רבי דוד צבאח ורבי אברהם אחיו, בעיר מראקיש. ובס' פיוטים כ"י, בפיוט מחכם רבי מסעוד שחיבר לכבוד צדיקי עיר מראקיש מונה עם ר"ד צבאח ואחיו הנז' את הצדיקים רבי יצחק קורקוס, רבי אברהם אלקוה, רבי אברהם אסולין, רבי דוד חזן, רבי דוד בן מאמאן, רבי יצחק אל ראי, רבי יוסף נחמיאש, רבי יוסף הרוש, רבי אלעזר כהן, רבי מוסא רוזיליו, ה"ר מימון קדוש, ועוד רבנים שנזכרו בפרק זה [רי"מ טולידנו, נר המערב ח"ג כת"י].
רבי יעקב בן אלכבאש מעיר אקא שבדרום מארוקו, והיה נוסע בערי הארץ ובכל מקום בואו ביקר לרבני הערים ונכבדיהם ולמקומות הקדושים וחיבר שירים לכבודם, וע"ז חבר ס' אורחות צדיקים שירים בשבח הצדיקים הקבורים, וס' שמות בני ישראל שירים בשבח רבני ונכבדי הערים, כ"י המחבר אחרי תק"ף[1], וממנו נמצא איזה שירים בכ"י ששון לונדון עי' אהל דוד 862. הוא נסע לטאנגיר ויחבר שיר לכבוד הדו"מ רבי אברהם טולידאנו מבחר העדה... משם לעיר אזימור וישר לכבוד רבי שמעון אברזיל ורבי יהודה וואעקנין... ומשם לעיר מראקיש ושר לכבוד הדו"מ רבי אברהם פינטו, ומשם לעיר רבאט וישר לכבוד רבי אברהם אביטבול, ובסאלי הסמוכה שר לרבי אברהם עמיאל, ויסע לעיר דמנאת וישר שיר לכבוד הרב הכולל רבי אברהם נחמיאש ולהדו"מ רבי יעקב נחמייאס, ושיר להרב הכולל רבי יעקב אסבאג בן המקובל האלהי הנשר הגדול רבי שלמה אסבאג ז"ל. ר"ש אסבאג זה היה מרבני מראקיש ומת תק"ף. ושוב נסע לערי המדבר סחרא וישר להרב הכולל רבי יעקב בן שבת בעיר קאק, וחזר לעיר תיטוואן וישר להרב הכולל סוה"ר רבי יהודה אלמאליח ולהרב הכולל חסידא קדישא כמוהר"ר יצחק בן שקרון. ומשם נסע לעיר מכנאסא וישר לכבוד ה"ה והכולל רבי יוסף בן מאמאן, ובשיר אחר מתארו מרביץ תורה ברבים [כנראה זה הוא הנזכר בח"א צד 230 שנסע לאסיה הרחוקה לארץ בוכארא וירביץ תורה שם ביניהם], ויסע שוב לעיר תאוורא [תאוורית?] ושם שר לכבוד הנכבד יעקב אבי כליפא, ולעיר תיזגין וישר שם לכבוד החה"ש והכולל רבי יאיר מר... [הכתב מטושטש], ואח"כ שר לכבוד החכם כה"ר יהודה לבחר בנו של החה"ש הרב המקדש שמו ברבים כמוהר"ר מרדכי לבחר זלה"ה [עי' בפרק הקודם], ולהחה"ש והכולל רבי יוסף אלמאליח נר"ו בעיר אצווירא [מוגאדור]. ושוב היה בעיר רבאט וישר לכבוד הרב הגזבר הנאמן שלשלת היחס כמוה"ר יוסף אבן צור. ולתיטוואן וישר לכבוד הרב הכולל הדו"מ והמקובל מרנא ורבנא כמוהר"ר משה הלוי. ובמראקיס להחה"ש הדו"מ כמוהר"ר אלעזר חזן, ולכמה רבנים ממשפחת אביטבול, ולהדו"מ רבי דוד ב"ר משה לחזן אב"ד בעיר אצווירא [מוגאדור], ולרבי דוד צבאח דיין ומקובל, ולרבי דוד בן כה"ר בנימין בנו של הרב המופלא בנסים כמוהר"ר דוד בן ברוך ז"ל, ובמכנאסא שר לכבוד הרבנים מהמשפחה הרמה רבי יהודה טולידאנו ורבי שלמה טולידאנו, ובתיטוואן שר עוד לכבוד הרב הכולל כמוהר"ר שלמה נהון בן לאותו צדיק מרנא ורבנא כמו מנחם נהון, ובאצווירא לכבוד הדו"מ רבי חיים פינטו. - נר המערב כת"י
יוסףלוי כתב:למורה צדק: האם סיפור זה מוסמך?
