העושה מלאכה בערב יה"כ אינו רואה סימן ברכה לעולם לפי שיש לו לעסוק באכילה ושתיה...
יבנה כתב:יתכן שלא היה לפניהם ארחות חיים כלל.
עזריאל ברגר כתב:(נשאלתי על מקרה מסוים האם יש מקום להקל לעשות מלאכה, ותמהתי על השואל, כי לא הכרתי בכלל את האיסור הזה, שלא הובא בשו"ע הרב, ולא במשנ"ב וכו', עד שציינו לי לכף החיים הנ"ל)
מקדש מלך כתב:כבר דנו בזה בעבר, בהשתתפות מעכ"ת...
http://simla.otzar.org/viewtopic.php?f=30&t=42106
ומה שהסתפקת שם האם ערב יו"כ קיל מערב שבת לעניין עשיית מלאכה מן המנחה ולמעלה, וכתבת שמסתימת הפוסקים נשמע להחמיר. אציין שמפורש בב"ח או"ח סימן תרט' איסור זה לעניין ערב יו"כ, והובא גם בשעה"צ שם.
עזריאל ברגר כתב:יבנה כתב:עזריאל ברגר כתב:יבנה כתב:יתכן שלא היה לפניהם ארחות חיים כלל.
למשנ"ב לא היה ארחות חיים, ולא אף אחד מהספרים שהביא אותו?
המ"ב הזכירו רק 19 פעמים, ורק פעם א' בשער הציון סי' תקפ"א ס"ק כ"ב כתב שבדק בתוכו. נראה שלא היה מצוי אצלו.
על פי דבריך אכן יש קצת מקום לחוש לחומרתו, וצ"ע למעשה.
(אם כי באמת בדרך כלל אין פנאי בעיו"כ לעסוק במלאכה. אבל השואל ששאלתו הועברה אלי - עוסק בצרכי חג הסוכות, שזוהי העונה הבוערת שלהם, ואולי דינם כדבר האבד)
יבנה כתב:עזריאל ברגר כתב:יבנה כתב:עזריאל ברגר כתב:יבנה כתב:יתכן שלא היה לפניהם ארחות חיים כלל.
למשנ"ב לא היה ארחות חיים, ולא אף אחד מהספרים שהביא אותו?
המ"ב הזכירו רק 19 פעמים, ורק פעם א' בשער הציון סי' תקפ"א ס"ק כ"ב כתב שבדק בתוכו. נראה שלא היה מצוי אצלו.
על פי דבריך אכן יש קצת מקום לחוש לחומרתו, וצ"ע למעשה.
(אם כי באמת בדרך כלל אין פנאי בעיו"כ לעסוק במלאכה. אבל השואל ששאלתו הועברה אלי - עוסק בצרכי חג הסוכות, שזוהי העונה הבוערת שלהם, ואולי דינם כדבר האבד)
נמצא גם בהלכות קצובות:
ספר הלכות קצובות שימוש בית דין אות פה
[פה] ומי שהוא עושה מלאכה ערב יום הכיפורים אינו רואה סימן ברכה לעולם.
בכל אופן הלכה נקבע לפי מקור בחז"ל או גדולי הראשונים והפוסקים או לפי המנהג במציאות וכדומה. דבר שנמצא בספר ליקוטים שבזמן הראשונים ולא הביא מקור לכך ולא נמצא רמז שהתקבל מעולם, איני רואה למה לחוש לכך.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 4 אורחים