חכם באשי כתב:המקור הראשון הידוע לי בענין, הוא ספר 'חכמת הנפש' לר' אלעזר מוורמייזא (ה'רוקח').
בהמשך, אי"ה, אצטט את לשונו.
ובישיבה של נשמות שכבר מתו שואל כל דין. ומי שהוא ישר הוא דיין שם וסודו אליהם. אבל מי שהיה בזה העולם עוסק עקלקלתון להטות לא יהיה שם דיין, כי לא ידע לדון אמת. וכל ישיבה כפי חכמה שבדור ושהיו רגילין, הקב"ה מתנהג עמהן כפי מה שראוין. לכך אמרו (ב"מ פו, א) מאן מוכח רבה בר נחמני. ולמה לא אמרו יוכיח משה ואהרן שידעו איך קבלו מן הקב"ה בהר סיני. אלא כל דור לפי שהם נוהגין ולא יאמר נשאל לדורות ראשונים, כי כשהיו דורות הראשונים שלבם כאולם היה הקב"ה מתנהג עמהם כפי לבם, וכפי מה שהיו רגילין לדרוש הקב"ה מתנהג עם כל דור ודור כפי מה שהם רגילין. לכך לא אמרו נשאל למשה ולאהרן או לר' עקיבא וחבריו. ואשר אמרו (שם) וכל מתיבתא דרקיעא, מה שבאותו דור, אבל לא נתחברו דורות הראשונים עמהם. אם האחרונים לא זכו להיות עם מחיצת הראשונים, לא יתכן כשיש בין האחרונים ספיקא שיבואו ראשונים ויוכיחו ויכריעו, אם כן ילבינו פני אחרונים. ואם תאמר יהיה לאחרונים לב כמו לראשונים, והלא כבר אמר כן אם לא זכו אחרונים לא יתכן שיהא לבם רחב כראשונים. לכך אל תתמה למה לא שאלו למשה. ולאחרונים לא היה זכות שיבא משה רבינו שם ביניהם כי היו לו עסקים אחרים.
...ולמעלה מגלגל השכל כסא הכבוד, ומתחת לכסא מקום משכן לנשמות הצדיקים אשר בצרור החיים צרורות, ושם ינוחו ויתעדנו במתיקות מעדני מלך מלכי המלכים הקב"ה. יש מהם אשר יעמדו שם להיות גזרות העולם נחתכין על פיהם, מרוב חבה <צ"ל: חבת> הקב"ה בהם; ויש אשר יטיילו בעדן הגן וישמחו ברוב הטוב הצפון להם. אלה למעלה מאלה, וזה קרוב לזה, עשה רחוקים ממנו, כי מעשיהם יקרבום ומעשיהם ירחקום, לי רוב המעשים יהיה רוב [...] והגמול הטוב
רבה בר נחמני היה בשדה וכו' ונפלה מחלוקת בישיבה של מעלה הקב"ה אמר טהור וכל הישיבה אמרו טמא, אמר מאן נוכח רבה בר נחמני שהיה יחיד בנגעים ואהלות וכו' (ב"מ פה,א). והלא לפלא גדולה הוא, הלא בישיבה של מעלה היו גדולים יותר ממנו תנאים ואנשי כנסת הגדולה ונביאים. רק הענין הוא כי בכל דור מעמיד הקב"ה צדיק וגדול הדור ועל פיו יתנהג הדור כמאמרם ז"ל (ר"ה כה,ב) יפתח בדורו כשמואל בדורו, ולזה כאשר נפלה מחלוקת היינו בענין הנוגע לדור הנוכחי, לזה היו צריכים לשאול את פי גדול המנהיג את הדור. ומטעם זה אמר אדמו"ר הגרי"ס כשנפטר הגאון הצדיק ר' צבי מסאלנט ז"ל, מאד מאד אנו צריכים להזהר ולהחמיר בשמירת שבת כי הגאון הנ"ל היה מחמיר מאד, ובודאי הוא גדול הדור, ועל פיו ישפט
אומר מעט כתב:ומה בעניין מה שאומרים שהצדיקים של הדור הם הדיינים
אומר מעט כתב:ומה בעניין מה שאומרים שהצדיקים של הדור הם הדיינים
ברה"ש דן הב"ד של מעלה, והמה גדולי הדור שנפטרו, כי ג"כ היו בעולמנו ומחייבים, לא כן ביוה"כ, אשר אז הרבש"ע בעצמו דן, הוא הרחום וחנון ...
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 648 אורחים