'נלחמו בני עמלק עם בניו -
איך השמונה הפכו לחמש ?. .
חכם באשי כתב:על מקורות נוספים, קדומים יותר, בענין חמש הפעמים שנלחמו ישראל בעמלק, עי' מאמרו של סטל 'הלשונות שבברכת 'הרב את רבנו' כנגד מי?, סגולה, ספר ראשון.
.
וכך כתב גם לייטנר .
לייטנר כתב:קיימות חמש פעמים שעמלק פוגע בעם ישראל:
א. ברפידים ב. בחטא המעפילים ג. בהצטרפו למואב (שופטים ג) ד. בהצטרפו למדין (שופטים ו) ד. בהריגת שאול מלך ישראל (שמואל ב א).
על פחדנותו של עמלק ("ויזנב את כל הנחשלים") והצטרפותו תמיד לעם אחר ברצותו לפגוע בעם ישראל, כתבתי אי פעם בעבר:
על קושי בשמות יז יג כבר עמדו ראב"ע (הפירוש הארוך שמות יז יד וכן רמז לזאת בפסוק ח) וספורנו (שם פסוק יג). אם נאמר שהעם הנוסף על עמלק במלחמתו נגד ישראל היה מדין (כמו שעמלק הצטרף למלחמת מדין בישראל), יובנו יותר דברי חז"ל: "וישמע יתרו כהן מדין... את כל אשר אלהים למשה ולישראל עמו (שם יח א) – מה שמועה שמע ובא? רבי יהושע אומר: מלחמת עמלק" (זבחים קטז ע"א), "ויחד יתרו (שם פסוק ט) – שמואל אמר: שנעשה בשרו חידודין חידודין. אמר רב: היינו דאמרי אינשי: 'גיורא עד עשרה דרי, לא תבזי ארמאה קמיה' (שעדיין הוא קשור עם אומתו הקודמת)" (סנהדרין צד ע"א).
עמלק גם הצטרף לעמון ומואב בהנהגתו של עגלון (ג יג). גם בבמדבר יד כה, מג-מה מובן כי עמלק אינו נלחם לבד, אלא בצמוד לעם נוסף (במקרה זה – הכנעני). השווה גם שם כא א-ג, בדברי מדרש תנחומא פרשת חקת יח ובדברי החזקוני (שם): "יש מפרשים שפסוק זה מן הפסוקים חסרי תיבה, וכן הפירוש: 'וישמע הכנעני מלך ערד "ועמלק" יושב בארץ הנגב וגו', ומצינו במקום אחר ששניהם בשכונה אחת ובהסכמה אחת...".
---------------------------------------------------------------
איך התשע הפכו לחמש ?. .שכן בנוסף לחמשת המלחמות עד שאול ( שמנה לייטנר ) . היו עוד ארבע פעמים שלחמו עם ישראל :
2 בימי דוד + 1 בימי חזקיהו. שהמשיך בעצם וגם סיים את מעשי דוד . ואחרון של מרדכי .
א.
העמלקים שהוכו ע"י שאול (יד, מח) התאוששו ובסוף ימי שאול הוסיפו השרידים שנותרו מהם במעשי משיסה ופשיטה בישראל. דוד השלים את פועלו של שאול. כשנלחם בעמלקים לפני שמלך על ישראל. ביושבו בצקלג פשט דוד על יישובי העמלקים, המית את השבויים ולקח שלל ככתוב : "וַיַּעַל דָּוִד וַאֲנָשָׁיו וַיִּפְשְׁטוּ אֶל הַגְּשׁוּרִי וְהַגִּרְזִי...וְהָעֲמָלֵקִי... וְהִכָּה דָוִד אֶת הָאָרֶץ וְלֹא יְחַיֶּה אִישׁ וְאִשָּׁה וְלָקַח צֹאן וּבָקָר וַחֲמֹרִים וּגְמַלִּים וּבְגָדִים..." (שמ"א כז 8-9).
