בשו"ע סימן ח ס"ט נפסק שצריך לעיין בחוטי הציצית כדי שלא יברך לבטלה.
ובמשנה ברורה מביא את הערת האחרונים שהרי בלאו הכי יש חשש איסור שילבש בגד של ד' כנפות בלי ציצית, אלא שלגבי זה מוקמינן ליה על החזקה שהיה כשר רק משום חומר דלא תשא שיש על ברכה לבטלה החמירו לבדקו, כיון שבידו לבדוק.
אולי אפשר לבאר שההסבר הוא, על פי שיטת הר"י המובאת במרדכי (רמז תתקמד מובא בבית יוסף ומג"א או"ח סימן יג) שחיוב הטלת ציצית אינו איסור לבישה, אלא שמצוות עשה היא לעשות ציצית בבגד.
וממילא כאשר אנו דנים על עצם הלבישה אזי הנידון לפנינו הוא האם יתחייב בהטלת ציצית חיוב מחודש, ועל כך אנו מסתמכים על החזקה להימנע מחיוב בשוא"ת.
אבל כשהנידון הוא לגבי ברכה לבטלה הנידון הוא האם יש לו רשות לעשות איסור בקו"ע, וזה אסור כיון שבידו לבדוק.
האם זה חידוש שכבר נאמר?