בן באג באג כתב:זה ברור, אך ברור גם כן שיש עוד הרבה היכי תימצי
יאיר כתב:שמעתי שהדבר נובע מאיסור הסתכלות בידי הכהנים בזמן ברכת כהנים.
חכם באשי כתב:אולי זה נעשה כחיקוי לכהנים עצמם המכסים את פניהם וידיהם בטלית.
ואמנם אין מקור הלכתי למנהג זה .
אוהב אוצר כתב:בשם הגאון הרב בן ציון מוצפי שליט"א: אין לדבר כל מנהג ושורש בהלכה!
יגל כתב:יאיר כתב:שמעתי שהדבר נובע מאיסור הסתכלות בידי הכהנים בזמן ברכת כהנים.
וממילא בימינו שהכהנים מכסים ידיהם אין צורך, או כדי שלא ירוצו להציץ?
שבטיישראל כתב:יגל כתב:יאיר כתב:שמעתי שהדבר נובע מאיסור הסתכלות בידי הכהנים בזמן ברכת כהנים.
וממילא בימינו שהכהנים מכסים ידיהם אין צורך, או כדי שלא ירוצו להציץ?
א. הרי בזמננו כבר אין איסור הסתכלות על ידי הכהנים בשעת ברכת כהנים מצד הסכנה כי אם מצד "זכר למקדש" ששם היה מסוכן להסתכל, וא"כ נמצא דמנהג זו הוה גזירה לגזירה
ב. יש מקומות שהכהנים אינם מכסין בטלית כי אם פניהן ולא ידיהן, והם נושאין כפיהם עם ידיהם מחוץ להטלית
שיבר כתב:ומענין לענין באותו ענין, ומתאים לשם הכותרת.
ראיתי במהלך השנים כמה כהנים יחידים שמחנכים את בניהם שלא הגיעו למצוות לעלות על הדוכן ולברך איתם את העם, אך אינם מתעטפים בטלית בפ"ע אלא מתכנסים תחת טלית אביהם. רוב הכהנים אינם נוהגים כן, ולא מחנכים את בניהם במצוה זו.
מישהו יכול להרחיב בענין זה, מי הזכיר את המנהג ומי שלל אותו ומדוע?
שיבר כתב:ומענין לענין באותו ענין, ומתאים לשם הכותרת.
ראיתי במהלך השנים כמה כהנים יחידים שמחנכים את בניהם שלא הגיעו למצוות לעלות על הדוכן ולברך איתם את העם, אך אינם מתעטפים בטלית בפ"ע אלא מתכנסים תחת טלית אביהם. רוב הכהנים אינם נוהגים כן, ולא מחנכים את בניהם במצוה זו.
יחזקאל כתב:שיבר כתב:ומענין לענין באותו ענין, ומתאים לשם הכותרת.
ראיתי במהלך השנים כמה כהנים יחידים שמחנכים את בניהם שלא הגיעו למצוות לעלות על הדוכן ולברך איתם את העם, אך אינם מתעטפים בטלית בפ"ע אלא מתכנסים תחת טלית אביהם. רוב הכהנים אינם נוהגים כן, ולא מחנכים את בניהם במצוה זו.
ואני ראיתי שבמשך השנה טרם הגיעם למצוות מחנכים אותם במצוה זו, ומתעטפים בטלית בפ"ע.
דוק וחלד כתב:אצל כלל עדות הספרדים האב מניח את ידיו על ראש ילדיו בברכת כהנים (עם הטלית), המנהג גורף וכמדומני נמצא בכל העדות. ואילו האשכנזים אפי' לא שמעו עליו.
.
דרומי כתב:האשכנזים בחו"ל כמעט ולא נושאים כפיים, כידוע
עזריאל ברגר כתב:אגב: איסור ההבטה בכהנים בגבולין - אינו משום שכינה ששורה עליהם (שאין זה אלא במקדש) אלא מפני חשש היסח הדעת.
מה שנכון נכון כתב:עזריאל ברגר כתב:אגב: איסור ההבטה בכהנים בגבולין - אינו משום שכינה ששורה עליהם (שאין זה אלא במקדש) אלא מפני חשש היסח הדעת.
ראה כה"ח ס"ק קמ.
עזריאל ברגר כתב:דרומי כתב:האשכנזים בחו"ל כמעט ולא נושאים כפיים, כידוע
ולכן יש להם עסק גדול עם "מנהגי נשיאת כפיים"...
ואיני יודע אם זהו מנהג כל האשכנזים, אך עכ"פ מנהגנו הוא שבאים כל הילדים (הן הקטנים והן הבחורים) ומתכנסים תחת טליתו של אביהם להסתתר תחתיה ולא להביט בכהנים.
אגב: איסור ההבטה בכהנים בגבולין - אינו משום שכינה ששורה עליהם (שאין זה אלא במקדש) אלא מפני חשש היסח הדעת.
איש גבעות כתב:עזריאל ברגר כתב:דרומי כתב:האשכנזים בחו"ל כמעט ולא נושאים כפיים, כידוע
ולכן יש להם עסק גדול עם "מנהגי נשיאת כפיים"...
ואיני יודע אם זהו מנהג כל האשכנזים, אך עכ"פ מנהגנו הוא שבאים כל הילדים (הן הקטנים והן הבחורים) ומתכנסים תחת טליתו של אביהם להסתתר תחתיה ולא להביט בכהנים.
אגב: איסור ההבטה בכהנים בגבולין - אינו משום שכינה ששורה עליהם (שאין זה אלא במקדש) אלא מפני חשש היסח הדעת.
המנהג שמתכסים בטלית בשביל שלא יביטו בכהנים הובא כבר בבית יוסף.
