הודעהעל ידי ישבב הסופר » ו' פברואר 03, 2012 2:22 am
ברוך שהחזרת לי אבידתי, אני מחפש את זה כבר זמן רב.
חידשתי בעז"ה הוספה לזה, ורציתי למצוא מקורם אולי נמצא שם. אך כזכור, אין דברים האלה מופיעים בכתבי האריז"ל.
רציתי להשוות שכתוב "מזמור לדוד הוי"ה רועי לא אחסר וכו' גם כי אלך בגיא צלמות לא אירא רע כי 'אתה' עמדי, שבטך ומשענתך המה ינחמוני". והנה דוד אמר שאינו מתיירא שה' עמו. והנה ה' הוא יכאיב ויחבש, מכה ומרפא. וההבדל הוא שכשהשם כסדרו, הוא שם של רחמים, וכשהוא בהיפוך הוא שם של דין. וזה ששניהם מאתו יתברך, והוא פועל הכל, הוא בעצם הסיבה לסמוך עליו ולבטוח שיושיע ויציל מכל רע.
וכך אמר דהמע"ה, לא אירא רע, כי 'אתה' עמדי, היינו שגם אם הדין מתוח הוא יודע שזה מאתו ית'.
והנה, שבט ומשענת שניהם הם מטה, אלא ששבט אוחזים מלמטה ומכים בו, והמשענת מלמעלה ונשענים עליה. שבט הוא סמל הדין 'ופקדתי בשבט פשעם'. ומשענת הוא סמל הרחמים והישועה, "אם יקום והתהלך בחוץ על משענתו", "איש משענתו בידו מרוב ימים". וזה מה שהוסיף דהמע"ה "שבטך ומשענתך, היינו זה שהמטה שבו חקוק שמך המיוחד הוא הוא השבט [דין] כשאוחזים אותו מלמטה, והוא המשענת [רחמים] כשמחזיקים הו מלמעלה, המה ינחמוני".