י. אברהם כתב:אין כאן שום חידוש. ההערה בא מחוסר היכרות של עולמם של חכמי אשכנז תלמידיהם והעם באשכנז
פרנקל תאומים כתב:כב' טועה.
י. אברהם כתב:אין כאן שום חידוש. ההערה בא מחוסר היכרות של עולמם של חכמי אשכנז תלמידיהם והעם באשכנז
תוכן כתב:י. אברהם כתב:אין כאן שום חידוש. ההערה בא מחוסר היכרות של עולמם של חכמי אשכנז תלמידיהם והעם באשכנז
כמובן שאתה צודק. די בהקשר זה רק להזכיר את הבעל שם ממיכלשטאדט והצדיק ר' אליהו גריידיצר, כדוגמא להתפשטות הקבלה בין רבני אשכנז אפילו בתוקפה מאוחרת יחסית.
פרנקל תאומים כתב: אגב, האם בכתביו של רש''ר הירש זצ''ל ישנם רעיונות קבליים מובהקים?
גל של אגוזים כתב:כדאי לציין כי בכתבי הג"מ אליעזר ברגמן זצ"ל רואים ג"כ גדלותו בתורת הנסתר והוא הרי היה גרמני
גל של אגוזים כתב:כדאי לציין כי בכתבי הג"מ אליעזר ברגמן זצ"ל רואים ג"כ גדלותו בתורת הנסתר והוא הרי היה גרמני מובהק מתלמידי הג"מ וואלף המבורג זצ"ל. אך אולי למד זאת אחרי עלותו ארצה.
מה שנכון נכון כתב:הערל"נ מביא הרבה את הזוהר בספריו, וכן הנהגות מהאר"י בספרו בכו"י.
אגב, ככלל יש להבדיל בין לימוד בס' המקובלים וביאורים על פי דבריהם להנהגות בפועל.
עדיאל ברויאר כתב:מילדותי נוהגים אצלנו שלא לומר "בריך שמיה". ההסבר ששמעתי היה כי זה מהזוהר. אבל אף פעם לא בדקתי אם זה אכן הטעם המקורי. כשנתקלתי ביישוב של הערוך לנר על פי גלגול הראיתי לאבא שלי שהתפלא.
עץ הזית כתב:באשכנז התנגדו ללימוד קבלה לכלל הציבור. אבל לא נמנעו חכמי אשכנז מללמוד קבלה בעצמם (היינו שלא כולם נמנעו. אך ודאי שהיו שגם בעצמם נמנעו מזה).
עדיאל ברויאר כתב:מילדותי נוהגים אצלנו שלא לומר "בריך שמיה". ההסבר ששמעתי היה כי זה מהזוהר. אבל אף פעם לא בדקתי אם זה אכן הטעם המקורי. כשנתקלתי ביישוב של הערוך לנר על פי גלגול הראיתי לאבא שלי שהתפלא.
י. אברהם כתב:עץ הזית כתב:באשכנז התנגדו ללימוד קבלה לכלל הציבור. אבל לא נמנעו חכמי אשכנז מללמוד קבלה בעצמם (היינו שלא כולם נמנעו. אך ודאי שהיו שגם בעצמם נמנעו מזה).
כל הנ"ל נכון בכל ארץ וארץ.
עץ הזית כתב:אבל מה שהשמטת מדברַי אינו בכל הארצות.
בברכה המשולשת כתב:רבינו היעב"ץ זצ"ל עצמו היה ממקובלי אשכנז, כידוע.
הרואה כתב:ואולי גם בגלל השגותיו של ר' יעקב עמדין על קדמות הזהר?
י. אברהם כתב:הרואה כתב:ואולי גם בגלל השגותיו של ר' יעקב עמדין על קדמות הזהר?
מה הם השגותיו על קדמות הזוהר? יש לכב' מראה מקום מדוייק?
הרואה כתב:ספרו מטפחת ספרים?
י. אברהם כתב:הרואה כתב:ספרו מטפחת ספרים?
כלומר לא ראית את הדברים בפנים רק שמועות
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 484 אורחים