[אף אם כוונתו כעין מ"ש רש"י:] הוסיף תיבת 'במימרה' להרחיק ההגשמה.עובדיה חן כתב:אם כוונתו כמו רש"י לא היצ"ל במימרה אלא ואגין ה בעדו.
וראה בארוכה ב'תרגום המבואר'.
[אף אם כוונתו כעין מ"ש רש"י:] הוסיף תיבת 'במימרה' להרחיק ההגשמה.עובדיה חן כתב:אם כוונתו כמו רש"י לא היצ"ל במימרה אלא ואגין ה בעדו.
אראל כתב:וירד ה' לראות את המגדל וגו', הבה נרדה
בשניהם פי' אונקלס 'וירד' ואתגלי, 'נרדה' נתגלי
למה שינה התרגום לפרש, מלשון ירידה ללשון גילוי
[כמובן שאין כבוד כלפי מעלה לכתוב לשון ירידה, אבל דרך התרגום להסב פשט המקרא משום זה?]
ישראליק כתב:אראל כתב:וירד ה' לראות את המגדל וגו', הבה נרדה
בשניהם פי' אונקלס 'וירד' ואתגלי, 'נרדה' נתגלי
למה שינה התרגום לפרש, מלשון ירידה ללשון גילוי
[כמובן שאין כבוד כלפי מעלה לכתוב לשון ירידה, אבל דרך התרגום להסב פשט המקרא משום זה?]
ראה אגרא דכלה על אתר (על ת"א); פרשגן, בראשית, עמ' 940
אראל כתב:כמובן שאין כבוד כלפי מעלה לכתוב לשון ירידה, אבל דרך התרגום להסב פשט המקרא משום זה?
חד ברנש כתב:בבראשית ח כ: "וַיִּבֶן נֹחַ מִזְבֵּחַ לַיהֹוָה וַיִּקַּח מִכֹּל הַבְּהֵמָה הַטְּהֹרָה וּמִכֹּל הָעוֹף הַטָּהוֹר וַיַּעַל עֹלֹת בַּמִּזְבֵּחַ".
האם "מכל הבהמה הטהורה" בא לאפוקי שלא הקריב גם מן החיות הטהורות?
חיימקה כתב:היכן היא גרסת רבינו האי?
ומה המשמעות בשי"ן ימנית?
[] [כאן בתמונה לא נראה, אבל במהדורה החדשה של חומש זה כתב כן להדיא, שהשי"ן ימנית לדעת רבינו האי
נוריאל עזרא כתב:רד"ל מצאו וקרא לו כן כי יצא בשנת יא"ר
מה שנכון נכון כתב:נוריאל עזרא כתב:רד"ל מצאו וקרא לו כן כי יצא בשנת יא"ר
שד"ל. הועתק.
חיימקה כתב:ייש"כ
בעיקר תמהתי מה זה שׁרף בשי"ן ימנית, בעברית בת ימינו אינו.
ובאמת ראיתי כעת בויקימילון שמביאים זאת בשם לשון חז"ל שאינה בימינו.
צריך לבדוק איך נקדו זאת בגמ' בימינו [שוטנשטיין, עוז והדר, שטיינזלץ בע"ז כט: "שורפה חיה". והמעלה שכמ"ה.
נוריאל עזרא כתב:חיימקה כתב:ייש"כ
בעיקר תמהתי מה זה שׁרף בשי"ן ימנית, בעברית בת ימינו אינו.
ובאמת ראיתי כעת בויקימילון שמביאים זאת בשם לשון חז"ל שאינה בימינו.
צריך לבדוק איך נקדו זאת בגמ' בימינו [שוטנשטיין, עוז והדר, שטיינזלץ בע"ז כט: "שורפה חיה". והמעלה שכמ"ה.
בשפה ברורה(עוז והדר) ניקדו בשין שמאלית.
נוריאל עזרא כתב:חיימקה כתב:היכן היא גרסת רבינו האי?
ומה המשמעות בשי"ן ימנית?
