אליהו בן עמרם כתב:והלא בגמ' ברכות ס'א איתא ד'מנוח' עם הארץ היה?
בקרו טלה כתב:אליהו בן עמרם כתב:והלא בגמ' ברכות ס'א איתא ד'מנוח' עם הארץ היה?
הרב הגאון שמואל ישמח שליט"א בהע' עו
בקרו טלה כתב:אליהו בן עמרם כתב:והלא בגמ' ברכות ס'א איתא ד'מנוח' עם הארץ היה?
הרב הגאון שמואל ישמח שליט"א בהע' עו
אליהו בן עמרם כתב:בסדר מקבלי התורה ולומדיה לפי 'מחזור ויטרי' לרבינו יעקב ב'ר שמשון בן דורו של ר'ת איתא:
משה קיבל תורה מסיני ומסרה ליהושע וכו'
לאבצן, לאלון, לעבדון, ל'מנוח', לשמשון, לאלקנה וכו'
והלא בגמ' ברכות ס'א איתא ד'מנוח' עם הארץ היה?
אליהו בן עמרם כתב:בסדר מקבלי התורה ולומדיה לפי 'מחזור ויטרי' לרבינו יעקב ב'ר שמשון בן דורו של ר'ת איתא:
משה קיבל תורה מסיני ומסרה ליהושע וכו'
לאבצן, לאלון, לעבדון, ל'מנוח', לשמשון, לאלקנה וכו'
והלא בגמ' ברכות ס'א איתא ד'מנוח' עם הארץ היה?
ישראליק כתב:אליהו בן עמרם כתב:בסדר מקבלי התורה ולומדיה לפי 'מחזור ויטרי' לרבינו יעקב ב'ר שמשון בן דורו של ר'ת איתא:
משה קיבל תורה מסיני ומסרה ליהושע וכו'
לאבצן, לאלון, לעבדון, ל'מנוח', לשמשון, לאלקנה וכו'
והלא בגמ' ברכות ס'א איתא ד'מנוח' עם הארץ היה?
יעיי' "סנהדרין הגדולה", אריאל, סוף פרק נח
צופה_ומביט כתב:אליהו בן עמרם כתב:בסדר מקבלי התורה ולומדיה לפי 'מחזור ויטרי' לרבינו יעקב ב'ר שמשון בן דורו של ר'ת איתא:
משה קיבל תורה מסיני ומסרה ליהושע וכו'
לאבצן, לאלון, לעבדון, ל'מנוח', לשמשון, לאלקנה וכו'
והלא בגמ' ברכות ס'א איתא ד'מנוח' עם הארץ היה?
הגמרא גם בעירובין יח, ב.
ולא הבנתי את השאלה. הלוא בשני המקומות "מתקיף לה רב נחמן בר יצחק" ודחה את הטענה שמנוח ע"ה היה. וגם רב אשי [שם מיד] משמע שקיבל את הדחיה. ולכל היותר זו מחלוקת מפורשת בש"ס בין רב נחמן לרנב"י [ורב אשי], א"כ המחזור ויטרי נקט/פסק כרב נחמן בר יצחק [ורב אשי].
הארי החי כתב:מהרח"ו בשער השבת כתב דאין הכוונה כפשוטו שיה ע"ה אלא שבענין א' חסר לו... עי' כאן https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=67&book=620277
אליהו בן עמרם כתב:איך מר לומד את דברי רב אשי?
"אמר רב אשי: ולמאי דאמר רב נחמן מנוח עם הארץ היה אפילו בי רב נמי לא קרא, דכתיב (בראשית כד, סא) ותקם רבקה ונערותיה ותרכבנה על הגמלים ותלכנה אחרי האיש ולא לפני האיש"
שאמר דבריו בתמיהה, כלומר צריך לומר לדברי ר"נ שאפילו בי רב לא קרא, וא"כ למה ר"נ אמר שרק עם הארץ היה? ולכן אינני (רב אשי) מקבל את דבריו של רב נחמן.
