ברמב"ם לפעמים אומר "חכמים הראשונים" ולפעמים הוא אומר "חכמים" בלי התוספת ראשונים.
האם יש הבדל בין שני הביטויים?
קראתי ושמעתי מספר הצעות מהן משונות ומהן לא מובנות ומהן מסופקות.
הצעה משונה: כל מקום שהרמב"ם כותב חכמים ראשונים, משמעו שכך נהגו בעבר, בניגוד לדין בימינו. (מובן בסיני קב)
הצעות לא מובנות לי: כגון כאן. וכן במאמרו של הרב דרור פיקסלר בסיני קט.
הצעות מסופקות אצלי: חכמים הראשונים = תנאים. חכמים = אמוראים.
אשמח לדעת אם יש הבנה ברורה ומוכחת לכך. יישר כוח!