אולי ואולי יהיה למישהו פתרון לתעלומה ואחזיק לו טובה ע"כ, כי בנתיים חוץ משאלת חלום אין לי פתרון מניח את הדעת.
בפרק ח, מסעיף כז ואילך, נכתב בספר שיש להחמיר לכתחילה שלא לסכך על דבר שאינו ראוי לסיכוך, כלומר להחמיר במעמיד לכתחילה; שיש להקל בלסכך על דבר שפסולו מדרבנן; שאין לחשוש למעמיד דמעמיד. והובאו שם דוגמאות לכל זה.
הכרעות פשוטות וכסוגיא דעלמא.
והנה בסעיף לד נכתב דבר שהוא כמעט היפך מכל זה
לד.דפנות הסוכה שנעשו מדבר הפסול לסכך בו מותר להעמיד עליהם את הסכך1, ואף שיש מחמירים אך מותר גם להם להשעין את הקורות המעמידות את הסכך, על הדפנות האלה2
1. באה"ל לסי' תר"ל סע' א' ד"ה כל.
2. פרמ"ג בא"א אות ט' וי"א ובכורי יעקב אות ט"ו.
שפתיו ברור מללו, מותר להעמיד סכך על דפנות שאין מסככין בהם. ואף שיש מחמירים, מ"מ באופן ששם כלונסאות (היינו מעמיד דמעמיד) מותר.
נתחיל מתמיהה קלה שכבר עמדתי על סודה.
המעיין עשוי לתמוה, אם רצונו של המחבר לציין לדין 'מעמיד דמעמיד' שהוא מותר, מפני מה הוא נזקק לפמ"ג והבכור"י, הלא לדעת רבותינו המג"א, הגר"א, הגר"ז והמ"ב דין זה מפורש בשו"ע תרכ"ח ס"ח במש"כ שם שמותר לחבר הכלונסאות במסמרים. (אע"פ שכידוע במקור סעיף זה שהוא התרה"ד מבואר שהוא התיר מטעם שלא חש למעמיד כלל) וכן לעיל ציון מט, כשרצה המחבר לתת מקור להיתר מעמיד דמעמיד ציין לשם. וא"כ מה ראה לציין בכאן לאחרונים אלה ?
פתרון לזה מצאתי בתשובה שכתב במקו"א בדין מעמיד דמעמיד, שם הציע טענותיו של החזו"א וביקש להתמודד עימם. בין היתר טוען החזו"א שבאם המעמיד נמצא גם הוא בתוך הסכך, מאן מפיס לומר כלונסאות אלה (של חיצים נקבות למשל) הם מעמיד ואלה שעליהם (חיצים זכרים למשל) הם מעמיד דמעמיד, הלא הכל סכך אחד. ע"כ כותב סבי בתשובה שיש הגיון בטענה זו ויתכן שאין להקל אלא כשיש היכרא מי הוא המעמיד ומי הוא המעמיד דמעמיד. ומוסיף שאכן הראשונים שהקלו במעמיד דמעמיד, כגון במציב דפנות על האילן, וכן האחרונים בד' השו"ע, באופן של כלונסאות המחוברות במסמרים, בכל אלה המעמיד אינו בתוך הסכך בכלל, ובאופן כזה סרה תלונת החזו"א, והוא מוסיף ומציין שאמנם בפמ"ג ובבכור"י, מצינו היתר גם למעמיד דמעמיד כזה, שגם המעמיד הוא בתוך שטח הסכך.
ומכל זה הבנתי למה ציין להם כאן.
אכן, גוף הדברים קשה מאד. אחרי שלעיל מינה הוא מחמיר במעמיד, כמו המנהג הפשוט, מה ראה כאן להתיר להעמיד את הסכך על דפנות שאינם ראויות לסיכוך? ומה מצא בביאור הלכה?