שבת קיט: אמר רב יהודה אמר רב מאי דכתיב אל תגעו במשיחי ובנביאי אל תרעו אל תגעו במשיחי אלו תינוקות של בית רבן ובנביאי אל תרעו אלו ת"ח אמר ריש לקיש משום רבי יהודה נשיאה אין העולם מתקיים אלא בשביל הבל תינוקות של בית רבן א"ל רב פפא לאביי דידי ודידך מאי א"ל אינו דומה הבל שיש בו חטא להבל שאין בו חטא ואמר ריש לקיש משום ר"י נשיאה אין מבטלין תינוקות של בית רבן אפי' לבנין בית המקדש ואמר ר"ל לר"י נשיאה כך מקובלני מאבותי ואמרי לה מאבותיך כל עיר שאין בה תינוקות של בית רבן מחריבין אותה רבינא אמר מחרימין אותה. (וע"ע כלה רבתי ב,ט).
לכאו' אין שום מקום השוואה בין הלימוד של רב פפא ואביי ללימוד של תשב"ר, הן מבחינת איכות הלימוד עצמו, הן מבחינת דרגתם של הלומדים בתורה וירא"ש ובכל התחומים. ואיך שלא נגדיר את מעלת תלמוד תורה, אצל תשב"ר הרי כמעט לא נמצא בהם את כל הענינים, כי אם על שם סופם לכשיתגדלו בתורה בישיבתם של רב פפא ואביי וכד', וחנוך לנער גם כי יזקין וכו'. רק בדבר אחד יש צד מעלה לתשב"ר, כי מאחר ואין בהם דעת, אז עדיין לא התאפשר להבל פיהם שיהיה בו חטא. כיצד יתכן להכריע על פי מעלה זו את הכף, ולומר שאין העולם מתקיים אלא בשביל הבל תשב"ר! עד כדי כך?