ומה שמתכסים כולם תחת טלית אביהם הוא בפשיטות משום שאין להם טליתות משל עצמם כל זמן שאינם נשואים.
עזריאל ברגר כתב:איש גבעות כתב:עזריאל ברגר כתב:דרומי כתב:האשכנזים בחו"ל כמעט ולא נושאים כפיים, כידוע
ולכן יש להם עסק גדול עם "מנהגי נשיאת כפיים"...
ואיני יודע אם זהו מנהג כל האשכנזים, אך עכ"פ מנהגנו הוא שבאים כל הילדים (הן הקטנים והן הבחורים) ומתכנסים תחת טליתו של אביהם להסתתר תחתיה ולא להביט בכהנים.
אגב: איסור ההבטה בכהנים בגבולין - אינו משום שכינה ששורה עליהם (שאין זה אלא במקדש) אלא מפני חשש היסח הדעת.
המנהג שמתכסים בטלית בשביל שלא יביטו בכהנים הובא כבר בבית יוסף.
ומה שמתכסים כולם תחת טלית אביהם הוא בפשיטות משום שאין להם טליתות משל עצמם כל זמן שאינם נשואים.
ובפועל - המנהג הזה קיים כמדומני רק בקהילות אשכנזיות, ולא בכולן (בפרט לא ראיתיו אצל הנושאים כפיהם בימות החול).
נוריאל עזרא כתב:עזריאל ברגר כתב:איש גבעות כתב:עזריאל ברגר כתב:דרומי כתב:האשכנזים בחו"ל כמעט ולא נושאים כפיים, כידוע
ולכן יש להם עסק גדול עם "מנהגי נשיאת כפיים"...
ואיני יודע אם זהו מנהג כל האשכנזים, אך עכ"פ מנהגנו הוא שבאים כל הילדים (הן הקטנים והן הבחורים) ומתכנסים תחת טליתו של אביהם להסתתר תחתיה ולא להביט בכהנים.
אגב: איסור ההבטה בכהנים בגבולין - אינו משום שכינה ששורה עליהם (שאין זה אלא במקדש) אלא מפני חשש היסח הדעת.
המנהג שמתכסים בטלית בשביל שלא יביטו בכהנים הובא כבר בבית יוסף.
ומה שמתכסים כולם תחת טלית אביהם הוא בפשיטות משום שאין להם טליתות משל עצמם כל זמן שאינם נשואים.
ובפועל - המנהג הזה קיים כמדומני רק בקהילות אשכנזיות, ולא בכולן (בפרט לא ראיתיו אצל הנושאים כפיהם בימות החול).
לגבי המנהג שמכסים את הילדים בטלית. באיזורנו בכל הבתי כנסת שהייתי כל ספרדים גם נהגו בזה. וגם מאז שאני קטן ככה אני זוכר שנהגו בבתי הכנסת.
(אם כי אינני יודע אם נהגו בזה רק בארץ או שזה מנהג שבא מחו"ל גם אינני יודע לגבי מקומות אחרים אלא רק מעירי).
הוספה: שאלתי את סבא שלי אם הם עשו כן במרוקו, ואמר שבזמן שהוא היה אצלהם ב'הרפוד' לא היו בכלל כוהנים ואינו יודע לגבי מקומות אחרים.
עזריאל ברגר כתב:נוריאל עזרא כתב:עזריאל ברגר כתב:איש גבעות כתב:עזריאל ברגר כתב:דרומי כתב:האשכנזים בחו"ל כמעט ולא נושאים כפיים, כידוע
ולכן יש להם עסק גדול עם "מנהגי נשיאת כפיים"...
ואיני יודע אם זהו מנהג כל האשכנזים, אך עכ"פ מנהגנו הוא שבאים כל הילדים (הן הקטנים והן הבחורים) ומתכנסים תחת טליתו של אביהם להסתתר תחתיה ולא להביט בכהנים.
אגב: איסור ההבטה בכהנים בגבולין - אינו משום שכינה ששורה עליהם (שאין זה אלא במקדש) אלא מפני חשש היסח הדעת.
המנהג שמתכסים בטלית בשביל שלא יביטו בכהנים הובא כבר בבית יוסף.
ומה שמתכסים כולם תחת טלית אביהם הוא בפשיטות משום שאין להם טליתות משל עצמם כל זמן שאינם נשואים.
ובפועל - המנהג הזה קיים כמדומני רק בקהילות אשכנזיות, ולא בכולן (בפרט לא ראיתיו אצל הנושאים כפיהם בימות החול).
לגבי המנהג שמכסים את הילדים בטלית. באיזורנו בכל הבתי כנסת שהייתי כל ספרדים גם נהגו בזה. וגם מאז שאני קטן ככה אני זוכר שנהגו בבתי הכנסת.
(אם כי אינני יודע אם נהגו בזה רק בארץ או שזה מנהג שבא מחו"ל גם אינני יודע לגבי מקומות אחרים אלא רק מעירי).
הוספה: שאלתי את סבא שלי אם הם עשו כן במרוקו, ואמר שבזמן שהוא היה אצלהם ב'הרפוד' לא היו בכלל כוהנים ואינו יודע לגבי מקומות אחרים.
אני מדבר על כיסוי פני הילדים, ולא על הנחת יד על ראשם.
מה שנכון נכון כתב:אגב, פעמים פני הילדים לכיוון הוריהם במקום לכיוון הכהנים.
עזריאל ברגר כתב:...
ובפועל - המנהג הזה קיים כמדומני רק בקהילות אשכנזיות, ולא בכולן (בפרט לא ראיתיו אצל הנושאים כפיהם בימות החול).
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 304 אורחים