היום יום ט' ניסן, יום פטירת זקנינו רבי אריה לייב בן ר' בנימין בייניש לוין זי"ע, זכותו תגן עלינו ועל כל ישראל.
לעילוי נשמתו אני מביא כאן הערה מכתיבת ידו על עניין ביטול חמץ:
הערה בעניין הנוסח ביטוך חמץ של יום שכתוב בכל הפוסקים ראשונים ואחרונים בזה"ל כל חמירא וכו' "דבערתי' ודלא בערתי'" דמלת בערתי' אין לה שום הבנה, דמאי צריך לבטל את החמץ שכבר ביער, ואפ"ל עפ"י דברי התבואות שור דפקפק בכלל על ענין מכירת חמץ שהיא הערמה גמורה, והערמה בדאורייתא אסור, לפי"ז שפיר צריך לבטל אף החמץ שכבר מכר לעכו"ם בכדי שלא יהי' איסור דאורייתא והערמה אסור בדאוריתא. אבל אי מבטל ליה לא הוי רק דרבנן, ובדרבנן הערמה מותר כידוע. ולפי"ז הכוונה במלת בערתי' היינו כל מיני ביעור, היינו מכירה שמכרתי לעכום.
הגרח"ב (רבינו חיים ברלין, או שמא צריך לקרוא: הגרח"ק, דהיינו נכדו חביבו שר התורה שליט"א)
ואולי יש להוסיף דמצאנו לשון "ביעור" על הפרשת הדבר, כמוש"כ ביערתי הקודש מן הבית ות"א פליתי, דהיינו לשון הפרשה כמו 'לפלא נדר' (תרגם אברהם, לרבינו אברהם בן הגר"א). וא"כ שפיר אפשר לכלול במילת 'ביערתיה' מה שהפריש מביתו ומכר לגוי.