבה ללמד דרך השם ולשמור מצות אברהם, וצוה את בניו שלא יפסיקו מבני לוי ממונה אחר ממונה כדי שלא תשכח הלמוד, והיה הדבר הולך ומתגבר בבני יעקב ובנלוים עליהם ונעשית בעולם אומה שהיא יודעת את ה', עד שארכו הימים לישראל במצרים וחזרו ללמוד מעשיהן ולעבוד כוכבים כמותן חוץ משבט לוי שעמד במצות אבות, ומעולם לא עבד שבט לוי עבודת כוכבים, וכמעט קט היה העיקר ששתל אברהם נעקר וחוזרין בני יעקב לטעות העולם ותעיותן,
כונת הרמב"ם על כל כלל ישראל ואין מדבריו ראיה לנידון הנ"ל שמשמע שחזרו לסורן עוד לפני שירדו למצרים..
עליך עיננו כתב:ראיתי במשך חכמה פ"כא שהביא בשם פדר"א שחזרו לסורן ולא מצאתי שם שמדבר עליהם..
ובכלל קשה לומר כך שהרי הגמ' בע"ז מונה אלפיים שנות תורה מואת הנפש אשר עשו בחרן..
היתכן לומר שמונים שנות תורה ממה שלא החזיק מעמד כלל?
נשגב שמו כתב:עליך עיננו כתב:ראיתי במשך חכמה פ"כא שהביא בשם פדר"א שחזרו לסורן ולא מצאתי שם שמדבר עליהם..
ובכלל קשה לומר כך שהרי הגמ' בע"ז מונה אלפיים שנות תורה מואת הנפש אשר עשו בחרן..
היתכן לומר שמונים שנות תורה ממה שלא החזיק מעמד כלל?
ראה עוד בדברי רבי צדוק הכהן [בבחינת כהנא מסייע כהנא למש"ח] בפרי צדיק שמיני ס"ג, ולראש השנה ס"ג, ובמחשבות חרוץ סי"ט, ובישראל קדושים ס"ז ודו"ק
מה שנכון נכון כתב:שאלות כאלו סביר שנכבב"ו, לפחות פעם אחת.
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=37068#p411101
עליך עיננו כתב:ראיתי במשך חכמה פ"כא שהביא בשם פדר"א שחזרו לסורן ולא מצאתי שם שמדבר עליהם..
ובכלל קשה לומר כך שהרי הגמ' בע"ז מונה אלפיים שנות תורה מואת הנפש אשר עשו בחרן..
היתכן לומר שמונים שנות תורה ממה שלא החזיק מעמד כלל?
אותה אבקש כתב:כמדומני שהגראי"ל שטיינמן שליט"א היה מרבה לומר בשיחותיו שהראיה שללא חינוך טוב אין המשכיות
מהא דלא שמענו מה נשאר מאותם גרים שעשה אאע"ה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 72 אורחים