ארי שבחבורה כתב:אמנם, דברי הראב"ע מוקשים ביותר, שהרי גם מכות דם צפרדע וארבה לא הביאו למותם של בני-אדם ובכל זאת הן הוזכרו כאן? ובשלמא לגבי מכת ארבה ניתן לומר שהיא גם כן הביאה למותם של בני-אדם בשל המחסור במזון שנוצר כתוצאה ממנה, אבל ממכות דם וצפרדע קשה? ואכן, בהמשך דבריו (שם) מבאר הראב"ע את הסיבה לכך שמכת דם הוזכרה כאן בכל זאת, וז"ל: ...ובעבור היות מכת דם ראשונה למכות הזכירה - גם צורך גדול יש למים, עכ"ל. אמנם אכתי קשה מדוע הוזכרה כאן מכת צפרדע? ובשלמא לפי דעת הסוברים שה'צפרדעים' הם התנינים א"ש שכן מדובר בטורפים אכזרים כידוע, אבל מה נעשה שדעת הראב"ע עצמו בפירושו לתורה (שמות ז,כז) אינה כן, וז"ל שם: והמפרשים נחלקו במילת 'צפרדעים', ורבים אמרו שהוא מין דג נמצא במצרים יקרא בלשון ערב 'אל-תמסאח' ויוצא מן הנהר וחוטף בני אדם. ואחרים אמרו כי הם הנמצאים ברובי הנהרות שמשמיעים קול, והוא הנכון בעיני, והוא הידוע, עכ"ל, וצ"ע.
בעלזער כתב:ובנוגע לצפרדע גם זה אינו קשה שהרי גם אם לא המיתו אותם הרי החליאו והשחיתו אותם וכפי שאומר דהמע"ה "ותשחיתם" ועיין רש"י ושאר מפרשים.
בעלזער כתב:כבודו הביא משמו של ראב"ע שלא מנה את אלו אשר נמלטו מהם בני אדם
ועל זה אמרתי שאין להקשות מדוע א"כ הביא את הצפרדע כי הצפרדע פגעה בבני האדם והשחית אותם [וכלשון הפסוק ותשחיתם] וראה רש"י ד"ה ותשחיתם שהביא מחז"ל שהצפרדע עשה אותם לסריסים רח"ל.
כמו כן הארבה פגעה בבני האדם ממש ולכן אמר פרעה את המוות הזה. ועיין ש"ך על התורה שבאו לנקר לו את עיניו, וכן הוא פשטיה דקרא, דאם לא כן לא יובן מדוע נזכר פרעה להזעיק את משה לאחר שכבר אכלו את כל המאכל אשר במצרים ובהכרח שחשש פרעה מן הארבה לאו דווקא מזה שאכלו את כל עשב השדה וכו'. והפסוק קיצר.
ארי שבחבורה כתב:בעלזער כתב:[/b]
ובכלל נראה לי רחוק ליישב על פי מדרשי חז"ל שאינם מוכרחים בפשוטו של מקרא את דברי הראב"ע שדבריו מיוסדים בדרך כלל על פשוטו של מקרא מלבד במקרים שבהם הוא מציין במפורש לדברי חז"ל - דבר שהוא אינו עושה כאן.
בעלזער כתב:בשבת שמתי לב שהרמב"ן מאמץ את דרשת חז"ל ותשחיתם שהצפרע סירתם כפשט פשוט, כמו כן הראב"ע כתב שם לפרש אצל מכת הצפרדע לשון "ויגוף" שהוא מלשון השחתה, ולראיה הביא ממה שכתב בתהלים "ותשחיתם". [אם כי שלא ירדתי לע"ע לסוף דעתו של הראב"ע שם].
אוצר החכמה כתב:לא הבנתי, השיטה הזאת סוברת שאין מוקדם ומאוחר בתורה וסדר המכות לא היה ככתוב?
מה הכוונה הכינים התפתחו מהערוב?
לייטנר כתב:עוד שמעתי מת"ח ידוע (איני כותב את שמו, בהכירי את מנהגי המקום כאן, ואם טעיתי בדבריו, יאשימו אותו. יחד עם זאת, לא אגן על שיטה זו בחירוף נפש, כי אני עצמי איני מתרצה ממנה) כי מכת הדם ייבשה את היאור ברמה כזו שצפרדעים מצאו שם משכן, ומהזוהמה שנוצרה עקב כך, יכלו הכינים להתקיים, וכן הלאה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 222 אורחים