מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"לא תירתון תרתי גיהנם"

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
פולסברג
הודעות: 1786
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

"לא תירתון תרתי גיהנם"

הודעהעל ידי פולסברג » ש' יוני 26, 2021 9:57 pm

איתא במסכת יומא עב,ב
אמר להו רבא לרבנן במטותא מינייכו לא תירתון תרתי גיהנם

ופירש''י
תרתי גיהנם - להיות יגעים ועמלים בתורה בעולם הזה ולא תקיימוה ותירשו גיהנם במותכם ובחייכם לא נהניתם בעולמכם

והדברים צ''ב - לפו''ר עכ''פ. האם לא זאת ידענו ואבותינו ורבותינו ומשגיחנו ספרו לנו שהתורה בעצמותה היא הדבר היותר משמח בחיי האדם - ואיך זה נקרא שלא נהנו בעוה''ז? וכי הלומד שלא ע''מ לקיים מותר ללמד באבלותו ובת''ב?

וכי כל דברי הנפה''ח והק' האגלי טל ור''א מן ההר בנדרים סובבים על הדביקות שבה?

הארי החי
הודעות: 230
הצטרף: ד' פברואר 03, 2021 9:19 pm

Re: "לא תירתון תרתי גיהנם"

הודעהעל ידי הארי החי » א' יוני 27, 2021 12:12 am

בהגה' יעב"ץ על אתר כתב על פרש"י נ"ב בשעה שעוסקים בתורה לא נהנו בעולמם ונענשים גם על למוד התורה כי ולרשע אמר אלקים מה לך לספר חקי.

אבני גזית
הודעות: 1361
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: "לא תירתון תרתי גיהנם"

הודעהעל ידי אבני גזית » א' יוני 27, 2021 1:45 am

מסתבר שהלומד תורה ואינו מקיימה, לא מתקרב ל'פקודי ה' ישרים משמחי לב'. עצם הלימוד העקר הזה,

להתייגע ולעמול בתורה בלי לקיים, זה לימוד אוניברסיטאי מדעי. בהחלט שלא זו התורה הנופחת שמחה ורוח התרוממות בלב האדם, וברור שלימוד כזה הוא גיהנם.

פולסברג
הודעות: 1786
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: "לא תירתון תרתי גיהנם"

הודעהעל ידי פולסברג » א' יוני 27, 2021 8:55 am

ועי' בדבריו הנפלאים של רבינו הערוה''ש בהל' ת''ב -
תשעה באב אסור באכילה, ושתייה, ורחיצה וסיכה, ונעילת הסנדל, ותשמיש המטה. ואסור לקרות בתורה נביאים וכתובים, ולשנות במשנה ובמדרש ובגמרא, והלכות ואגדות, משום שנאמר (תהלים יט ט): "פקודי ד' ישרים משמחי לב".

ותינוקות של בית רבן – בטילים בו. ויש להבין בטעם איסור תינוקות: אי משום שמחה – בודאי לית להו שמחה כשלומדים. ובמדרש על פסוק "יסעו מהר ד'" אומר: כתינוק הבורח מבית הספר.

ויש מי שאומר דטעם האיסור: מפני המלמד שהוא שמח בהלימוד (ט"ז סעיף קטן א). ואינו מובן כלל, דאיך אם כן מבטלין לימוד תינוקות של בית רבן בשביל שמחת המלמד? והרי באבלות קיימא לן דכשהמלמד אבל – צריך ללמוד עם התינוקות, מפני ביטול תורה של תינוקות של בית רבן, כממו שכתוב ביורה דעה סימן שפד. ועוד: דידוע שגם המלמדים מצטערין הרבה להסבירם, ולכן שכרן גדול מאד, כדאיתא בבבא בתרא (ח ב).

ועוד דבשלהי תענית (ל א) פליגי רבי מאיר ורבי יהודה: דרבי מאיר מתיר לקרות ולשנות במקום שאינו רגיל, מפני שבזה יש לו צער להבין, ורבי יהודה אוסר. והלכה כרבי יהודה. ולגירסת הרי"ף והרא"ש פליגי גם כן בתינוקות של בית רבן, דרבי מאיר מתיר ורבי יהודה אוסר, וגם כן הלכה כרבי יהודה.

ויש להבין מאי טעמא דרבי יהודה, דאוסר במקום שאינו רגיל. הא וודאי צער הוא לו! ויש מי שכתב דטעמו מפני שאחר כך ישמח כשיבין (שם סעיף קטן ב). אבל אם כן, באיזה סברא נחלקו בתינוקות, דבתינוקות לא שייך שישמחו אחר כך? ועוד: איך מתיר רבי מאיר? הא למלמד הוי שמחה בשעת מעשה, לסברא הקודמת בסעיף א.

ולכן נראה לעניות דעתי דהעניין כן הוא: דוודאי גם בלימוד התורה יש שמחה, וגם צער ביגיעת התורה, אף להיותר גדול. כי אין סוף לעומק תורתנו הקדושה.

אמנם עיקר עסק התורה משמח את הנפש הישראלי, אף שיש לו צער ויגיעה בשעת מעשה. ורבי מאיר סבירא ליה דדבר חדש, וכן תינוקות ומלמדיהן, כיון שיש להם בשעת מעשה קצת צער – מותרים ללמוד. ורבי יהודה סבירא ליה דאין הצער שוה בעיקר שמחת הנפש כשלומדת תורת ה', אף על פי שאינו שמח שמחת הגוף בפועל, מכל מקום הנפש הישראלי שמח מזה.

וזהו כמו שהסביר הרמב"ם ז"ל בפרק שני מגירושין, בעניין "כופין אותו עד שיאמר רוצה אני": מפני שכל נפש מישראל רוצה באמת לעשות רצון קונו, אף שאין הגוף רוצה, עיין שם.


האמנם בדברים הרעים מותר ללמוד, מפני שגם לנפש יש צער מצרות ישראל. ולכן אף גם שבדברים הרעים הוי תורה ושמחה, מכל מקום הצער מבטל השמחה, ולכן מותר. אבל צער של הלימוד עצמו – אינו מבטל שמחת הנפש מלימוד התורה.


וע''ע פה viewtopic.php?t=45941

שמואל דוד
הודעות: 6608
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: "לא תירתון תרתי גיהנם"

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' יוני 27, 2021 9:08 am

כבר נכב״ב באשכול על הדף יומי


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 145 אורחים