חכם באשי כתב:ומהי הסיבה שבמאות השנים האחרונות פסק נוהג זה.
סענדער כתב:חכם באשי כתב:ומהי הסיבה שבמאות השנים האחרונות פסק נוהג זה.
לא מאות אולי 100 שנה.
באירופא שלפני ה'וועלץ מילחומע'* היו ה'בעלבתים' עונדים טבעת וגם לפני 30 שנה ענדו העגלונים שרשרת 'חי'
ומסתבר שדור או שנייים לפני ענדו גם ה'עמך כולם צדיקים'.
---------------------------------
* שינוי.
איש_ספר כתב:מן הסתם השתמשת במבואר בפרק במה אשה בשבת על טבעת שיוצאים בה ושאין יוצאים בה, ובשו"ע או"ח סי' ש"ג סי"ח דבזה"ז נהגו לצאת וכו'.
yankev כתב:אין עדיין מי שלא זוכר זקנים יראי שמים שענדו טבעת על אצבעם.
חכם באשי כתב:yankev כתב:אין עדיין מי שלא זוכר זקנים יראי שמים שענדו טבעת על אצבעם.
לדאבוני, איני זוכר כזה דבר!
ראיתי זקנים ש'נהגו' כן, אך לא בדיוק ממחנינו...
חכם באשי כתב:כיום לא מקובל שגברים יענדו תכשיטים שונים.
אמנם בזמן התלמוד והראשונים היה נפוץ הדבר
למדן כתב:המקור בתורה במעשה העגל וד"ל
למדן כתב:המקור בתורה במעשה העגל וד"ל
זקן ששכח כתב:למדן כתב:המקור בתורה במעשה העגל וד"ל
דומה ששם נזכרו רק הנזמים דהיינו העגילים ותו לא.
דראל כתב:זקן ששכח כתב:למדן כתב:המקור בתורה במעשה העגל וד"ל
דומה ששם נזכרו רק הנזמים דהיינו העגילים ותו לא.
בפשט הכתוב הכוונה לנשים וילדים ולא לגברים.
זקן ששכח כתב:דראל כתב:זקן ששכח כתב:למדן כתב:המקור בתורה במעשה העגל וד"ל
דומה ששם נזכרו רק הנזמים דהיינו העגילים ותו לא.
בפשט הכתוב הכוונה לנשים וילדים ולא לגברים.
תרגום יונתן שמות לב ג:
וסריבו נשיא למיתן תכשיטיהון לגבריהון, ומן יד פריקו כל עמא ית קדשי דדהבא די באודניהון ואייתיו לאהרן!!!
חכם באשי כתב:למדן כתב:המקור בתורה במעשה העגל וד"ל
לדבריך, שכל מה שהיה במעשה העגל אסור, נמצא שיש גם לאסור את המחולות.
חבל שלא פסקת כן לפני כמה ימים, והיינו "חוסכים" את הריקודים בשמחת תורה...
למדן כתב:נ .ב . מה שכתבת והיינו "חוסכים" צר לי עליך אחי שאתה מקבל את הרקודים כ"כ קשה עד שהיתה רוצה לחסוך את הרקודים בשמחת תורה
שהלואי היה לנו שמחת תורה כל השנה עיין במעשה דוד המלך ואכמ"ל
חכם באשי כתב:ראיה נחמדה,
אולם, למיטב ידיעתי, המגיד משנה פעל בספרד, וממילא אינו מדבר על "חסידי אפריקה" אלא "חסידי ספרד".
אתנחתא כתב:איני מבין מה הראי' מדברי המ"מ מבשר בט' ימי אב לגבי מקומו, גם הרמב"ן בתורת האדם אבילות ישנה מזכיר מנהג זה, "ועכשיו נמי יש מקומות שנוהגין שלא לאכול בשר מר"ח עד התענית ונהגו הכל שלא ליכנס לבית המרחץ בשבת זו, ומדבריו משמע בעליל שבספרד מנהג זה לא היה נפוץ רק ביש מקומות, ומכאן שלמרות שהרמב"ם כותב מנהג ספרד בזמנו הרי בקטאלוניה המנהג לא נפוץ מימי הרמב"ן ואילך.
דראל כתב:זקן ששכח כתב:דראל כתב:זקן ששכח כתב:למדן כתב:המקור בתורה במעשה העגל וד"ל
דומה ששם נזכרו רק הנזמים דהיינו העגילים ותו לא.
בפשט הכתוב הכוונה לנשים וילדים ולא לגברים.
תרגום יונתן שמות לב ג:
וסריבו נשיא למיתן תכשיטיהון לגבריהון, ומן יד פריקו כל עמא ית קדשי דדהבא די באודניהון ואייתיו לאהרן!!!
אז מה אמרת בזה? שהתרגום המיוחס ליונתן (שהרי יונתן לא כתב את תרגום התורה - מגילה ג ע"א) משקף את דברי חז"ל ? !
אם באת לערער על דברי ביחס לפשט הכתוב, זה לא הכיוון.
שמא שייך הוא למבואר בקובץ המצו"פ, ס"ע 245 ואילך.גביר כתב:באחת הפעמים שנזדמן לי לעמוד סמוך ונראה לרב עובדיה [בחופה שערך, בפעמים אחרות לא שמתי לב לכך] שמתי לב לכך שהוא עונד טבעת . .
לבי במערב כתב:שמא שייך הוא למבואר בקובץ המצו"פ, ס"ע 245 ואילך.גביר כתב:באחת הפעמים שנזדמן לי לעמוד סמוך ונראה לרב עובדיה [בחופה שערך, בפעמים אחרות לא שמתי לב לכך] שמתי לב לכך שהוא עונד טבעת . .
גם יתכן שקשור הדבר למנהג הגר"מ אליהו, ליטול הטבעת מן המשפחה ולענדה על אצבעו עד לעת הקידושין, כדי שלא תאבד ויחפשוה ללא תכלית.
לבי במערב כתב:שמא שייך הוא למבואר בקובץ המצו"פ, ס"ע 245 ואילך.גביר כתב:באחת הפעמים שנזדמן לי לעמוד סמוך ונראה לרב עובדיה [בחופה שערך, בפעמים אחרות לא שמתי לב לכך] שמתי לב לכך שהוא עונד טבעת . .
גם יתכן שקשור הדבר למנהג הגר"מ אליהו, ליטול הטבעת מן המשפחה ולענדה על אצבעו עד לעת הקידושין, כדי שלא תאבד ויחפשוה ללא תכלית.
חרט כתב:לבי במערב כתב:שמא שייך הוא למבואר בקובץ המצו"פ, ס"ע 245 ואילך.גביר כתב:באחת הפעמים שנזדמן לי לעמוד סמוך ונראה לרב עובדיה [בחופה שערך, בפעמים אחרות לא שמתי לב לכך] שמתי לב לכך שהוא עונד טבעת . .
גם יתכן שקשור הדבר למנהג הגר"מ אליהו, ליטול הטבעת מן המשפחה ולענדה על אצבעו עד לעת הקידושין, כדי שלא תאבד ויחפשוה ללא תכלית.
לא מזמן פורסמה תמונה כזאת של הג"ר דוד פוברסקי זצ"ל. שענד את הטבעת על אצבעו עד שהחתן קידש את הכלה. בגלל מעשה שהיה שהחתן אבד את הטבעת. ובשל כך היה מבקש מלכתחילה את הטבעת מהחתן, והיה שומר אותה על אצבעו.
ככל שזה נשמע מופרך על הגרד"פ, תמונה יותר ממילים.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 390 אורחים