[] [כאן בתמונה לא נראה, אבל במהדורה החדשה של חומש זה כתב כן להדיא, שהשי"ן ימנית לדעת רבינו האי
אולי זה יעזור:
https://tablet.otzar.org/pages/?&restor ... ook=105561
https://tablet.otzar.org/pages/?&restor ... ook=621162
הם כותבים כן בשם ספר יא"ר ראה כאן:
https://tablet.otzar.org/pages/?&restor ... ook=191349
שהכוונה לספר של חכם קדמון שנקרא פתשגן ושד"ל מצאו וקרא לו כן כי יצא בשנת יא"ר
אני מצרף את הספר מה"ב ותצלום משם
"וירא" - הנה קצת אמרו, כי השם ג' אנשים הוא אחד והוא ג' ולא יתפרדו. והנה שכחו "ויבאו שני המלאכים סדומה".
עובדיה חן כתב:מי מדבר בעניין קבלת מתנות של אברהם מפרעה כמש"כ למען יטב לי בעבורך,לעומת מלך סדום שאפילו שרוך נעל לא היה מעוניין לקבל ממנו?
א-להים עמך. לפי שראו שיצא משכונת סדום לשלום, ועם המלכים נלחם ונפלו בידו, ונפקדה אשתו לזקוניו
שומע ומשמיע כתב:רש"י כא,כאא-להים עמך. לפי שראו שיצא משכונת סדום לשלום, ועם המלכים נלחם ונפלו בידו, ונפקדה אשתו לזקוניו
מה הכוונה 'שיצא משכונת סדום לשלום', לשאר תושבי חברון קרה משהו?
לְפִי שֶׁחָרְבוּ מְקוֹמוֹת שֶׁל סְדוֹם וּפָסְקוּ הָעוֹבְרִים וְהַשָּׁבִים וְלֹא חָסֵר קֵלָרִין שֶׁלּוֹ כְּלוּם, לְפִיכָךְ אֱלֹהִים עִמְּךָ בְּכֹל אֲשֶׁר אַתָּה עוֹשֶׂה
עובדיה חן כתב:האיך אליעזר נשבע במילתו של אברהם, והרי יש להימנע ממגע במילה, ועוד לאחר נגיעה יש ליטול ידיו והאיך נשבע בשם ה' בעודו מחזיק וצ"ע.
עובדיה חן כתב:האיך אליעזר נשבע במילתו של אברהם, והרי יש להימנע ממגע במילה, ועוד לאחר נגיעה יש ליטול ידיו והאיך נשבע בשם ה' בעודו מחזיק וצ"ע.
ראה אלשיך ומלבי"ם שם.לארץ ולדרים כתב:מה החילוק בין עבדים ואדוניהם לשפחה וגבירתה.
וַיֹּאמֶר לָבָן לְיַעֲקֹב הִנֵּה הַגַּל הַזֶּה וְהִנֵּה הַמַּצֵּבָה אֲשֶׁר יָרִיתִי בֵּינִי וּבֵינֶךָ
שומע ומשמיע כתב:וַיֹּאמֶר לָבָן לְיַעֲקֹב הִנֵּה הַגַּל הַזֶּה וְהִנֵּה הַמַּצֵּבָה אֲשֶׁר יָרִיתִי בֵּינִי וּבֵינֶךָ
האם לא יעקב הוא זה שירה?
עובדיה חן כתב:וַיְהִי כַּאֲשֶׁר רָאָה יַעֲקֹב אֶת־רָחֵל, בַּת־לָבָן אֲחִי אִמּוֹ, וְאֶת־צֹאן לָבָן אֲחִי אִמּוֹ; וַיִּגַּשׁ יַעֲקֹב, וַיָּגֶל אֶת־הָאֶבֶן מֵעַל פִּי הַבְּאֵר, וַיַּשְׁקְ אֶת־צֹאן לָבָן אֲחִי אִמּוֹ׃
צ"ב מה עניין כפל לשון לבן אחי אמו ג'פעמים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 31 אורחים