מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שמא יגרום החטא מעלה או חסרון?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

שמא יגרום החטא מעלה או חסרון?

הודעהעל ידי עליך עיננו » א' נובמבר 29, 2020 6:24 pm

ברש"י כ' שיעקב ירא מעשיו למרות ההבטחה של הקב"ה משום שחשש שמא יגרום החטא ובמדרש מביא בזה הרבה מקורות..
ומצינו כמה פעמים אצל יעקב ענין זה..
ויש לשאול.שבמדרש ובגמ' משמע מצד אחד שזה מעלה כמובא בברכות ד' וכן הוא במדרש רבה כאן,
מצד שני בכ"מ במדרש משמע שזה חסרון..(פ' עה)
וראיתי שבעל " הלשם" האריך בזה וכ' שאצל מעלת הצדיקים אין מקום כלל לירא שמא יגרום החטא,אלא רק לירא מלחטוא כדברי הפסוק אשרי אדם מפחד תמיד..(והרמב"ם בהקדמה למשנה לא כ' כך)
מאידך בבעל העקידה האריך בזה מאד והוכיח שאדרבה מכאן יש ללמוד שאל לו לאדם רק לבטוח ולא להשתדל שהרי גם יעקב חשש וכ'ו
אשמח לדעת עוד מקורות בפרט על יעקב האם נחלקו רבותינו בזה..
(ואם כבר יש אשכול בנושא נא להפנות כי לא מצאתי עדין שדנו ממש בזה..)

לעמל יולד
הודעות: 760
הצטרף: א' יולי 07, 2019 11:36 pm

Re: שמא יגרום החטא מעלה או חסרון?

הודעהעל ידי לעמל יולד » ו' דצמבר 04, 2020 12:04 pm

רמב"ן בראשית לב יג

"ואתה אמרת היטב איטיב עמך" - אף על פי שהיתה פחדתו פן יגרום החטא, אמר עשית עמדי חסדים גדולים שלא הייתי ראוי להם, כל שכן שיש לעשות עמי חנם החסד הזה אשר הבטחתני עליו שתיטיב לי ותרבה את זרעי, ואין חטאי ראוי למנוע ממני הטובה אשר הבטחתני בה, כי גם מתחילה לא הייתי ראוי לה אם עונות תשמור לי, ולא הבטחתני עליה בעבור מעשי רק בחסדיך הרבים וכו'...
...אבל הכל מיראת חטא כי דרך הצדיקים לירא תמיד והיה מתירא אולי אפילו משיצא משם חטא בבואו בברית עם לבן עובד עבודה זרה או בדבר אחר ושגיאות מי יבין


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 29 אורחים