עקביה כתב:דורשי יחודך כתב:האם לא הובאו באשכול זה דברי הגמרא ביומא על "וירב בנחל"?
וירב בנחל אמר ר' מני על עסקי נחל בשעה שאמר לו הקב"ה לשאול (שמואל א טו, ג) לך והכית את עמלק אמר ומה נפש אחת אמרה תורה הבא עגלה ערופה כל הנפשות הללו על אחת כמה וכמה ואם אדם חטא בהמה מה חטאה ואם גדולים חטאו קטנים מה חטאו
זכרתי גמ' זו, אבל לא הבאתיה כיון שלא ברור לי מה חשב שאול. הלא מה הייתה התוצאה של סברתו של שאול?
- את הנשים ואת הילדים הוא הרג, ועל מי הוא ריחם ואת מי השאיר בחיים? את אגג מלך עמלק! הרשע והאכזר הכי גדול שם, כפי שאמר לו שמואל "כאשר שיכלה נשים חרבך".
כך שאני לא יודע מה לחשוב על מה שחשב שאול המלך.
אין לי ספק שזכרת את הגמרא, ולא טענתי לרגע שלא.
אבל אני לא מבין את דבריך.
כתוב בגמרא בדיוק מה חשב. כעת הנך מעלה שאילה מה הקשר בין טענותיו של שאול לבין התוצאה (אגב האם מוכרח שיש קשר?)
יפה, אבל לא מבין איך זה קשור לדיון. ואיך אתה מנטרל סוגיא שלימה בגלל שאילה.
לדעתי, גמרא זו צריכה לעמוד במרכז הדיון.
לעצם השאילה יעויין ברבנו חננאל, ובמהרש"א בח"א שכבר עמדו על זה ופירשו בפנים שונים. ואני בטוח שיש עוד דברים רבים בדברי הראשונים והאחרונים.