הודעהעל ידי יבנה » ו' אוקטובר 08, 2021 11:07 am
הכוונה לאדם הראשון.
בראשית רבה (תיאודור-אלבק) פרשת בראשית פרשה כד
אמר ר' יודה ראוי היה אדם הראשון שתינתן תורה על ידו מה טעם זה ספר תולדות אדם, אמר הקדוש ברוך הוא יציר כפיי ואיני נותן לו, חזר ואמר שש מצוות ציויתיו ולא עמד בהם ואיך אתן לו תרי"ג [מצות רמ"ח מצות עשה ושס"ה מצות לא תעשה, ויאמר לאדם לאדם איני נותן, ולמי אני נותן לבניו זה ספר תולדות אדם, אמר ר' יעקב דכפר חנן ראוי] היה אדם הראשון שיעמדו ממנו [י"ב שבטים מה טעם זה ספר אדם מנין זה, אמר הקדוש ברוך הוא יציר כפיי ואיני] נותן לו, חזר ואמר שני בנים נתתי לו ועמד אחד והרג את חבירו והיאך אני נותן לו י"ב, ויאמר לאדם לאדם איני נותן, ולמי אני נותן לבניו זה ספר תולדות אדם (מנין זה ו' שבעה ה' חמשה הא י"ב).
פסיקתא רבתי (איש שלום) פיסקא מ - בחודש השביעי
[בחדש השביעי וגו'] כך פתח ר' תנחומא בר אבא לעולם ה' דברך נצב בשמים לדור ודור אמונתך [כוננת ארץ ותעמד למשפטיך עמדו היום כי הכל עבדיך] (תהלים קי"ט פ"ט צ' וצ"א), מהו לעולם ה', אלא אמר לו דוד רבון העולמים לעולם אין [אתה] בא עלינו בדין אלא במדת רחמים, אילולי כך לא היינו יכולים לעמוד אפילו שעה אחת, ולעולם אלהים אין כתב כאן אלא ה', במה אתה דנינו, באותה מידה של רחמים בה' שנא' ה' אל רחום וחנון (שמות ל"ד ו'), ולא לנו בלבד אלא אף לאדם הראשון יציר כפיך אילולי ששיתפת מדת רחמיך בשעה שדנת אותו לא היה עומד [אפילו] שעה אחת, וכן התקנתה עמו [כשם] שדנת אותו ברחמים וזכית אותו כך אתה הווה (אפילו שעה אחת) ועתיד לדון את בניו ולזכותם, כיצד, אמר רבי חנינא כשבקש הקדוש ברוך הוא לבראות את עולמו היה מסתכל במעשה הרשעים ולא היה מבקש לבראות את העולם, דור אנוש דור המבול דור הפלגה ומעשה סדומיים, והקדוש ברוך הוא חוזר ומסתכל במעשה הצדיקים באברהם יצחק ויעקב כולהם וחוזר ומסתכל ואומר בשביל רשעים איני בורא את העולם, הריני בורא את העולם, ומי שהוא חוטא אינו קשה לרדותו בו, לפיכך היה מבקש לבראות את העולם בדין ולא היה יכול בשביל מעשה הצדיקים, ומבקש לבראתו ברחמים ולא היה יכול בעבור מעשה הרשעים,