הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' יוני 02, 2021 4:56 pm
קודם כל, כדאי לראות מה מביא ע"ז בתורה שלמה. [אגב, הרמב"ן אומר שסליחה היא רק הגנה מן העונש, ולא כפרה].
שנית, יש מבארים [רבינו בחיי] שהכוונה היא שענה לו הקב"ה סלחתי [בעבר] כדבריך על עוון העגל, כשביקשת "וסלחת לעווננו ולחטאתנו ונחלתנו" [ואכן עוון העגל נמחל להם והמשכן ושכינה בו ובחירת אהרן הכל עדות לזה שנמחל לישראל עוון העגל] אבל עכשיו על עוון המרגלים איני סולח. ולפי זה א"ש.
וכלומר, שלעיל על חטא העגל כתוב רק "ויינחם ה' על הרעה אשר ביקש לעשות לעמו" אבל משה ביקש יותר מכך, סליחה ממש, ושתחזור שכינה לישראל, ואכן מפורש בתורה שהתקבלה בקשתו זו, ומוכח שהקב"ה אכן סלח על חטא העגל, גם בלי שאמר/נכתב זה בתורה בפירוש. והיכן זה כן כתוב? כאן, כשהקב"ה אומר למשה שכעת לא אסלח על חטא המרגלים כפי שסלחתי על העגל. [גם משה תשש כאן כוחו, כי זו כבר סירחון רביעי, כמובא במדרש ורש"י]. ואי"צ לכתוב פעמיים [יסוד שרואים בתורה בכמה מקומות. שדבר שיש שני מקומות לכתוב אותו, התורה כותבת היכן שנצרך יותר ומלמד יותר, וממילא כבר לא כותבת גם במקום השני, כי אין צורך לכפול. וכבר כתב הרמב"ן שהתורה לא מתעדת כל דיבור וכל מעשה, אלא כותבת רק מה שנצרך לנו ללמוד].
ואולי לפי"ז "סלחתי - כדבריך" מתפרש לצדדין. "סלחתי" בעבר על עוון העגל, אבל לגבי בקשתך עכשיו - רק "כדבריך" שלא יהיה חילול השם, ואיני סולח.
ומה שהביא את חז"ל להבנה זו י"ל:
א. דיוק המילה "סלחתי" [בעבר, ולא בהווה] + "כדבריך" [ולא לגמרי, כגמרא בברכות ורש"י].
ב. המפורש בתורה שבקשות משה לאחר חטא העגל התקבלו כולן, בוטלה גזירת הכליה מעם ישראל ושכינה חזרה לישראל ונשארה התוכנית להיכנס לארץ מיד. [ורק נאמר כבר אז "וביום פוקדי ופקדתי", וקאי על המרגלים כמש"כ שם רש"י. בכלל הנושא דידן מראה את הקשר ההדוק בין חטא העגל והמרגלים, ושבחטא העגל נזרע כבר חטא המרגלים באופן שכמעט [או לא כמעט] בטוח שיתרחש, וכנ"ל שמפורש כבר בחז"ל, והאריכו בזה בעלי המחשבה, ואכמ"ל]. ולעומת זאת בחטא המרגלים בוטלה רק גזירת הכליה אבל נגזר על כל הדור ההוא לא להיכנס לארץ, אלא למות כולם [חוץ משבט לוי] במדבר. נמצא שעל חטא העגל היתה סליחה אמיתית [ולא רק "ויינחם ה' על הרעה אשר ביקש לעשות לעמו"] ובחטא המרגלים רק הגנה מעונש חמור יותר. ולכן למרות שעל חטא העגל כתוב רק "ויינחם ה' על הרעה אשר ביקש לעשות לעמו" ועל חטא המרגלים כתוב "סלחתי כדבריך" - באמת הסליחה האמיתית היתה על חטא העגל, ולא במרגלים. ולכן מתפרש הפסוק כנ"ל.