איקטורין כתב:בני הקהילה נדהמו לשמע דברי הרב. בכל זאת איש לא העז להמרות את פיו, וכל היהודים בפראג חגגו באותה שנה תשעה ימים (במקום שמונה הנהוגים בחו"ל).
ישראליק כתב:גאב"ד ערלוי זצ"ל הי' רגיל לספר סיפור זה, וסיים: "כשהיד סופר הי' בעיר פראג שאל את ראש הקהל האם התקנה עדיין קיימת, ואישר שאכן עד היום הזה נוהגים שלא לאכול חמץ למחרת אחרון של פסח".
ראה "במחיצת זקיני", עמ' שיח
גבול ים כתב:ישראליק כתב:גאב"ד ערלוי זצ"ל הי' רגיל לספר סיפור זה, וסיים: "כשהיד סופר הי' בעיר פראג שאל את ראש הקהל האם התקנה עדיין קיימת, ואישר שאכן עד היום הזה נוהגים שלא לאכול חמץ למחרת אחרון של פסח".
ראה "במחיצת זקיני", עמ' שיח
איזו תקנה ??? הרי לפי סיפור המעשה הכריז הנו"ב שנפלה טעות בחישוב אותה שנה, ולא שתיקן תשעה ימי פסח.
איקטורין כתב:ייש"כ
פנקס הקהל זה - נגיש היכן שהוא ברשת?
ישראליק כתב:תיקנו בעיר פראג זכר להנס להוסיף עוד יום שלא יאכלו בו חמץ; עיי"ש
ישראליק כתב:ואישר שאכן עד היום הזה נוהגים שלא לאכול חמץ למחרת אחרון של פסח".
פרנצויז כתב:ישראליק כתב:תיקנו בעיר פראג זכר להנס להוסיף עוד יום שלא יאכלו בו חמץ; עיי"ש
תמוה מאוד, אם היתה תקנה כזאת, ומנהג כזה בכל שנה ושנה, איך יתכן שאף אחד מכותבי תולדות יהודי פראג או תולדות הנודע ביהודה לא הזכיר אותה?
לדוגמה, ס' מופת הדור (קמלהר) תולדות בעל נודע ביהודה.
אבני גזית כתב:ישראליק כתב:ואישר שאכן עד היום הזה נוהגים שלא לאכול חמץ למחרת אחרון של פסח".
קשה לעיכול. כולם יודעים שהתקנה הייתה לשעתה ושנתה, למה להרחיב לשנה אחרת?!
מה שנכון נכון כתב:
כנראה ה'מקור' הראשון הוא סיפורי קדושים.
ישראליק כתב:גבול ים כתב:ישראליק כתב:גאב"ד ערלוי זצ"ל הי' רגיל לספר סיפור זה, וסיים: "כשהיד סופר הי' בעיר פראג שאל את ראש הקהל האם התקנה עדיין קיימת, ואישר שאכן עד היום הזה נוהגים שלא לאכול חמץ למחרת אחרון של פסח".
ראה "במחיצת זקיני", עמ' שיח
איזו תקנה ??? הרי לפי סיפור המעשה הכריז הנו"ב שנפלה טעות בחישוב אותה שנה, ולא שתיקן תשעה ימי פסח.
על פי הנוסח שסיפר גאב"ד ערלוי, תיקנו בעיר פראג זכר להנס להוסיף עוד יום שלא יאכלו בו חמץ; עיי"ש
מה שנכון נכון כתב:וי"א שסיפור ילדותי מדומיין זה
פרנצויז כתב:איקטורין כתב:בני הקהילה נדהמו לשמע דברי הרב. בכל זאת איש לא העז להמרות את פיו, וכל היהודים בפראג חגגו באותה שנה תשעה ימים (במקום שמונה הנהוגים בחו"ל).
במוסף שבת קדש של יתד נאמן פ' קדושים תשע"א עמ' 13 הביאו את הסיפור בשם ס' "מעשה שהיה" עמ' 23.
https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=13&book=188070
בס' אוצר המעשיות ב' (גרינבוים) עמ' צ"ח-ק"ב הביאו אותו בשינויים בשם "פנקס הקהל פראג".
https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=98&book=144927
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 22 אורחים