ב.
פעם נוספת היתה כאשר באחת מפשיטות הביזה נפלה צקלג בידי העמלקים. דוד ואנשיו לא שהו בעיר באותה שעה והעמלקים לקחו בשבי את הנשים והילדים. דוד ואנשיו שרדפו אחרי העמלקים, השיבו את השבויים והרכוש שלהם והמיתו את מרבית העמלקים, למעט 400 איש שהצליחו לנוס על נפשם (ראו שמואל א, ל). מכאן ואילך לא נזכרים עוד בני עמלק מציקים לישראל.
. . שמואל א פרק לא: וַיְהִי בְּבֹא דָוִד וַאֲנָשָׁיו, צִקְלַג--בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי; וַעֲמָלֵקִי פָשְׁטוּ, אֶל-נֶגֶב וְאֶל-צִקְלַג, וַיַּכּוּ אֶת-צִקְלַג, וַיִּשְׂרְפוּ אֹתָהּ בָּאֵשׁ......
. .יז וַיַּכֵּם דָּוִד מֵהַנֶּשֶׁף וְעַד-הָעֶרֶב, לְמָחֳרָתָם; וְלֹא-נִמְלַט מֵהֶם אִישׁ, כִּי אִם-אַרְבַּע מֵאוֹת אִישׁ-נַעַר אֲשֶׁר-רָכְבוּ עַל-הַגְּמַלִּים וַיָּנֻסוּ. יח וַיַּצֵּל דָּוִד, אֵת כָּל-אֲשֶׁר לָקְחוּ עֲמָלֵק; וְאֶת-שְׁתֵּי נָשָׁיו, הִצִּיל דָּוִד.
ג.
כאשר שארית בני עמלק מצאו מקלט באזור הר שֵׂעִיר והתגוררו שם עד ימי חזקיהו מלך יהודה . ככתוב בדברי הימים א ד 42-43 שבימי חזקיהו הלכו בני שמעון להר שֵׂעִיר והיכו שם "אֶת שְׁאֵרִית הַפְּלֵטָה לַעֲמָלֵק וַיֵשְׁבוּ שָׁם עַד הַיּוֹם הַזֶּה". לאחר מכן לא נזכרו עוד העמלקים בתנך. שארית הפליטה יש להניח שהכוונה לשרית הליטה ממלחמות שאול ודוד בעמלקים.
ד. במגילה אכן אינו מפורש ויש מחלוקת באם המן ממש מזרעו של אגג העמלקי, אבל בחזל וכן בתרגום מפורש שההרוגים באסתר היו עמלקים :
ו. וּבְשׁוּשַׁן בִּירַנְתָּא קְטָלוּ יְהוּדָאִין וְהוֹבִידוּ חֲמֵשׁ מְאָה גוּבְרִין כּוּלְהוֹן רוּפִילִין מִדְבֵית עֲמָלֵק:
טו. וְאִיתְכַּנָשׁוּ יְהוּדָאִין .. בְּיוֹמָא אַרְבַּע עֲסַר לְיֶרַח אֲדָר וּקְטָלוּ בְשׁוּשַׁן תְּלַת מְאָה גוּבְרִין מִדְבֵית עֲמָלֵק ..
טז. וּשְׁאַר יְהוּדָאִין .. אִתְכְּנָשׁוּ וְקַיְמוּ יַת נַפְשֵׁיהוֹן ....וּקְטָלוּ בְּסַנְאֵיהוֹן שַׁבְעִין וְחַמְשָׁא אַלְפִין מִדְבֵית עֲמָלֵק וּבְעַדָאָה לָא אוֹשִׁיטוּ יַת יְדֵיהוֹן:
גם אם נחשיב רק את המפורשים כעמלקים בתנך יהיו אלו שמונה ולא חמישה.
וככלל עמלק מוזכר בתנך 48 פעם, מהם 17 בתורה.