מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"ושמו מעולה למעלה משבעים"

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
גלילי
הודעות: 1063
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 8:27 pm
מיקום: חיפה

"ושמו מעולה למעלה משבעים"

הודעהעל ידי גלילי » ו' יולי 16, 2010 1:10 am

ראו זה דבר פלא:
ScreenShot002.jpg
ScreenShot002.jpg (32.06 KiB) נצפה 2924 פעמים


וראו הערת הר"ש אשכנזי [לתשו"ל 'דרדקי' וה'חכמים']:
ScreenShot004.jpg
ScreenShot004.jpg (87.41 KiB) נצפה 2923 פעמים


ופלא הוא, שכבר כתב כן מהר"ו היידנהיימר [הנ"ל בדברי החת"ס]:
ScreenShot003.jpg
ScreenShot003.jpg (13.71 KiB) נצפה 2923 פעמים


ואגב, מי יוכל להסבירני, דברי החת"ס ז' שבעים יש, והלוא מונה הוא רק ששה סדרות של שבעים?
[ואגב על אגב, בתורת משה השלם (לשבועות) נדפס פירוש הנ"ל, אלא שנשמט שם סדרה אחת].

גלילי
הודעות: 1063
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 8:27 pm
מיקום: חיפה

Re: "ושמו מעולה למעלה משבעים"

הודעהעל ידי גלילי » ו' יולי 16, 2010 1:43 am

גלילי כתב:ואגב, מי יוכל להסבירני, דברי החת"ס ז' שבעים יש, והלוא מונה הוא רק ששה סדרות של שבעים?

השערה: אף ישראל נחשבים לסדרה אחת של שבעים, דהיינו: שבעים נפש.
כמו שכתב בפנים יפות (פר' עקב) כי קיום כל השבעים אומות, הוא בשביל ע' נפש שיצאו מיעקב.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: "ושמו מעולה למעלה משבעים"

הודעהעל ידי חכם באשי » ו' יולי 16, 2010 2:03 am

גלילי,
סלח נא לי, קשה לי לעיין באותיות כה זעירות. לפיכך אודה לך מה ברצונך, להקשות על ר"ש אשכנזי לסתור את דבריו או לחזק?

גלילי
הודעות: 1063
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 8:27 pm
מיקום: חיפה

Re: "ושמו מעולה למעלה משבעים"

הודעהעל ידי גלילי » ו' יולי 16, 2010 2:13 am

חכם באשי כתב:גלילי,
סלח נא לי, קשה לי לעיין באותיות כה זעירות. לפיכך אודה לך מה ברצונך, להקשות על ר"ש אשכנזי לסתור את דבריו או לחזק?

פשוט, הרש"א [וכן בהשלמות וציונים] חידש שהחת"ס העתיק מהחזקוני, ולא שת ליבו שכבר ציין החת"ס בעצמו לרוו"ה שהביא מהחזקוני.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: "ושמו מעולה למעלה משבעים"

הודעהעל ידי חכם באשי » ו' יולי 16, 2010 2:47 am

תודה.

גלילי
הודעות: 1063
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 8:27 pm
מיקום: חיפה

Re: "ושמו מעולה למעלה משבעים"

הודעהעל ידי גלילי » ו' יולי 16, 2010 10:44 am

גלילי כתב:
גלילי כתב:ואגב, מי יוכל להסבירני, דברי החת"ס ז' שבעים יש, והלוא מונה הוא רק ששה סדרות של שבעים?

השערה: אף ישראל נחשבים לסדרה אחת של שבעים, דהיינו: שבעים נפש.
כמו שכתב בפנים יפות (פר' עקב) כי קיום כל השבעים אומות, הוא בשביל ע' נפש שיצאו מיעקב.

או שמא י"ל דזה על הקב"ה, כמו שאמר הפייט "נקרא שמות שבעים, ועמו בחר משבעים, ושמו מעולה למעלה משבעים"?!
- ולא נראה כן, דאומר בסו"ד "והקב"ה בסוד יום חמשים שבועות אחר ז' שביעיות".

אגב, נתקשיתי במה שכפל עצמו הפייט, שבתחילה (אות י') כתב "יחידה נתונה לששים רבוא, לעם אשר בחר משבעים לשונות" ובהמשך (אות נ') כתב "נקרא שמות שבעים, ועמו בחר משבעים" וכו'?
ושמא כוונתו בתחילה לשבעים לשון, ואח"כ לשבעים אומות?!

נ.ב. האם הקב"ה נקרא באיזה מקום בחז"ל בשם "ישראל"?
נערך לאחרונה על ידי גלילי ב ו' יולי 16, 2010 12:31 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

גלילי
הודעות: 1063
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 8:27 pm
מיקום: חיפה

Re: "ושמו מעולה למעלה משבעים"

הודעהעל ידי גלילי » ו' יולי 16, 2010 11:05 am

גלילי כתב:נ.ב. האם הקב"ה נקרא באיזה מקום בחז"ל בשם "ישראל"?

