מורה צדק כתב:איני רואה סיבה להתנצל
רק לפני כשנה נקטעה ידו של א' העוסקים בזה בקרית ספר.
מורה צדק כתב:אם דעתו של הגרי"ש כך, למה אתה מפרסם זאת ברבים, דבר שהוא לא מעוניין שיעשו.
אוהב אוצר כתב:הן אמת שהרשל"צ הגר"ע יוסף שליט"א מתיר הענין, אבל לא כדאי לצנן את המהדרים.
מורה צדק כתב:אם דעתו של הגרי"ש כך, למה אתה מפרסם זאת ברבים, דבר שהוא לא מעוניין שיעשו.
מורה צדק כתב:ואת עניין הגנרטורים שרבים משלומי ישראל משתמשים בו, הס מלהזכיר, וחמירא סכנתא מאיסורא (מלבד סכנת הפרנסה...).
שחר כתב: רק תחליט להיכן אתה משתייך.
אוהב אוצר כתב:שחר כתב: רק תחליט להיכן אתה משתייך.
'שחר אבקשך'....
בבקשה, לאט לך...
איש_ספר כתב:.מורה צדק כתב:איני יודע מתי הם היו בחברת חשמל ועם מי הם דיברו.
אני שמעתי את הדברים מפי ת"ח גדול שביקר במקום, והעיד שכל הפעולות הנזכרות נעשות ע"י מכונות ומחשבים.
אין לי כח להאריך ואכתוב בקיצור נמרץ: לפני כמה שנים חברת החשמל פנתה לכמה רבנים בטענה שהם מוכנים להעמיד עצמם לבדיקה על האוטומציה של התעשייה שלהם. קבוצת רבנים מחוגים שונים לקחה על עצמה את בירור הענין, בינהם נמנה הרב הלפרין מהמכון הטכנלוגי ועוד כמה ידועי שם. בתחילת הענין התבררה העובדה המפתיעה, שאין איש בחברת החשמל שיכול למסור מידע אמין ומדויק על כל התהליך כולו, משום שכל מהנדס אחראי על מחלקתו ותחומו וגם הגדולים ביותר אינם מודעים לפרטים הקטנים. משכך חברת החשמל הסכימה לשכור מהנדס חשמל חיצוני, שיכתוב ויתעד ספר שלם ובו יתאר את כל הפעולות הנעשות בכל השלבים, הבדיקה והכתיבה ארכו זמן רב, על התוצאות של מהלך זה שמעתי דברים סותרים ולכן אין בידי למסור דברים ברורים. אבל מכאן שדיבורים מהסוג של מו"צ, על ת"ח גדול שביקר והעיד מה שהעיד, וכל כיו"ב, הם מגוחכים וילדותיים ממש.
צh33 כתב:קצת הסברים להקוראים שאינם אנפלאבתים:
א. אם למומחים ארכה כתיבת הספר זמן רב (או שהיא עדיין לא נגמרה..) כמה זמן אמורים הרבנים ללמוד עד שיבינו מה שכתוב שם ואיך טוען הרב דרזי בוודאות שהכל חילול שבת?
צh33 כתב:א. אם למומחים ארכה כתיבת הספר זמן רב (או שהיא עדיין לא נגמרה..) כמה זמן אמורים הרבנים ללמוד עד שיבינו מה שכתוב שם ואיך טוען הרב דרזי בוודאות שהכל חילול שבת?ב.אם חברת חשמל עובדת בלי מי שיודע את הפרטים הקטנים כנראה שאת הפרטים הקטנים עושה המחשב.. כך לי נראה עכ"פ.
ג.מהיכא תיתי להאמין דווקא לאותו מומחה חצוני ובמה הוא יועדף על מומחים אחרים? או שצריך להמתין לעוד כמה מומחים שיגמרו בעוד 10 שנים את כתיבת הדו"ח..
צ"ע.
