חיים סופר כתב:מקור למדרש: חטאתם בעגל ואמרתם אלה אלהיך ישראל, תהיו נזהרים בשמירת יום טוב, שנאמר אלה מועדי ד', ויבוא אלה ויכפר על אלה
דהנה ידוע שעיקר החטא שבמעשה העגל היה השמחה שנתלותה עמהם באותה שעה, וכמו שמבואר במפרשים שלא עלתה על דעתו של משרע"ה לשבור את הלוחות עד שראה את העגל ומחולות, ולכן תשובת המשקל לכפר עון העגל היא בקיום התורה והמצוות בשמחה ובטוב לבב, ואימתי היתה שורה השמחה הגדולה בתוך בני ישראל, הלא בעלותם לראות את פני ה' שלש פעמים בשנה, ומי שלא ראה שמחה זו לא ראה שמחה מימיו. וא"כ שפיר באה מצוה זו של אלה מועדי ה' לכפר על אמירת אלה אלהיך ישראל אשר עיקר החטא היה שם שעשו זאת מתוך הנאה ושמחה
צופה_ומביט כתב:בביאור גוף הענין מדוע חגיגת הרגל היא כפרה על חטא העגל כתב מהרי"ץ דושינסקי נפלא:דהנה ידוע שעיקר החטא שבמעשה העגל היה השמחה שנתלותה עמהם באותה שעה, וכמו שמבואר במפרשים שלא עלתה על דעתו של משרע"ה לשבור את הלוחות עד שראה את העגל ומחולות, ולכן תשובת המשקל לכפר עון העגל היא בקיום התורה והמצוות בשמחה ובטוב לבב, ואימתי היתה שורה השמחה הגדולה בתוך בני ישראל, הלא בעלותם לראות את פני ה' שלש פעמים בשנה, ומי שלא ראה שמחה זו לא ראה שמחה מימיו. וא"כ שפיר באה מצוה זו של אלה מועדי ה' לכפר על אמירת אלה אלהיך ישראל אשר עיקר החטא היה שם שעשו זאת מתוך הנאה ושמחה
יוסף חיים אוהב ציון כתב:ספר בניהו בן יהוידע על מגילה דף לב ע"א
אמנם צריך להבין למה יש מצוה בחיוב קריאת פרשיות המועדים בזמנם, והלא כל הפרשיות תורה הם, וכל זמן שאדם קורא בתורה יש בזה מצוה, ומה הפרש יש בין מקרא בזמנו למקרא שאינו בזמנו. ונראה לי בס"ד בהקדים מה שכתב הרב שער החצר ז"ל בשם ספר כ"י, וזה לשונו, ידוע מה שאמרו רז"ל כי כשעבדו ישראל את העגל היה שש שעות ולא יותר, וקיימא לן בביטול האיסור צריך ששים כנגדו, ועל כן כדי שיתבטל האיסור של שש שעות מה עשה הקב"ה תקן לישראל שלש רגלים, שהם שבעת ימי סוכה ושבעת ימי פסח ויום אחד של שבועות, ובאלו חמשה עשר ימים יש שלש מאות וששים שעות. ובזה פירשו כונת המסרא ארבעה פסוקים של אלה, והם [תהלים מ"ב ה'] אלה אזכרה ואשפכה עלי נפשי, [שמות ל"ב ח'] אלה אלהיך ישראל, [ישעיהו מ"ט ט"ו] גם אלה תשכחנה, [ויקרא כ"ג ב'] אלה מועדי ה', רצה לומר אלה אזכרה תמיד כדי לתקן, ואיזהו אלה, ואמר אלה אלהיך ישראל שאמרו בעגל, ומה התיקון אשר נעשה כדי שגם אלה תשכחנה, והשיב ואמר אלה מועדי ה', שעל ידי שמירת המועדים שהם שלש מאות וששים שעות מתבטלים אותם שש שעות של העגל שאמרו בם אלה אלהיך ישראל, עד כאן דברי ספר כ"י שהביא הרב ז"ל שם יעויין שם.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 31 אורחים