הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ו' ינואר 13, 2012 12:14 am
ידוע רש"י בזבחים צא, שכותב שאין בכך בעיה של פס"ר, ונידון כ"לא מתכוון".
והמקובל שם להבין בדבריו, שהואיל ואפשר ע"י טיפין דקים מותר גם בטיפין גסים.
והוא מחודש בסברא, אלא שכבר נמצא כך בשלטי גיבורים, והאריך בזה מרכבת המשנה.
ובספר בית ישי לגרש"פ שליט"א וכן בנתיבות שלום לגרשי"ג שליט"א הציעו שכוונת רש"י דוקא במזלף טיפין דקים.
והנה השינוי בין רש"י לפנינו, לרש"י בדפו"ר ונציה ר"פ, ותראה שהאמת כגרש"פ והגרשי"ג:
רש"י לפנינו:
ואם תאמר פסיק רישא ולא ימות הוא?
אפשר דמזליף ליה בטיפין דקות מאד, הלכך אי נמי מכבה בטיפים גסות דבר שאין מתכוין הוא.
רש"י בדפוס ונציה:
"ואם תאמר פסיק רישא ולא ימות הוא, ואפשר דאיזליף ליה בטיפין דקות מאד, הילכך אי נמי מכבה בטיפים גסות דבר שאין מתכוון הוא".
ושוב מוכח כמה חשוב תחילה לבדוק גירסאות,
ואע"ג שאינודבר עיקרי, ואין לעשות ממנו "עסק" גדול, מ"מ כשנתקלים בדבר תמוה ודאי שלפני שאומרים פילפול כדאי להשקיע שניה בבדיקת גירסה.