תוך כדי דיבור כתב:גם לי יש איזה שאלות בינתיים:
א. על מה סומכים הכל - גם המחמירים - ללכת בליל שבת לבית הכנסת, הלא עפ"ר נהנים מתאורת הרחוב שאינה ע"י גנרטור? מה אומר בזה הרב דרזי?
ב. מישהו מכיר מעלית שבת שמחוברת על גנרטור? א"כ לפי הנטען כאן, על מה בעצם היה כל הדיון בשעתו? (וכל ההכשרים שנותן בזה הרב הלפרין כמומחה, ממילא מבואר שלדעתו...?)
ג. מה שנרמז שהפתרון יהיה שייעשה הכל בשבת ע"י גויים, יש להעיר שכבר כתב הגרשז"א (מנחת שלמה תניינא סי' כ"ד סוף אות א') דאם האיסור מעיקר הדין ממש, א"כ זה קאי אפילו אם כל העובדים וגם הבעלים היו נכרים, גם אז היה אסור להשתמש. עיי"ש.
אין אדם אוסר כתב:קונטרס חדש בשם "חשמל כשר ללא חילול שבת" יצא לאור לאחרונה. בו נמצאים צילומים ומכתבים רבים מרבותינו שליט"א של הדור האחרון שדנו ועוררו אודות שימוש בחשמל מח"ח בש"ק.
להורדה:
ואם יש כאלו שחסומים להורדה זו אפשר לשלוח בקשה ל: BAKARA_ISRAEL@HOTMAIL.CO.IL ולציין ב"נושא" חשמל וכיוצ"ב...
http://dl.dropbox.com/u/56231961/%D7%97 ... %D7%AA.zip
א"נ
http://db.tt/azfYKgsI
א"נ
http://dl.dropbox.com/u/56231961/%D7%97 ... %D7%AA.pdf
קשר של קיימא כתב:א. מה זאת אומרת על מה סומכים המחמירים (אני לא אוהב לקרוא לזה "מחמירים" כי לפי הרבה מפוס' הזמן יש בזה איסור מעיקר הדין ולא איזה חומרא בריסקאית), אני מכיר רבים ששמעו מפני רבנים וחכמים שאין מקום היתר וממילא לא נגשים כלל לביהכ"נ כזה עכ"פ בלילה. דאילו ביום אפשר לעשות הכל לולי האור שאינו מגנרטור. וכן שמעתי מא' מגדולי תלמידי החזו"א זצ"ל לחלק בין לילה ליום לגבי הליכה לביהכ"נ כזה.
וללכת ברחוב, ראיתי שנשאל ע"ז הגאון ר' חיים גריינימן שליט"א והשיב וז"ל "ברחובות העיר אנו הולכים אף שע"כ נהנים מן האור שנעשה באיסור, בלי האור הזה לא היו נמנעים מללכת, ואין בכוחם לאסור עלינו כל שבילי נהרדעא". בתחילה היה נראה שודאי נמנעים מללכת אם כל כל אורות הרחוב יכבו. עד שהלכתי לבדוק וברחוב שלי בליל שבת א' כבו אורות הרחוב ולא ראיתי הבדל כלל וכרגיל גם הילדים שחקו ברחוב כדרכם בקודש בליל שבת ולפלא. וזה גם בלילות החורף תנסו ותראו שאמנם יותר קשה לראות וללכת אבל לא נמנעים כלל אף לא ילדים.