מצאתי לע"ע בנועם אלימלך, ומסתבר שנמצא כן מפורש בחז"ל או בזוה"ק:
(3) ספר נועם אלימלך - פרשת וישב
ואז הקדוש ברוך הוא שנקרא גם כן בשם ישראל כידוע ליודעי חן אהב את יוסף שמעלה את השכינה ממלכות עד חכמה כנ"ל אוהב אותו מכל בניו.

וחשבתי לפרש את הפייט הנ"ל אלא שאיני יודע אם נכון הוא,
לשון הפייט:
מלך הדרה ברוב נוראות. אזהרה בשם קדשו, ובשם ישראל יכונה.
נקרא שמות שבעים, ועמו בחר משבעים, ושמו מעולה למעלה משבעים. ע"כ.
ושמא יל"פ כך: הקב"ה מכונה בשם 'ישראל', ויש לו שבעים שמות, ואת עמו בחר משבעים אומות, ושמו [של עמו, היינו: ישראל] מעולה למעלה משבעים [שמותיו של הקב"ה].

סמ''ק
הודעות: 85
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 6:36 pm

Re: "ושמו מעולה למעלה משבעים"

הודעהעל ידי סמ''ק » ו' יולי 16, 2010 1:35 pm

בספרי אדמור"י חב"ד כנראה הרגישו בקושיא, והוסיפו עוד פיסקא "ובהמות אחד משבעים בחיות"
1.JPG
1.JPG (36.2 KiB) נצפה 2828 פעמים

ועוד:
2.JPG
2.JPG (77.4 KiB) נצפה 2828 פעמים

אמנם במקור הקדמון ביותר למדרש אגדה הזה, שומר אמונים ליתא לתוספת זו. ולדידי משמע שהשביעי הנוסף הוא הקב"ה בכבודו:
3.JPG
3.JPG (314.38 KiB) נצפה 2828 פעמים

גלילי
הודעות: 1063
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 8:27 pm
מיקום: חיפה

Re: "ושמו מעולה למעלה משבעים"

הודעהעל ידי גלילי » ד' אוקטובר 13, 2010 11:02 am

סמ''ק כתב:בספרי אדמור"י חב"ד כנראה הרגישו בקושיא, והוסיפו עוד פיסקא "ובהמות אחד משבעים בחיות"
1.JPG

ועוד:
2.JPG

אמנם במקור הקדמון ביותר למדרש אגדה הזה, שומר אמונים ליתא לתוספת זו. ולדידי משמע שהשביעי הנוסף הוא הקב"ה בכבודו:
3.JPG

ראשית אודה מאוד לכבודו על הסיוע הנפלא.
שנית, האם השומר אמונים קדום יותר מהחזקוני, והלוא החזקוני הוא המקור הקדום ביותר?
שלישית, לפי דברי החת"ס הנ"ל נראה שהקב"ה מעל הז' שביעיות, והוא בסוד חמישים.

גלילי
הודעות: 1063
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 8:27 pm
מיקום: חיפה

Re: "ושמו מעולה למעלה משבעים"

הודעהעל ידי גלילי » ד' אוקטובר 13, 2010 11:05 am

בביאורים לחזקוני הובא הרוקח, האם ישנו באוצר.
ScreenShot004.jpg
ScreenShot004.jpg (33.52 KiB) נצפה 2734 פעמים

באשי [הבקי בתורת חכמי אשכנז], אולי יש בידך ביאור דבריו

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: "ושמו מעולה למעלה משבעים"

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' אוקטובר 13, 2010 11:27 am

את פירוש ה(מיוחס) לרוקח על התורה - אין באוצר, לדאבוני.
ומה לא מובן בדברי הפירוש הנ"ל.
(דרך אגב, שמע = שם ע, מצוי גם בספר גימטריאות לריה"ח, א, סוף אות רב; מצוי באוצר
ולענין "שמו מעולה למעלה משבעים", עי' שם, א, אות קצג, ובהערות לשם, ובכך גם תבין את דברי הרוקח. וקיצרתי, כי הספר מצוי באוצר, ועמך הסליחה).

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17372
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: "ושמו מעולה למעלה משבעים"

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אוקטובר 13, 2010 12:28 pm

חכם באשי כתב:גלילי,
סלח נא לי, קשה לי לעיין באותיות כה זעירות. לפיכך אודה לך מה ברצונך, להקשות על ר"ש אשכנזי לסתור את דבריו או לחזק?


עצה פשוטה הקש על מקש ה CTRL ועל ה + והכל יגדל להקטנה בחזרה הקש על CTRL ועל ה -

בעצה זו כדאי להשתמש גם גם באתר בספרים שאותיותיהם קטנות (האיכות נשארת נמוכה כי זו הגדלה מקומית אבל זה עוזר לקרא)


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 622 אורחים