או בניחותא, כלומר גם אני (רב אשי) סובר כרב נחמן, או לכל הפחות יש צד לומר כרב נחמן, אלא שלא רק עם הארץ היה, אלא אף יותר מזה. (כתוספת לדבריו ולא כתמיהה).
איני רואה בזה הרבה נפק"מ לענייננו. כך או כך רנב"י אמר את דבריו בצורה נחרצת, ורב אשי לא שולל אותם ["ולמאי דאמר רב נחמן"], אלא רק אומר משהו שיוצא מדברי רב נחמן. הכרעה של רב אשי כרב נחמן בוודאי שאין כאן. ומשכך - יכולים ראשונים [מסיבותיהם שלהם] לנקוט כרנב"י
אגב, מענין שרש"י בשופטים מפרש את הפסוק רק כרנב"י
נו, הרי לך את רבו של המחזור ויטרי נוקט כרנב"י.
ועוד, שאפילו א"נ כרנב"י שמנוח לא היה עם הארץ, מ"מ לולא דמסתפינא נראה לכאו' מפשטות הפסוקים בשופטים י"ג, שלא מדובר במי שראוי לנביאות כשאר השופטים
בפתיחת האשכול שאלת מהגמרא ועל זה עניתי והבאתי את דבריה. לחלק השני, מה משמעות הכתוב בנביא ואיך יש להתייחס לזה - איני יודע/יכול להגיב.
אליהו בן עמרם כתב:הארי החי כתב:מהרח"ו בשער השבת כתב דאין הכוונה כפשוטו שיה ע"ה אלא שבענין א' חסר לו... עי' כאן https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=67&book=620277
אם אינני טועה, דברי מהרח"ו אינם מתיישבים עם דברי רב אשי, שאפילו בי רב נמי לא קרא.
היתכן, שכל חסרונו התבטא בענין כוונות האכילה כשל א"א ע"ה, ואפילו בי רב נמי לא קרא? וכי מי שכן קרא בי רב כבר השתלם בכוונות האכילה כשל א"א ע"ה?
צופה_ומביט כתב:אליהו בן עמרם כתב:
אגב, מענין שרש"י בשופטים מפרש את הפסוק רק כרנב"י
נו, הרי לך את רבו של המחזור ויטרי נוקט כרנב"י.
אליהו בן עמרם כתב:צופה_ומביט כתב:אליהו בן עמרם כתב:
אגב, מענין שרש"י בשופטים מפרש את הפסוק רק כרנב"י
נו, הרי לך את רבו של המחזור ויטרי נוקט כרנב"י.
לפי מיטב ידיעתי, החיבור על סדר מקבלי התורה ולומדיה המיוחס לרבינו יעקב ב"ר שמשון רק נתווסף ל"מחזור ויטרי" שחיבר רבינו שמחה ב"ר שמואל מוויטרי - תלמיד רש"י, ואינו ממנו.
וכמדומני שמקורותיו של ר"י ב"ר שמשון הינם מדברי הגאונים.
אליהו בן עמרם כתב:ישראליק כתב:אליהו בן עמרם כתב:בסדר מקבלי התורה ולומדיה לפי 'מחזור ויטרי' לרבינו יעקב ב'ר שמשון בן דורו של ר'ת איתא:
משה קיבל תורה מסיני ומסרה ליהושע וכו'
לאבצן, לאלון, לעבדון, ל'מנוח', לשמשון, לאלקנה וכו'
והלא בגמ' ברכות ס'א איתא ד'מנוח' עם הארץ היה?
יעיי' "סנהדרין הגדולה", אריאל, סוף פרק נח
אין בידי.
אם תמחל להביאו כאן, אודה מאד.
לבי במערב כתב:מוסג"פ:
לבי במערב כתב:מוסג"פ:
משתמשים הגולשים בפורום זה: Bing [Bot] ו־ 406 אורחים