ב. הרב הלפרין אולי מומחה בתחומו אינני מכירו.... אבל חושבני שהרוב המוחלט של הציבור הולך לפי שיטת גדולי הדור שליט"א ולאורם של גדולי הדור שבדור העבר (חזו"א בריסקר רב הרב שך ועוד עי' בקונטרס שהובא בריש הפורום הזה). ויתירה מזה יכול להיות שהוא עבד הרבה בשביל מי שבלא"ה משתמש וימשיך להשתמש ורק למצוא דרך שלא ישתמשו במעלית שבת גרמא או כל מיני היתרים אחרים שאין להם בסיס, ע"כ אין ראיה לעצם הנידון. אבל חושבני שהטעם הראשון סגי. ומי שבכ"ז תלמיד שלו שילך לשאול אם מותר ואם זה דבר חלק ודי למבין
ג. לא עיינתי בדעת הגרשז"א אבל גם בחו"ל אין מי שמחמיר כלל להשתמש בחשמל שהגויים מייצרים ויש אזורים שלימים שתשעים אחוז מהיישוב יהודים ונחשב שעושים בעיקר בשבילם, עי' או"ח סי' רעו, ואפ"ה אין פוצה פה לאסור. ויתירה מזה ידוע שהחזו"א בזמנו שאלוהו למה רב פלוני בירושלים משתמש והשיב שירושלים שאני שהעובדים גוים (כ"כ במעשה איש ח"א עמ' קז וכמדומה שמש"כ שם "בעלות" הוא שלא במכוון כי העיקר הוא העובדים שעושים במרד יעו' חזו"א או"ח לח ד ד"ה וכ"ז).
תוך כדי דיבור כתב:
א. תשובת הגרח"ג שהבאת על השאלה מדוע לא נמנעים מללכת ברחובות מחמת שיש בהם תאורה של חברת החשמל, סוף סוף הריהי דומה ביסודה ובתכליתה לסברות שעל פיהן סומכים המקילים בכללות העניין. הגע בנפשך, שכעת אתה מבקש להוכיח ממה שגם ברחוב שיכבו בו כל האורות ימשיכו אנשים ללכת (שזה נכון - גם במגורי יש לפעמים הפסקות חשמל... - וכי מה סברנו, שאנשים יתקעו על עומדם עד שיחזור החשמל? מה שהצבעתי הוא שדרכי ההילוך תהיינה שונות, שצריך יותר לדקדק בפסיעות ולהאט ועוד כדי לא להיתקל וכו', וע"כ אי אפשר לומר שאין כאן הנאה מהאיסור, ונוסף על זה הערתי שאנו רואים שכמה רחובות שהם חשוכים לחלוטין כדרך כלל, יש הרבה הנמנעים מלעבור בהם ובפרט נשים וילדים. אגב, אם הילדים ברחובך שיחקו גם כשכבה בו האור, אני מנחש שזה מפני שבכל זאת היה להם קמעא אור, שהגיע ממה ששאר שכונות העיר האירו את השמיים כדרכן של ערים. וממילא יש הנאה גם כך מהחשמל, אם לא כשירח מאיר ושמיים נקיים. מכל מקום אצלי בביתי אם נכבה האור, שאז יש עלטה גמורה, אני רואה שהילדים לא ממשיכים לשחק אלא נבהלים ומחכים שיחזור), ובאותה נשימה אתה מתריע שוב שאין מקום היתר להיכנס לבית כנסת שיש בו אור מחברת החשמל - וכי לא לא תדע כי גם בבית כנסת שיהיה בו הפסקת חשמל יוסיפו האנשים להתפלל? הרי זה קורה לא פעם. ממילא לפי דרך ההסבר שלעניין הרחוב אתה אוחז בזה, שוב א"א יהיה לומר - גם לפי האוסרים לגמרי - שאיסור ברור להיכנס לבית כנסת כזה ולהתפלל בו, אלא רק יהיה אסור להשתמש בו בסידור וחומש, שזה א"א כלל בלי התאורה.