יוסףלוי כתב:לאיש ספר: מהיכן לך הכת"י של נר המערב (שכידוע ישנו נר המערב ח"ב שעדיין טמון בכת"י)?
מורה צדק כתב:יוסףלוי כתב:למורה צדק: האם סיפור זה מוסמך?
איני יודע, קודם כל האם באמת רבי דוד חזן היה בתקופת החיד"א?
ואם אתה רוצה אפשר ללכת על פי רוב הסיפורים, אם הם מוסמכים, מסתמא גם זה, ואם לאו ...
מורה צדק כתב:לפי זה הוא לא היה בתקופת החיד"א.
יוסףלוי כתב:מורה צדק כתב:לפי זה הוא לא היה בתקופת החיד"א.
ומעיקרא שהבאת המעשה עליו, על ר״ח פינטו ועל החידא מאי קסברת?
מורה צדק כתב:אפשר שזה רבי חיים פינטו אחר?
.מורשת-דורות כתב:האם תוכל לתת לנו פרטים נוספים על חיבור זה "ויותר יעקב לבדו" מי חיברו, מהו תוארו ומה התוכן שלו?
יוסףלוי כתב:ברשותי כת"י ממרוקו בו מזכיר חידוש בשמו של "אדו"ם חק לישראל המקובל האלוקי רבי דוד חזן", ככל הנראה מדובר ברבי דוד חזן ממוגאדור, פרטים מעטים נמצאים עליו במלכי רבנן: רמוץ במוגאדור, וזכה לתורה וגדולה ועושר, ויש כמה פס"ד במערב שחתום בהם ובשו"ת שופריה דיעקב חתום על פס"ד.. ובמערכת הספרים מזכיר שיש פס"ד ממנו בכת"י.
אבקש מהציבור להוסיף בנושא מקורות והוספות.
הכת"י
יוסףלוי כתב:מורה צדק כתב:יוסףלוי כתב:למורה צדק: האם סיפור זה מוסמך?
איני יודע, קודם כל האם באמת רבי דוד חזן היה בתקופת החיד"א?
ואם אתה רוצה אפשר ללכת על פי רוב הסיפורים, אם הם מוסמכים, מסתמא גם זה, ואם לאו ...
הפסק דין ההוא הוא משנת תקפ"ז וא"כ חי בתקופת החיד"א.
יוסףלוי כתב:מורה צדק כתב:אפשר שזה רבי חיים פינטו אחר?
לפי איך שהבנתי איירי בר"ח פינטו הגדול. הם חתומים על פס"ד שנת תקפ"ז - גם ר"ח פינטו..מורשת-דורות כתב:האם תוכל לתת לנו פרטים נוספים על חיבור זה "ויותר יעקב לבדו" מי חיברו, מהו תוארו ומה התוכן שלו?
כת"י של הספר "ויותר יעקב לבדו" נמצא בגנזי רבני משפחה אחרת, והוא פותח בדף ז', אין לי מושג מי חיברו ואני חוקר זאת כעת. אגב אציג לך את הדף האחרון.
כמו שאתה רואה, העלים ממש מתפוררים, ועש אכלם.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 57 אורחים