תוך כדי דיבור כתב:
וכן החדר מדרגות שהזכרת לעיל שגם בו יש להחמיר, סוף סוף אנא באר נא מהו החילוק בינו לבין הרחוב לעניין זה אליבא דהלכתא? ועוד לפי דרך זו היה עכ"פ להתריע באנשים שלא ייעצרו בקרן הרחוב להשיח עם מכריהם, שמן הסתם לא היו עושים כן בלא תאורה כלל וממילא נהנים בהדיא מהחשמל (וכאמור מבואר באליה רבה הנ"ל שהביאו המשנ"ב, שגם בפעולה שאנו עושים בלאו הכי, אין לעשותה באופן מרווח יותר מהאופן שהיינו נוהגים לולי המעשה) - וכבר אמרתי שלא שמענו שמורים לדקדק בזה אפילו האוסרים מכל וכל.
[גם אשאלה לבאר נא לי מהו ש"אין בכוחם לאסור עלינו כל שבילי נהרדעא". מאיזה צד זה, הרי כאן שיש מעשה שבת במוחש אינו דומה לעניינים שאנו אומרים בהם דלאו כל כמיניה וכו'. וגם, האם מזה נלמד גם דעתו בויכוח על רחובות שיש בהם מצלמות אבטחה?].
איש_ספר כתב:צh33 כתב:א. אם למומחים ארכה כתיבת הספר זמן רב (או שהיא עדיין לא נגמרה..) כמה זמן אמורים הרבנים ללמוד עד שיבינו מה שכתוב שם ואיך טוען הרב דרזי בוודאות שהכל חילול שבת?ב.אם חברת חשמל עובדת בלי מי שיודע את הפרטים הקטנים כנראה שאת הפרטים הקטנים עושה המחשב.. כך לי נראה עכ"פ.
ג.מהיכא תיתי להאמין דווקא לאותו מומחה חצוני ובמה הוא יועדף על מומחים אחרים? או שצריך להמתין לעוד כמה מומחים שיגמרו בעוד 10 שנים את כתיבת הדו"ח..
צ"ע.
אני באמת לא מבין מה מקום יש כאן לליצנות, (ממי הליצנות? מהרבנים שרוצים לבדוק באופן רציני ולא להתייחס לשמועות פורחות? מהרבנים האוסרים חשמל שנוצר בידי יהודי ולא סומכים על ההיתר של בתי חולים? נא להבהיר)
ועוד: העובדה ששמעתי את הסיפור אינה בהכרח מלמדת שאני יודע להסביר את כל העובדות המתוארות בו, וכמאמר העולם, זה שאני כותב עכשיו על המחשב אינו בדוקא מלמד שאני מבין כיצד הוא עובד. ולשאלותיך
א. לפי מה ששמעתי, הרצון היה לקבל תמונה מלאה מכל תהליך היצור עד לרמה של עובד זוטר שיש לו גישה למערכות וההנחיות שיש לו לכל סיטואציה שהיא. דבר כזה לא היה ידוע לאיש אחד בחברה, ולשם כך נשכר מי שיתאר את התהליך כולו לשלביו ולפרטיו. אני מניח שהרבנים יתעמקו יותר בחלקים החשובים להם ופחות בחלקים טכניים שאין להם השפעה על שאלתם. פעם האחרונה ששמעתי ע"כ מאחד ממקורבי הרב הלפרין שעובד עמו, היה זה לפני חמש שנים. אז הספר כבר היה לפניהם. לגבי המסקנות כאמור שמעתי דברים סותרים וכנראה יש כאן בחישה של בעלי ענין מכל מיני כיוונים.
ב. טוב.
ג. צ"ע (אגב, הפתרון להמתין עוד עשר שנים, טוב רק למי שבנתים ממלא פיו לעג, ולא למי שמשתדל להחמיר מהיות טוב, ולכן יש לחשוב על רעיון יצירתי אחר).
-----
.
איש_ספר כתב:אין לי כח להאריך ואכתוב בקיצור נמרץ: לפני כמה שנים חברת החשמל פנתה לכמה רבנים בטענה שהם מוכנים להעמיד עצמם לבדיקה על האוטומציה של התעשייה שלהם. קבוצת רבנים מחוגים שונים לקחה על עצמה את בירור הענין, בינהם נמנה הרב הלפרין מהמכון הטכנלוגי ועוד כמה ידועי שם. בתחילת הענין התבררה העובדה המפתיעה, שאין איש בחברת החשמל שיכול למסור מידע אמין ומדויק על כל התהליך כולו, משום שכל מהנדס אחראי על מחלקתו ותחומו וגם הגדולים ביותר אינם מודעים לפרטים הקטנים. משכך חברת החשמל הסכימה לשכור מהנדס חשמל חיצוני, שיכתוב ויתעד ספר שלם ובו יתאר את כל הפעולות הנעשות בכל השלבים, הבדיקה והכתיבה ארכו זמן רב, על התוצאות של מהלך זה שמעתי דברים סותרים ולכן אין בידי למסור דברים ברורים. אבל מכאן שדיבורים מהסוג של מו"צ, על ת"ח גדול שביקר והעיד מה שהעיד, וכל כיו"ב, הם מגוחכים וילדותיים ממש.
צh33 כתב:הלעג הוא ממי שמתפאר כ'דבי כל יודע' על מחקרים שנעשו ובז לשמעות ילדותיות כהגדרתו
אבל ביינתים לא הביא שום שמועה רצינית אחרת.
מי שסובר שחברת חשמל יצאה מגדרה לכבוד אותם רבנים שיבושם לו. אם היה נכון מנכ"ל החברה שהיה בעבר בר אוריין למסור מידע יכל למסור גם לרבנים מגזע מזרחי ללא ספק.
קשר של קיימא כתב:עוד מכתבים מרבותינו שליט"א,
שיבר כתב:איש_ספר כתב:אין לי כח להאריך ואכתוב בקיצור נמרץ: לפני כמה שנים חברת החשמל פנתה לכמה רבנים בטענה שהם מוכנים להעמיד עצמם לבדיקה על האוטומציה של התעשייה שלהם. קבוצת רבנים מחוגים שונים לקחה על עצמה את בירור הענין, בינהם נמנה הרב הלפרין מהמכון הטכנלוגי ועוד כמה ידועי שם. בתחילת הענין התבררה העובדה המפתיעה, שאין איש בחברת החשמל שיכול למסור מידע אמין ומדויק על כל התהליך כולו, משום שכל מהנדס אחראי על מחלקתו ותחומו וגם הגדולים ביותר אינם מודעים לפרטים הקטנים. משכך חברת החשמל הסכימה לשכור מהנדס חשמל חיצוני, שיכתוב ויתעד ספר שלם ובו יתאר את כל הפעולות הנעשות בכל השלבים, הבדיקה והכתיבה ארכו זמן רב, על התוצאות של מהלך זה שמעתי דברים סותרים ולכן אין בידי למסור דברים ברורים. אבל מכאן שדיבורים מהסוג של מו"צ, על ת"ח גדול שביקר והעיד מה שהעיד, וכל כיו"ב, הם מגוחכים וילדותיים ממש.
שמועה זו שמעתי גם מפי בעל מחבר קונטרס זה: http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?161774
מה שסיפרת על חברת החשמל והבאתי במסגרת. היה זה לדבריו, כשדובר על הפרטת חברת החשמל, ואולי גם על פתיחת השוק לתחרות, שאז מובן שחברת החשמל היתה מעוניינת לבוא לקראת הלקוחות.איש_ספר כתב:שיבר, איזו שמועה שמעת מן המחבר ההוא?
שיבר כתב:ואם עושים מלאכה שם או לא בזמן שהלקוח הפרטי לא גורם למלאכה נוגע רק לענין חילול ה', ולכאורה אף חילול ה' לא יהיה בכה"ג.
שיבר כתב:. היה זה לדבריו, כשדובר על הפרטת חברת החשמל, ואולי גם על פתיחת השוק לתחרות, שאז מובן שחברת החשמל היתה מעוניינת לבוא לקראת הלקוחות.
.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 259 אורחים